Zarządzenia Nr SO.120.28.2020
Wójta Gminy Herby
z dnia 12 października 2020 r.
w sprawie wprowadzenia Planu Ochrony Informacji Niejawnych w Urzędzie Gminy Herby.
Na podstawie art. 33 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z póź. zm), art.15 ust.1, pkt.5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010r.
o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 742 z późn. zm.)
zarządzam, co następuje:
§ 1.
Wprowadzić w Urzędzie Gminy Herby Plan Ochrony Informacji Niejawnych stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Wykonanie zarządzenia powierzam Pełnomocnikowi ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Zatwierdzam:
Wójt Gminy Herby
Iwona Burek
PLAN
OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
URZĘDU GMINY HERBY
Opracował: mgr Jolanta Kałuża
Herby, październik 2020
Spis treści:
Pojęcia użyte w Planie ochrony informacji niejawnych. 3
Charakterystyka obiektu. 4
Ocena zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych. 4
Przedmiot ochrony. 5
Dostęp do informacji niejawnych. 5
Zakres oraz zasady udostępniania informacji niejawnych. 6
I Organizacja biura przetwarzania informacji niejawnych. 6
II Charakterystyka stref bezpieczeństwa funkcjonujących w Urzędzie. 7
Postępowanie z sytuacjach kryzysowych. 8
I Przetwarzanie dokumentów oznaczonych klauzulą niejawności 9
II Okresy ochronne. 11
Nadzór w zakresie ochrony informacji niejawnych. 12
Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych. 12
Archiwizowanie i niszczenie materiałów niejawnych. 12
Zasady przechowywania kluczy i pieczęci 14
Postanowienia końcowe. 14
Rozdział I
Podstawy prawne ochrony informacji niejawnych
- ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
(Dz.U. z 2016 r. poz. 1167)
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010r.
w sprawie wzoru decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa
(Dz. U. Nr 258, poz. 1754)
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010r.
w sprawie wzorów zaświadczeń stwierdzających odbycie szkolenia
w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz sposobu rozliczania kosztów przeprowadzenia szkolenia przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 205)
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010r.
w sprawie przekazywania informacji, udostępniania dokumentów oraz udzielania pomocy służbom i instytucjom uprawnionym do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 2334)
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2010 r. w sprawie postępowania z dokumentacją w komórkach organizacyjnych wykonujących zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 34, poz. 181)
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2011r.
w sprawie sposobu oznaczania materiałów i umieszczania na nich klauzul tajności
(Dz. U. Nr 288, poz. 1692)
- rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczenia informacji niejawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 683)
Rozdział II
Pojęcia użyte w Planie ochrony informacji niejawnych
- Ustawą – jest ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1167)
- Służbą ochrony państwa –jest Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Rękojmą zachowania tajemnicy - jest zdolność osoby do spełnienia ustawowych wymogów dla zapewnienia ochrony informacji niejawnych przed ich nieuprawnionym ujawnieniem, stwierdzona w wyniku przeprowadzenia postępowania sprawdzającego
- Dokumentem - jest każda utrwalona informacja niejawna
- Materiałem - jest dokument lub przedmiot albo dowolna ich część, chronione jako informacja niejawna, a zwłaszcza urządzenie, wyposażenie lub broń wyprodukowane albo będące w trakcie produkcji, a także składnik użyty do ich wytworzenia
- Przetwarzaniem informacji niejawnych - są wszelkie operacje wykonywane w odniesieniu do informacji niejawnych i na tych informacjach, w szczególności ich wytwarzanie, modyfikowanie, kopiowanie, klasyfikowanie, gromadzenie, przechowywanie, przekazywanie lub udostępnianie
- Systemem teleinformatycznym - jest system teleinformatyczny w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2017 r. poz. 1219)
- Dokumentem szczególnych wymagań bezpieczeństwa - jest systematyczny opis sposobu zarządzania bezpieczeństwem systemu teleinformatycznego
- Akredytacją bezpieczeństwa teleinformatycznego - jest dopuszczenie systemu teleinformatycznego do przetwarzania informacji niejawnych
- Ryzykiem - jest kombinacja prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia niepożądanego i jego konsekwencji
- Szacowaniem ryzyka - jest całościowy proces analizy i oceny ryzyka
- Urzędem – jest Urząd Gminy Herby
- Wójtem – jest Wójt Gminy Herby
- Pełnomocnikiem ochrony – jest Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych w Urzędzie Gminy Herby.
Rozdział III
Charakterystyka obiektu
- Pomieszczenie, w którym przechowywane i przetwarzane są materiały niejawne oznaczone klauzulą „zastrzeżone” oraz „poufne” usytuowane jest są na -1 piętrze budynku wolnostojącego, stanowiącego siedzibę Urzędu Gminy Herby przy ulicy Lublinieckiej 33. Urząd jest właścicielem budynku,. Budynek o konstrukcji murowanej wykonany z cegły, dwukondygnacyjny w całości podpiwniczony, z poddaszem częściowo użytkowym, konstrukcja dachu drewniana pokryta dachówką, stolarka okienna zewnętrzna wykonana z PCV.
- Biuro przeznaczone do przechowywania i przetwarzania materiałów niejawnych w Urzędzie Gminy Herby wyposażone jest w drzwi niepalne, antywłamaniowe zamykane na klucz. Okna pomieszczone są okratowane . Ściany wykonane z cegły ceramicznej. W biurze znajdują się dwie szafy metalowe, zamykane na klucz.
Rozdział IV
Ocena zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych
- Do prawdopodobnych zagrożeń wewnętrznych zaliczamy:
- próby pozyskania dokumentów przez pracowników urzędu,
- próby powielania, kserowania dokumentów służbowych dla celów prywatnych,
- byli pracownicy zwolnieni dyscyplinarnie,
- próby wglądu w dokumentację niejawne przez osoby nieuprawnione,
Na podstawie wyżej wskazanych kierunków zagrożeń należy w szczególności:
- zwrócić uwagę na osoby, które wykazują zainteresowanie uzyskaniem dokumentów niejawnych,
- nadzorować aby nie dokonywano kserowania i powielania dokumentacji bez zgody przełożonego,
- uczulić pracowników w trakcie szkoleń na prawidłowy tryb postępowania
i ochrony dokumentów,
- przestrzegać zasady, iż dostęp do informacji niejawnych mają wyłącznie osoby posiadające poświadczenie bezpieczeństwa/upoważnienie oraz odpowiednie przeszkolenie,
- Do prawdopodobnych zagrożeń zewnętrznych zaliczamy:
- możliwość włamania lub napadu przez zorganizowane grupy przestępcze
i terrorystyczne, które działają w zorganizowany sposób,
- możliwość włamania lub napady przez pojedyncze, przypadkowe osoby, które wykorzystują nieprawidłowości lub niewystarczający poziom ochrony urzędu,
Na podstawie wyżej wskazanych kierunków zagrożeń należy w szczególności:
- systematycznie kontrolować budynek Urzędu Gminy i wyznaczone strefy ochronne,
- nie dopuszczać osób niepowołanych do wglądy do penetracji strefy bezpieczeństwa,
- wykonywać prace porządkowe, remontowe i inne wyłącznie pod nadzorem
i w obecności osób odpowiedzialnych,
Niebezpieczne przesłanki mogące świadczyć o zamiarze napadu lub włamania do budynku:
- nadmierne zainteresowanie osób postronnych obiektem , w tym podejmowanie prób uzyskania informacji o obiekcie,
- podszywanie się pod byłych pracowników urzędu i zainteresowanie faktem co się zmieniło,
- interesowanie się rodzajem obowiązków wykonywanych przez osoby funkcyjne,
- celowe zniszczenie lub uszkodzenie linii telefonicznych, oświetlenia urządzeń alarmowych budynku,
Rozdział V
Przedmiot ochrony
Przedmiotem ochrony w Urzędzie Gminy Herby są informacje niejawne oznaczone klauzulą „zastrzeżone” oraz „poufne”.
Rozdział VI
Dostęp do informacji niejawnych
- Informacje niejawne oznaczone klauzulą „poufne” lub „zastrzeżone” mogą być udostępniane wyłącznie osobie uprawnionej do dostępu do informacji niejawnych o określonej klauzuli niejawności.
- Uzyskanie uprawnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” może nastąpić: po uzyskaniu przez pracownika poświadczenia bezpieczeństwa po przeprowadzonym przez Pełnomocnika ochrony zwykłym postępowaniu sprawdzającym, po przeszkoleniu danej osoby w zakresie ochrony informacji niejawnych i uzyskaniu odpowiedniego zaświadczenia o przeszkoleniu.
- Uzyskanie uprawnień dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” może nastąpić: po uzyskaniu przez pracownika upoważnienia dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” wydanego przez kierownika jednostki, po przeszkoleniu danej osoby w zakresie przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych i uzyskaniu odpowiedniego zaświadczenia o przeszkoleniu.
- Zwykle postępowanie sprawdzające wobec pracowników jednostki
w związku z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” na pisemne polecenie kierownika jednostki przeprowadza Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
- Osoba podlegająca procedurze postępowania sprawdzającego zobowiązana jest do: wypełnienia określonej przepisami ustawy ankiety bezpieczeństwa osobowego, wypełnienia ankiety w sposób dokładny i zgodny z prawdą.
- Odmowa poddania się postępowaniu sprawdzającemu ze strony osoby, która jest lub będzie zatrudniona na stanowisku związanym z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „poufne” , a w związku z tym nie uzyskanie poświadczenia bezpieczeństwa warunkującego dostęp do informacji oznaczonych klauzulą „poufne” może skutkować: przeniesieniem danej osoby na stanowisko nie związane z informacjami niejawnymi o klauzuli „poufne”, rozwiązaniem umowy o pracę w przypadku niemożności zmiany stanowiska, niemożnością zatrudnienia na danym stanowisku , w przypadku ubiegania się zatrudnienie w Urzędzie.
Rozdział VII
Zakres oraz zasady udostępniania informacji niejawnych
- Udostępnianie pracownikowi informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” uwarunkowane jest posiadaniem właściwego i ważnego poświadczenia bezpieczeństwa.
- Udostępnianie informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” określonej osobie może nastąpić w oparciu o ważne poświadczenie bezpieczeństwa lub pisemne upoważnienie kierownika jednostki organizacyjnej.
Rozdział VIII
I Organizacja biura przetwarzania informacji niejawnych
- W urzędzie funkcjonuje biuro przetwarzania materiałów niejawnych, które zostało utworzone dla potrzeb jednostki organizacyjnej , dla właściwego przechowywania, przetwarzania i ewidencjonowania materiałów niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” i „zastrzeżone.
- Organizacja pracy biura przetwarzania materiałów niejawnych zapewnia możliwość ustalenia w każdych okolicznościach, gdzie znajduje się materiał o klauzuli „poufne” czy „zastrzeżone” pozostający w dyspozycji jednostki organizacyjnej oraz kto z tym materiałem się zapoznał.
- Biuro przetwarzania materiałów niejawnych odmawia udostępnienia lub wydania materiału osobie nieuprawnionej. Biuro przetwarzania dokumentów niejawnych w Urzędzie Gminy Herby mieści się na - pierwszym piętrze budynku. Pomieszczenie zabezpieczone jest w metalowe drzwi antywłamaniowe, zamykane na klucz. Okno pomieszczenia są okratowane, a dokumenty przechowywane w metalowej szafie pancernej zamykanej na klucz.
- Biuro przetwarzania dokumentów niejawnych tworzy kierownik jednostki organizacyjnej.
- W celu uniemożliwienia osobom nieuprawnionym dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” i „poufne” należy w szczególności:
- zorganizować strefy ochronne
- wprowadzić system kontroli wejść i wyjść ze stref ochronnych
- określić uprawnienia do przebywania w strefach ochronnych
- stosować wyposażenie i urządzenia służące ochronie informacji niejawnych
- Do podstawowych zadań pracownika biura przetwarzania dokumentów niejawnych należy:
- bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów
- udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom do tego uprawnionym
- egzekwowanie zwrotu dokumentów
- kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów w Urzędzie Gminy Herby
- wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony
- rejestr dzienników, książek ewidencyjnych i teczek,
- dziennik ewidencji,
- W razie zmiany na stanowisku pracownika biura przetwarzania materiałów niejawnych sporządza się protokół zdawczo-odbiorczy.
- Dokumenty i materiały oznaczone różnymi klauzulami tajności są przechowywane w odrębnych szafach lub pomieszczeniach, chyba że wchodzą one w skład zbioru dokumentów.
- Po zakończeniu pracy kierownik biura lub upoważniony pracownik jest obowiązany sprawdzić prawidłowość zamknięcia szaf i pomieszczeń biura przetwarzania dokumentów niejawnych.
- W biurze przyjmuje się, rejestruje, przechowuje, przekazuje i wysyła dokumenty oraz prowadzi:
- Pomieszczenie stanowiące biuro przetwarzania dokumentów niejawnych sprzątane jest tylko i wyłącznie w obecności Pełnomocnika ochrony informacji niejawnych lub innego uprawnionego pracownika biura pod ścisłym nadzorem.
- Organizacja stref ochronnych biura przetwarzania dokumentów niejawnych Urzędu Gminy w Herbach.
II Charakterystyka stref bezpieczeństwa funkcjonujących w Urzędzie.
- Strefa ochronna II – obejmująca pomieszczenie lub obszar, w którym informacje niejawne o klauzuli „poufne” lub wyższej są przetwarzane w taki sposób, że wstęp do tego pomieszczenia lub obszaru nie umożliwia uzyskania bezpośredniego dostępu do tych informacji; pomieszczenie lub obszar spełniają następujące wymagania:
- wyraźnie określone i zabezpieczone granice,
- wprowadzony system kontroli dostępu zezwalający na wstęp osób, które posiadają odpowiednie uprawnienie do dostępu do informacji niejawnych w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy lub pełnienia służby albo wykonywania czynności zleconych,
- w przypadku konieczności wstępu osób innych niż te, o których mowa
w lit. b, zapewnia się nadzór osoby uprawnionej lub równoważne mechanizmy kontrolne,
- wstęp możliwy jest wyłącznie ze strefy ochronnej;
- strefa ochronna III – obejmująca pomieszczenie lub obszar wymagający wyraźnego określenia granic, w obrębie których jest możliwe kontrolowanie osób i pojazdów.
Dla Urzędu Gminy Herby strefa ochronna II obejmuje biuro znajdujące się na
- pierwszym piętrze budynku ,w którym przetwarzane są informacje niejawne o klauzuli „zastrzeżone” i „poufne”.
Strefa wyposażona jest w metalowe drzwi antywłamaniowe zamykane na klucz. Okno w strefie ochronnej II jest okratowane.
Materiały niejawne w strefie przechowywane są w metalowych szafach zamykanych na klucz.
Wejście do strefy ochronnej II oznaczone jest informacją „NIEUPOWAŻNIONYM WSTĘP WZBRONIONY”, przebywanie w strefie II możliwe jest tylko i wyłącznie w obecności osób uprawnionych.
Strefa zorganizowana jest w taki sposób, że wstęp do pomieszczenia nie umożliwia bezpośredniego dostępu do informacji i odbywa się poprzez przejście przez strefę ochronną III.
Strefa ochronna III znajdujące się na - pierwszym piętrze Urzędu Gminy. Strefa ochronna III zamykana jest na klucz a jej okna są okratowane.
Pracownicy Stefy bezpieczeństwa III znają procedury i zasady postępowania związane z organizacją stref ochronnych oraz ochroną informacji niejawnych w Urzędzie Gminy Herby.
Rozdział IX
Postępowanie z sytuacjach kryzysowych
W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej np. pożar, powódź należy powiadomić Wójta lub Pełnomocnika ochrony informacji niejawnych. W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć:
- dokumenty o klauzuli „poufne”
- pieczęcie
- kopie zapasowe dokumentów
W przypadku wystąpienia takiej konieczności dokumenty niejawne ewakuuje się w oplombowanych brezentowych workach ewakuacyjnych. Za przeprowadzenie ewakuacji odpowiedzialny jest Pełnomocnik Ochrony informacji niejawnych. Docelowe miejsce zabezpieczenia dokumentów wskazuje kierownik jednostki organizacyjnej.
Gdy przeprowadzenie ewakuacji dokumentów z określonych przyczyn jest niemożliwe należy w pierwszej kolejności dokonać zniszczenia materiałów niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” oraz pieczęci.
Lp.
|
Rodzaj sytuacji kryzysowej
|
Poziom ryzyka
(1-5)
|
Sposób postępowania z dokumentem
|
1.
|
Zanik napięcia
|
4
|
P
|
2.
|
Zagrożenia atmosferyczne
|
2
|
E
|
3.
|
Zagrożenia chemiczne
|
1
|
E
|
4.
|
Zagrożenie atakiem terroru
|
2
|
E
|
5.
|
Pożar
|
3
|
E
|
6.
|
Włamanie
|
2
|
E
|
7.
|
Sabotaż
|
2
|
E
|
8.
|
Napad
|
1
|
Z
|
9.
|
Kradzież
|
2
|
-
|
10.
|
Zniszczenie dokumentu
|
2
|
-
|
11.
|
Wtargnięcie lub okupacja budynku
|
2
|
Z
|
12.
|
Działanie obcych służb specjalnych
|
1
|
E
|
Oznaczenie poziomu ryzyka: 1 – najmniejsze ryzyko wystąpienia danej sytuacji, 5 –największe ryzyko.
P- pozostawić, E – ewakuować, Z- zniszczyć
Na wypadek zaistnienia stanów nadzwyczajnych takich jak (stan wojny, stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej) zawiadamia się Wójta Gminy i inne osoby odpowiedzialne. W przypadku wprowadzenia stanu wyjątkowego lub stanu wojennego należy wzmocnić ochronę budynku Urzędu Gminy, a w szczególności w biurze przetwarzania dokumentów niejawnych. Wzmocnienie ochrony ma na celu zabezpieczenie budynku przed grupami sabotażowymi oraz ewentualnymi demonstrantami.
Rozdział X
I Przetwarzanie dokumentów oznaczonych klauzulą niejawności
- Klauzulę tajności nadaje osoba , która jest uprawniona do podpisania dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument materiału.
- Informacje niejawne podlegają ochronie w sposób określony w ustawie o ochronie informacji niejawnych do czasu zniesienia lub zmiany klauzuli tajności.
- Osoba wymieniona w pkt.1 może określić datę lub wydarzenie, po którym nastąpi zniesienie lub zmiana klauzuli tajności.
- Zniesienie lub zmiana klauzuli tajności jest możliwe wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę, o której mowa w pkt.1, albo jej przełożonego
w przypadku ustania lub zmiany ustawowych przesłanek ochrony.
- Należy nie rzadziej niż raz na 5 lat dokonać przeglądu materiałów celem ustalenia, czy spełniają ustawowe przesłanki ochrony.
- Po zniesieniu lub zmianie klauzuli tajności podejmuje się czynności polegające na naniesieniu odpowiednich zmian w oznaczeniu materiału i poinformowaniu o nich odbiorców . odbiorcy materiału, którzy przekazali go kolejnym odbiorcom, są odpowiedzialni za poinformowanie ich o zniesieniu lub zmianie klauzul tajności.
- Poszczególne części materiału mogą być oznaczone różnymi klauzulami tajności.
- Oznaczenie materiału klauzulą tajności polega na umieszczeniu
na nim klauzuli tajności. Przyznaną klauzulę tajności nanosi się
w sposób wyraźny i w pełnym jej brzmieniu,
- Wprowadza się następujące oznaczenia klauzul tajności:
„Pf” – dla klauzuli „poufne” „Z” – dla klauzuli „zastrzeżone”
- Materiały zawierające informacje niejawne utrwalone na piśmie, oznacza się w następujący sposób:
- na każdej stronie pisma umieszcza się:
- w prawym górnym rogu, w kolejności pionowej: — klauzulę tajności, — numer egzemplarza pisma, a w przypadku gdy pismo wykonano w jednym egzemplarzu — napis „Egz. pojedynczy”,
- w lewym górnym rogu sygnaturę literowo-cyfrową, na którą składają się oddzielone myślnikami: literowe oznaczenie jednostki lub komórki organizacyjnej, oznaczenie klauzuli tajności i numer, pod którym pismo zostało zarejestrowane w odpowiedniej ewidencji, łamany przez rok lub dwie ostatnie cyfry roku, w którym pismo zostało wykonane, a także, w zależności od potrzeb, inne oznaczenia ułatwiające ustalenie miejsca jego wykonania w jednostce lub komórce organizacyjnej nadawcy lub też przynależność pisma do określonej sprawy,
- w prawym dolnym rogu klauzulę tajności oraz numer strony łamany przez liczbę stron całego pisma;
- na pierwszej stronie pisma umieszcza się również:
- w lewym górnym rogu nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej,
- w prawym górnym rogu: — nazwę miejscowości i datę podpisania pisma, — napis o treści: „podlega ochronie do ...”, — w przypadku pisma, któremu nadano bieg korespondencyjny pod numerem egzemplarza w kolejności pionowej: nazwę stanowiska adresata oraz imię i nazwisko, a w przypadku wielu adresatów dopuszcza się możliwość umieszczenia jedynie adnotacji „adresaci według rozdzielnika”, — napis „Krypto” — w przypadku materiałów kryptograficznych;
- na ostatniej stronie pisma umieszcza się również:
- z lewej strony pod treścią: — liczbę załączników oraz liczbę stron lub innych jednostek miary wszystkich załączników, jeżeli są dołączone do pisma, — klauzule tajności załączników wraz z numerami, pod jakimi zostały zarejestrowane w odpowiedniej ewidencji, — liczbę stron każdego załącznika lub informację określającą rodzaj załączonego materiału i jego odpowiednią jednostkę miary, — w przypadku, gdy adresatowi wysyła się inną liczbę załączników, niż pozostawia w aktach, dodatkowo napis „tylko adresat” — jeżeli załączniki mają być przekazane adresatowi bez pozostawiania ich w aktach, napis „do zwrotu”— jeżeli załączniki mają zostać zwrócone osobie uprawnionej do jego podpisania,
- z prawej strony pod treścią pisma i adnotacją o załącznikach w kolejności pionowej: nazwa stanowiska oraz imię i nazwisko osoby uprawnionej do jego podpisania,
- w lewym dolnym rogu w kolejności pionowej: — liczbę wykonanych egzemplarzy, — adresatów poszczególnych egzemplarzy pisma lub adnotację „adresaci według rozdzielnika”, — imię i nazwisko lub inne dane identyfikujące sporządzającego i wykonawcę.
- W przypadku pisma, któremu nadano bieg korespondencyjny, na pierwszej stronie w prawym górnym rogu pod numerem egzemplarza można zamieścić dyspozycję dla adresata o treści:
- „udzielanie informacji tylko za pisemną zgodą nadawcy”
- „kopiowanie tylko za pisemną zgodą nadawcy”;
- „odpis tylko za pisemną zgodą nadawcy”;
- „kopiowanie stron od ... do ... tylko za pisemną zgodą nadawcy”
- „odpis od ... do ... tylko za pisemną zgodą nadawcy”;
- „wypis (wyciąg) od ... do ... tylko za pisemną zgodą nadawcy”.
- W przypadkach uzasadnionych organizacją ochrony informacji niejawnych na materiałach zawierających informacje niejawne można nanosić dodatkowe oznaczenia, inne niż te, o których mowa w ust. 1 i 2.
II Okresy ochronne
- Na pismach zawierających informacje niejawne, wobec których minął ustawowy okres ochrony ustanowiony przez osobę uprawnioną do nadania klauzuli:
ü skreśla się klauzulę tajności na każdej stronie w prawym górnym
i dolnym rogu,
ü na pierwszej stronie nad skreśloną klauzulą tajności w prawym górnym rogu umieszcza się dodatkowo napis „Jawne” oraz datę, imię, nazwisko i podpis osoby dokonującej tych adnotacji,
- Na pismach zawierających informacje niejawne, wobec których zniesiono lub zmieniono przyznaną klauzulę tajności:
ü na każdej stronie w prawym górnym i dolnym rogu skreśla się dotychczasowe klauzule tajności;
ü nad skreślonymi klauzulami tajności umieszcza się nowe klauzule tajności;
ü na pierwszej stronie nad skreśloną klauzulą tajności w prawym górnym rogu umieszcza się datę, imię, nazwisko i podpis osoby dokonującej tych adnotacji oraz wskazuje się podstawy dokonanej zmiany.
ü w stosunku do pism znajdujących się w zbiorach dokumentów zawierających informacje niejawne, wobec których minął ustawowy lub ustanowiony okres ochrony, czynności, o których mowa w ust. 1—2, można dokonać najpóźniej
w przypadku ich udostępniania lub przekazywania osobom spoza jednostki lub komórki organizacyjnej.
Rozdział XI
Nadzór w zakresie ochrony informacji niejawnych
- Kierownik jednostki organizacyjnej, w której są przetwarzane informacje niejawne, odpowiada za ich ochronę, w szczególności za zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania tej ochrony.
- Kierownikowi jednostki organizacyjnej bezpośrednio podlega zatrudniony przez niego pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, zwany dalej „pełnomocnikiem ochrony”, który odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.
Rozdział XII
Odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych
- Zakres odpowiedzialności karnej osób, które dopuściły się przestępstwa lub czynu zabronionego przeciwko ochronie informacji został określony przepisami Kodeksu Karnego (Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r., Kodeks Karny (Dz.U. z 2017 r. poz. 2204) w art.266.
- Kto, wbrew przepisom ustawy lub przyjętemu na siebie zobowiązaniu, ujawnia lub wykorzystuje informację, z którą zapoznał się w związku z pełnioną funkcją, wykonywaną pracą, działalnością publiczną, społeczną, gospodarczą lub naukową, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
- Funkcjonariusz publiczny, który ujawnia osobie nieuprawnionej informację niejawną o klauzuli ,,zastrzeżone'' lub ,,poufne'' lub informację, którą uzyskał w związku z wykonywaniem czynności służbowych, a której ujawnienie może narazić na szkodę prawnie chroniony interes, podlega karze pozbawienia wolności do lat.
- Ściganie przestępstwa określonego w § 1 następuje na wniosek pokrzywdzonego.
Rozdział XIII
Archiwizowanie i niszczenie materiałów niejawnych
- Archiwizowanie materiałów niejawnych odbywa się z zachowaniem zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r.
W sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.
- Zasady postępowania z dokumentacją w komórkach organizacyjnych wykonujących zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2010.
- Dokumentacja wytwarzana i gromadzona dzieli się na:
- materiały archiwalne - wchodzące do państwowego zasobu archiwalnego,
- dokumentację niearchiwalną - inną dokumentację, niestanowiącą materiałów archiwalnych,
- Rzeczową klasyfikację oraz kwalifikację dokumentacji ze względu na okresy jej przechowywania, wytwarzanej i gromadzonej zawierają jednolite rzeczowe wykazy akt.
- Wykazy akt, o których mowa w stanowią podstawę gromadzenia dokumentacji w akta spraw.
- Dokumentacja niearchiwalna, podlega brakowaniu po upływie okresu przechowywania określonego we właściwym wykazie akt.
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej polega na ocenie jej przydatności do celów praktycznych, wydzieleniu dokumentacji nieprzydatnej i przekazaniu jej na makulaturę,
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej następuje na podstawie zgody.
- Zgodę, o której mowa wyraża dyrektor miejscowo właściwego archiwum państwowego,
- Wniosek o wyrażenie zgody na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej należy złożyć dyrektorowi miejscowo właściwego archiwum państwowego,
- Do wniosku o zgodę jednorazową dołącza się:
- protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej,
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do przekazania na makulaturę lub zniszczenie, albo spis dokumentacji technicznej niearchiwalnej przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie,
- Protokół oraz spis dokumentacji niearchiwalnej, sporządza komisja powołana przez kierownika jednostki, w której skład wchodzą: osoba kierująca lub prowadząca archiwum zakładowe albo składnicę akt oraz przedstawiciele komórek organizacyjnych, których dokumentacja niearchiwalna podlega brakowaniu oraz kierownik kancelarii tajnej,
- W przypadku trudności w ocenie brakowanej dokumentacji niearchiwalnej można zwrócić się do miejscowo właściwego archiwum państwowego o przeprowadzenie ekspertyzy.
- Urząd przechowuje w archiwum zakładowym dokumenty brakowania,
o których mowa wraz z dowodami przekazania nieprzydatnej dokumentacji niearchiwalnej na makulaturę bądź protokółami jej zniszczenia.
- Uporządkowanie materiałów archiwalnych polega na podziale rzeczowym teczek i prawidłowym ułożeniu materiałów wewnątrz teczek, ich opisaniu, nadaniu właściwego układu, sporządzeniu ewidencji oraz technicznym zabezpieczeniu,
- Materiały archiwalne powinny być ułożone wewnątrz teczek w kolejności spraw, a w ramach sprawy - chronologicznie, poczynając od pierwszego pisma wszczynającego sprawę. Poszczególne strony akt znajdujących się w teczce powinny być opatrzone kolejną numeracją.
- Opisanie materiałów archiwalnych polega na umieszczeniu na wierzchniej stronie każdej teczki:
- nazwy jednostki organizacyjnej i komórki organizacyjnej, w której materiały powstały;
- znaku akt, to jest symbolu literowego komórki organizacyjnej oraz symbolu klasyfikacyjnego według wykazu akt, obowiązującego w jednostce organizacyjnej;
- tytułu teczki, to jest nazwy hasła klasyfikacyjnego według wykazu akt, obowiązującego w danej jednostce organizacyjnej, i informacji
- rodzaju materiałów archiwalnych, znajdujących się w teczce;
- rocznych dat krańcowych, to jest dat najwcześniejszego i najpóźniejszego materiału archiwalnego w teczce;
- sygnatury teczki, to jest numeru spisu zdawczo-odbiorczego i numeru pozycji teczki w spisie zdawczo-odbiorczym;
- symbolu kwalifikacyjnego materiałów archiwalnych (kategoria A);
- liczby stron w teczce.
- Czynności związane z brakowaniem materiałów niearchiwalnych, wobec których archiwum państwowe wyraziło zgodę jest dokumentowany przez sporządzenie protokołu komisyjnego zniszczenia dokumentów niearchiwalnych.
- Protokół komisyjnego zniszczenia materiałów niearchiwalnych sporządzany jest w dwóch egzemplarzach , z czego jeden egzemplarz należy przesłać do właściwego archiwum państwowego.
Rozdział XIV
Zasady przechowywania kluczy i pieczęci
W Urzędzie Gminy Herby ustala się następujące zasady przechowywania kluczy oraz pieczęci:
- Szafy metalowe są każdorazowo zamykane na klucz, który przechowywany jest w miejscu niewidocznym.
- Po zakończeniu pracy pracownik biura zamyka drzwi wejściowe na klucz .
- Klucz do biura przetwarzania dokumentów niejawnych przechowuje całodobowo Pełnomocnik ochrony oraz pracownik biura, kopia zapasowa kluczy znajduję się w Sekretariacie Urzędu.
Rozdział XV
Postanowienia końcowe
Pełnomocnik ochrony informacji niejawnych:
- zapoznaje pracowników Urzędu Gminy Herby z funkcjonującym Planem Ochrony Informacji Niejawnych.
- czuwa nad przestrzeganiem złożeń Planu Ochrony Informacji Niejawnych
w Urzędzie Gminy Herby.
- przeprowadza szkolenia pracowników Urzędu.
W przypadku zaistnienia wątpliwości w aspekcie zasad związanych z ochroną informacji niejawnych Urzędu Gminy Herby pracownicy mogą zwracać się do Pełnomocnika ochrony lub pracownika biura przetwarzania dokumentów niejawnych o ich wyjaśnienie.