WÓJT GMINY HERBY
S P R A W Z D A N I E
z wykonania budżetu gminy Herby
za 2009 rok
HERBY MARZEC 2010
___________________________________________________________________
I Dane ogólne 3
II Dochody budżetu gminy – część opisowa wg działów
1. dochody własne 4-7
2. dotacje celowe 7-9
3. subwencje 10
III Wydatki
1. wydatki bieżące 11-18
2. wydatki majątkowe 18-21
IV Przychody i rozchody budżetu 21-22 V Gospodarka pozabudżetowa
1. Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 23
VI Podsumowanie 24
Załączniki
1. Dochody budżetu gminy wg działów i źródeł powstania
2. Wydatki bieżące wg działów i rozdziałów
3. Wydatki inwestycyjne
4. Wykonanie dochodów i wydatków zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej
5. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego ZPO w Herbach
6. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego ZPO w Lisowie
7. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego ZPO w Hadrze
8. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego ZPO w Olszynie
9. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego PS w Herbach
10. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego GOPS w Herbach
11. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego GBP w Herbach
na rok 2009 w kwotach :
- dochody 17.824.828 zł
- wydatki 20.433.321 zł
- deficyt 2.608.493 zł
W ciągu roku podjęto 11 uchwał oraz 28 zarządzeń w sprawie zmiany budżetu gminy.
Planowany budżet gminy na dzień 31 grudnia 2009 r. po dokonanych zmianach wynosił
- dochody 19.064.959,59 zł
- wydatki 22.690.690,59 zł
- deficyt 3.625.731,00 zł
Planowane przychody 5.118.558 zł
w tym:
- z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek: 3.939.558 zł
- wolne środki na rachunku bankowym 1.179.000 zł
w tym:
- z tytułu spłaty pożyczek i kredytów 1.492.827 zł
Wykonanie budżetu w ujęciu ogólnym:
Wyszczególnienie |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% wyk. |
Struktura |
|
I Dochody w tym: |
19.064.959,59 |
18.566.797,28 |
97,39 |
100 |
|
Dochody własne |
11.489.341,00 |
11.255.072,47 |
97,96 |
60,62 |
|
Dotacje celowe |
2.643.611,59 |
2.379.717,81 |
90,02 |
12,82 |
|
Subwencja ogólna (wraz z rezerwą) |
4.932.007,00 |
4.932.007,00 |
100 |
26,56 |
|
II Wydatki ogółem w tym: |
22.690.690,59 |
21.236.875,28 |
93,59 |
100 |
|
Wydatki bieżące |
15.650.699,59 |
15.307.042,14 |
97,80 |
72,08 |
|
Wydatki majątkowe |
7.039.991,00 |
5.929.833,14 |
84,23 |
27,92 |
|
III Wynik |
-3.625.731,00 |
-2.670.078,00 |
73,64 |
|
|
Przychody i rozchody :
|
|||||
I Przychody ogółem w tym: |
5.118.558,00 |
4.228.614,13 |
82,61 |
100 |
|
Pożyczki i kredyty |
3.939.558,00 |
3.049.558,00 |
77,41 |
72,1 |
|
Wolne środki na rachunku bankowym |
1.179.000,00 |
1.179.056,13 |
100 |
27,9 |
|
II Rozchody ogółem w tym: |
1.492.827 |
1.479.331,45 |
99,1 |
|
|
Spłaty kredytów i pożyczek
|
1.492.827 |
1.479.331,45 |
99,1 |
|
|
III Różnica / I – II / |
3.625.731 |
2.749.282,68 |
75,83 |
|
|
Dochody gminy Herby w 2009 r. zostały zrealizowane w 97,38 % i były o 25 % mniejsze niż
w roku ubiegłym. Jednakże rok 2008 był wyjątkowy, gdyż dochody były większe prawie o ponad 6.000.000 zł z tytułu dotacji celowych związanych z likwidacją skutków klęski żywiołowej- trąby powietrznej, która przeszła przez teren naszej gminy w dniu 15 sierpnia 2008r. Zmniejszenie dochodów spowodowane też jest mniejszymi wpływami z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
Wskaźnik wykonania dochodów własnych wyniósł 97,96 % . Dochody własne gminy były
o 126.699 zł mniejsze w porównaniu do roku poprzedniego i stanowiły 60,62% wszystkich dochodów budżetowych.
Udział dotacji w strukturze dochodów gminy wyniósł 12,82%, a subwencji 26,56%.
Otrzymywana subwencja była o 257.020 zł większa niż w roku poprzednim.
Nasza gmina otrzymuje subwencję wyrównawczą, oświatową i równoważącą, a także otrzymała 40.556 zł z rezerwy subwencji jako środki uzupełniające.
W dochodach gminy można wyróżnić dochody majątkowe ( ze sprzedaży składników majątkowych)
i bieżące. W tym układzie wykonanie dochodów za 2009r. przedstawia się następująco:
Dochody majątkowe - plan - 718.392 wykonanie - 402.255,03
Dochody bieżące - plan - 18.346.567,59 wykonanie - 18.164.542,25
Realizację dochodów w poszczególnych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej
z wyodrębnieniem ważniejszych źródeł dochodów przedstawia załącznik nr 1 .
W planie dochodów założono wpływy ze sprzedaży odpłatnego nabycia prawa własności,
a mianowicie działek i gruntów rolnych. Z tego tytułu uzyskano 61.610 zł.
Dział 020 - Leśnictwo
Wykonane w tym dziale dochody pochodzą z czynszów przekazywanych do Starostwa Powiatowego przez koła łowieckie i Nadleśnictwo za dzierżawę terenów łowieckich. Dla gminy przypada część tych należności. Wpływy wyniosły 2.607,02 zł.
W tym dziale zaplanowano wpływy ze sprzedaży energii cieplnej z kotłowni osiedlowej
w Lisowie oraz z tytułu sprzedaży wody. W 2009r. wpływy ze sprzedaży energii cieplnej wyniosły 450.319,93 zł, co stanowi 100,5 % planu. W kwocie zaległości występują zadłużenia z tytułu sprzedaży ciepła w wysokości 42.771,81 zł oraz nadpłata w wysokości 1.159,89 zł. Nadpłaty są wynikiem rozliczeń za sezon grzewczy.
Wpływy ze sprzedaży wody wyniosły 1.003.994,77 zł, co stanowi 96,54 % wielkości planowanej. Zaległości ze sprzedaży wody na dzień 31.12.2009 r. wynoszą 56.879,43 zł, w przeważającej części są to zaległości od gospodarstw domowych.
Gmina podejmuje czynności egzekucyjne w celu ściągnięcia zaległości za wodę i ciepło, jednakże są to działania kosztowne i długotrwałe i nie zawsze przynoszą zamierzony efekt.
W wyniku działań egzekucyjnych gmina uzyskała 6.349,62 zł w postaci odsetek i 2.185,68 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa
Wykonanie ogółem w tym dziale wyniosło 82%.
Dochody z najmu lokali mieszkaniowych i opłat za śmieci wyniosły 97.746,95 zł, co stanowi 99,7% planu. Część wpłat została dokonana w drodze postępowania komorniczego. Mimo podejmowanego postępowania sądowego zadłużenie z tytułu czynszów za lokale mieszkalne na koniec grudnia wynosiło 46.215,60 zł, z tytułu opłat za śmieci – 2.132,38 zł.
W zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami wykonanie dochodów przedstawia się następująco:
- wpłaty za użytkowanie wieczyste nieruchomości 11.542,68 zł
- wpływy z tytułu najmu i dzierżawy nieruchomości 62.594,94 zł
- odsetki 1.017,66 zł
- bezumowne korzystanie z nieruchomości 34.705,89 zł
Stan zaległości z tytułu czynszów dzierżawnych na 31 grudnia 2009 r. to kwota 1.650.92 zł, zaległość za użytkowanie wieczyste nieruchomości wynosi 45,32 zł. Opłaty z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości nie zostały uregulowane do wysokości 7.946,65 zł.
Gmina otrzymała też środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na modernizację budynku w Hadrze w kwocie 32.100 zł.
Dochody majątkowe zaplanowane w tym dziale to:
- wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania
wieczystego nieruchomości 226.089,11 zł
- wpływy z tyt. przekształcenia prawa użytkowania wieczystego
w prawo własności. 0
Dział 710 – Działalność usługowa
Zaplanowano tu wpływy ze sprzedaży usług cmentarnych w wysokości 46.000 zł. Dochody te wykonano w 96%.
Zrealizowane dochody własne w stosunku do planowanych wynoszą 104 %.
Źródła dochodów w tym dziale to czynsz za wynajmowane lokale użytkowe w budynku Urzędu Gminy, opłaty za ogrzewanie pomieszczeń GOPS, Telekomunikacji i Poczty oraz za usługi telefoniczne, usługi ksero. Tu ujmowane są również wpływy środków z Powiatowego Urzędu Pracy z tytułu refundacji wynagrodzeń pracowników interwencyjnych.
Uzyskano też środki z tytułu prowizji przysługującej jednostkom samorządu terytorialnego za wykonywanie czynności z zakresu administracji rządowej. W naszej gminie jest to 5% udział od przekazywanych opłat za wydawanie dowodów osobistych oraz udostępnienie danych osobowych.
Dział 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nie posiadających osobowości prawnej
Szczegółowe wykonanie poszczególnych podatków i opłat przedstawiono w załączniku nr 1 do niniejszej informacji.
Wpływy w tym dziale stanowią główne źródło dochodów własnych gminy, w strukturze dochodów ogółem dział ten stanowi 40,98%. Wykonanie zostało zrealizowane na poziomie 98 % planu.
Dochody ogółem w tym dziale są o 393.227 zł mniejsze niż w roku poprzednim. Mniejsze są wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych o 141.781 zł, z podatku dochodowego od osób prawnych o 399.003 zł, a także wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych o 107.808 zł Jedna z firm utworzyła zakład pracy chronionej i jest zwolniona z podatku, stąd także wpływy z podatku od nieruchomości były mniejsze niż pierwotnie planowano.
Wykonanie podatków przekazywanych przez urzędy skarbowe jest zawsze nieregularne
i trudno oszacować ich wielkość, dlatego prawie zawsze występują tu duże dysproporcje we wskaźnikach ich realizacji. Wykonanie w podatku dochodowym opłacanym przez osoby fizyczne
w formie karty podatkowej wyniosło 17.888,41 zł.
Podatek od czynności cywilnoprawnych został wykonany w 90 %, natomiast podatek od spadków i darowizn w 80%.
Otrzymane z Ministerstwa Finansów udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2009r. były mniejsze niż w roku poprzednim o 141.781 zł, a także o 340.000 zł mniejsze niż podano w informacji Ministra Finansów będącej wskaźnikiem przy planowaniu budżetu. Jest to jedno z ważniejszych źródeł dochodów gminy, w strukturze dochodów podatek z PIT stanowił 18 % ogółu dochodów gminy. Taka sytuacja była skutkiem kryzysu finansowego i gospodarczego, co znalazło swoje odzwierciedlenie na rynku pracy w naszej gminie.
W podatku dochodowym od osób prawnych wykonanie w pierwszym półroczu 2009r.było liczbą ujemną, co oznaczało, że firmy w rozliczeniach z Urzędem Skarbowym wykazują straty.
Na koniec roku wpływy te wyniosły 88.611,69 zł i były pięciokrotnie mniejsze niż w roku poprzednim.
Stawki podatków od nieruchomości zostały na rok budżetowy 2009 zwiększone w granicach 2-4,2 % - średnio o 2%, Dokonano obniżenia stawki podatku rolnego, ustalanej na podstawie średniej ceny skupu żyta ogłaszanej przez Prezesa GUS , jednakże w odniesieniu do ubiegłego roku stawka ta wzrosła o około 7%. W podatku leśnym przyjęto stawkę na podstawie średniej ceny skupu drewna ogłaszanej w komunikacie Prezesa GUS
Wpływy z podatku od nieruchomości od osób prawnych zaplanowano na kwotę 2.300.000 zł, wykonanie na 31 grudnia wyniosło 2.250.692,59 zł tj. 97,9 %.
Wykonanie w podatku od nieruchomości od osób fizycznych wyniosło 99,3 % planu.
Wykonanie w podatku rolnym było nieco większe niż w ubiegłym roku.
Wpływy z podatku leśnego także zostały zrealizowane na poziomie nieco wyższym jak za rok ubiegły.
Podatek od środków transportowych został zrealizowany w 99% w stosunku do planu i był mniejszy niż w 2008r.
W podatku od nieruchomości od osób prawnych stan zaległości na 31 grudnia 2009 r. wynosił 1.308.611,72 zł. Największa zaległość – ponad 600.000 zł występuje na koncie jednego podatnika. Jest to zaległość stała od lat, której nie można odpisać dopóki gmina nie otrzyma z sądu postanowienia o zakończeniu postępowania upadłościowego. Z początkiem 2005 r. Sąd wydał decyzję o umorzeniu postępowania upadłościowego, co nie zakańcza sprawy i nie daje podstaw do odpisu zaległości podatkowych. Podobna sytuacja powstała z kolejnym podatnikiem (zaległość ponad 500.000 zł), który również jest niewypłacalny, obciążony licznymi długami i realne możliwości ściągnięcia zaległości są znikome.
W podatku od nieruchomości od osób fizycznych kwota zaległości za 2009r. wyniosła 1.119.944,81 zł. Główna zaległość, ponad 800.000 zł, jest to zaległość z lat ubiegłych zabezpieczona wpisem na hipotekę.
Zaległości końcowe w podatku rolnym wynosiły 26.829,16 zł, zaległości w podatku leśnym na koniec grudnia wyniosły 1.605,91 zł.
Zaległości w podatku od środków transportowych wynosiły 8.123 zł.
W celu ściągnięcia zadłużeń podejmowane są postępowania egzekucyjne.
Podobnie jak w latach poprzednich podatnicy zwracają się z wnioskami o pomoc w zakresie
możliwości spłaty swoich zobowiązań. W uzasadnionych sytuacjach może być ona udzielana
w postaci umorzeń oraz odroczeń terminu płatności.
Skutki udzielonej pomocy (zwolnienia – 364.540,72 zł, umorzenia- 3.800 zł, odroczenia – 382 zł )
w podatku od nieruchomości, rolnym i podatku od środków transportu wynoszą ogółem – 368.722,72 zł. Skutki obniżenia przez Radę Gminy górnych stawek podatków wyniosły – 852.992,93 zł, w tym: w podatku od nieruchomości – 672.401,24 zł, w podatku rolnym – 41.118,73 zł, w podatku od środków transportu – 139.472,96 zł.
Wielkości te są uwzględniane przy obliczaniu wskaźnika dochodowości gminy, przez co mają wpływ na obliczanie wielkości subwencji.
Wpływy z tytułu opłaty skarbowej wyniosły 21.576 zł, tj. 100 % wielkości planowanej.
Wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu zostały zaplanowane na poziomie roku 2008
i wyniosły 121.899,74 zł, tj.100 %.
Wpływy z różnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw wyniosły 1.700 zł, tj. 43 % planu. Są to opłaty za wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Dział 758 – Różne rozliczenia
W 2009r. uzyskano wpływy w postaci odsetek od lokat bankowych wolnych środków pieniężnych w wysokości 9.611,68 zł.
Dział 801 – Oświata i wychowanie
Dochody w tym dziale pochodzą z opłat rodziców za pobyt i korzystanie dzieci z przedszkoli, z najmu pomieszczeń szkolnych oraz z opłat za obiady w stołówkach szkolnych i dopłat z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej do obiadów dla uczniów z rodzin o niskich dochodach.
Wykonanie za cały 2009r. wyniosło w tym dziale 97 % planu. Dochody te realizują placówki oświatowe.
Dział 851 – Ochrona zdrowia
Dochody tego działu to zwroty środków za rok ubiegły dotyczące realizacji zadania w zakresie prowadzenia klubu środowiskowego.
W 2009r. gmina również otrzymała środki z Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 18.000 zł na utworzenie Świetlicy Środowiskowej „GaCek” przy GBP w Herbach oraz 9.000 zł na utworzenie gminnej świetlicy środowiskowej w Lisowie.
Dział 852 – Pomoc społeczna
Dochody w tym dziale to wpływy z usług opiekuńczych, zwrotów zaliczek alimentacyjnych od dłużników w wysokości 40 i 50 % kwoty ściągniętej przez komornika, odsetki od środków pieniężnych na rachunku bankowym Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz zwroty od osób zobowiązanych za opłaty ponoszone przez GOPS za pobyt podopiecznych w Domach Pomocy Społecznej. Dochody te pobiera GOPS i przekazuje na rachunek gminy.
Tu zaplanowano również środki z refundacji przez Powiatowy Urząd Pracy za prace społecznie użyteczne wykonywane przez osoby bezrobotne bez prawa do zasiłku korzystające ze świadczeń pomocy społecznej, na podstawie zawartego porozumienia.
Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
W tym dziale w planie ujęte są dochody z opłat za odprowadzane ścieki. Wykonanie w tym zakresie zostało zrealizowane na poziomie 108%, duży wpływ ma tu skanalizowanie całej gminy.
Zaległości z tytułu opłat za ścieki wynoszą 37.603,85 zł. Podejmowane są działania w celu ich ściągnięcia, jednakże egzekucja wymaga dużych nakładów pracy i środków finansowych, a często bywa bezskuteczna, ponieważ nie ma możliwości jej przeprowadzenia.
Gmina otrzymuje też część środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej z tytułu opłaty produktowej, którą wnoszą przedsiębiorcy i które należy przeznaczać na cele związane z ochroną środowiska. Wpływy z tego tytułu wyniosły 217,40 zł.
Dział 926 – kultura fizyczna i sport
Tu zaklasyfikowano dochody ze zwrotów dotacji z klubów sportowych za ubiegły rok, które wskutek nieprawidłowego ich wykorzystania podlegały zwrotowi do budżetu.
2 Objaśnienia do realizacji planu dotacji celowych
Dotacje celowe zostały zrealizowane w 90,01% i stanowiły 12,82% dochodów gminy.
Obejmują one dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie, dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych bieżących gmin, dotacje celowe na realizację zadań przejętych od innych jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumień oraz dotacje na projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz inne udzielone przez inne podmioty.
Wykonanie planu dotacji na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie przedstawia załącznik nr 4.
Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej zlecone gminie zostały wykonane w 99,9 %.
Gmina otrzymała następujące dotacje na zadania zlecone:
- na zwrot podatku akcyzowego dla rolników 43.770,77 zł
- na prowadzenie spraw obywatelskich, spraw związanych z zarządzaniem kryzysowym
oraz z działalnością gospodarczą 42.432 zł
- na prowadzenie stałego rejestru wyborców 1.145 zł
- na przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego 10.960 zł
- na koszty wydawania decyzji z w sprawach ubezpieczenia zdrowotnego 366 zł
- na świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne oraz składki na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego 1.389.776,42 zł
- na składki ubezpieczenia zdrowotnego opłacane za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej 7.191 zł
- na zasiłki stałe dla podopiecznych GOPS 43.717,64 zł
- na pomoc dla poszkodowanych w wyniku trąby powietrznej 82.760,31 zł
------------------------
1.622.119,14 zł
Dotacje celowe na zadania zlecone mają określone przeznaczenie i służą realizacji
wskazanych zadań, jednakże często są to środki niewystarczające i gmina dofinansowuje te zadania
ze środków własnych /opis znajduje się w III części sprawozdania –Wydatki/.
Gmina już kolejny rok dokonuje zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Dotacja na prowadzenie zadań z zakresu spraw obywatelskich, spraw związanych
z zarządzaniem kryzysowym oraz działalnością gospodarczą jest od lat na stałym poziomie, a nawet nieco mniejsza i pokrywa zaledwie w 35 % wydatki z tego zakresu.
Gmina prowadzi stały rejestr wyborców, dotacja na to zadanie z Krajowego Biura Wyborczego jest również na poziomie minimalnym. W czerwcu odbyły się wybory do Parlamentu Europejskiego. Otrzymana dotacja na to zadanie została do końca lipca w całości wykorzystana.
W planie budżetowym ujęto też dotację z budżetu państwa na sfinansowanie kosztów wydawania przez gminy decyzji w sprawach świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni spełniających kryterium dochodowe, o którym mowa w art.8 ustawy z dnia 12 marca 2004
o świadczeniach opieki zdrowotnej ze środków publicznych.
Największym zadaniem z zakresu spraw zleconych jest realizacja świadczeń rodzinnych
i dodatków do zasiłków rodzinnych oraz zaliczek alimentacyjnych. Zadanie to wykonuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Dotacja na to zadanie stanowi 58,4 % ogółu wszystkich dotacji dla budżetu gminy i 7,49 % dochodów gminy. Wielkość dotacji na to zadanie stabilizuje się na poziomie ubiegłego roku.
Dotacje z budżetu państwa na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne za podopiecznych GOPS oraz na wypłatę zasiłków stałych są przekazywane miesięcznie zgodnie
z ustalonym harmonogramem.
Gmina otrzymała również dotację 82.760,31 zł na pomoc dla poszkodowanych przez trąbę powietrzną, która przeszła przez nasz teren w sierpniu 2008r.
Wykonanie planu dotacji na realizację własnych zadań bieżących gmin finansowanych
z budżetu państwa.
Dotacje celowe na zadania własne obejmują:
- składki ubezpieczenia zdrowotnego opłacane za osoby pobierające niektóre
świadczenia z pomocy społecznej 2.703,12 zł
- środki na zasiłki stałe 32.837,28 zł
- środki na zasiłki okresowe 86.140,00 zł
- środki na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej 99.010,00 zł
- środki na dożywianie 184.794,94 zł
- pomoc materialna dla uczniów - stypendia szkolne 30.346,00 zł
- środki na zakup podręczników dla uczniów 8.596,01 zł
--------------------------
444.427,35 zł
Dotacje te zostały zrealizowane w 98,78%. Środki te służą dofinansowaniu zadań realizowanych przez gminę nałożonych przez państwo ustawami, gmina finansuje te zadania także z własnych dochodów.
Od 1 sierpnia po zmianie przepisów środki na opłacenie składek ubezpieczenia zdrowotnego za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej stanowią dotację celową na zadania
własne. Podobnie zasiłki stałe wypłacane przez ośrodki pomocy społecznej należą do zadań własnych gmin.
Otrzymana dotacja na zasiłki okresowe nie zabezpiecza w pełni potrzeb. Gmina to zadanie dofinansowuje.
Dotacja na utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej jest otrzymywana w stałych ratach miesięcznych. Pokrywa ona część wydatków osobowych. W 2009r. dotacja ta była mniejsza niż w roku poprzednim.
Dotacja na dożywianie jest przekazywana w ramach realizowanego Programu „Pomoc państwa w dożywianiu”. Środki te są przeznaczane głównie na dopłaty do posiłków w szkołach
i przedszkolach w formie zakupu posiłku. W 2009r. otrzymano również dotację w łącznej kwocie 35.000 zł na utworzenie punktu żywienia w Gminnym Centrum Kultury i Informacji oraz doposażenie punktu żywienia w ZPO Olszynie i w Hadrze.
Dotacja na pomoc materialną dla uczniów jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb. Środki te są przeznaczane na dofinansowanie kosztów udzielania edukacyjnej pomocy materialnej
o charakterze socjalnym. Gmina dofinansowuje to zadanie w niewielkim stopniu.
Gmina otrzymała też dotację na zakup podręczników dla uczniów klas I-III szkół podstawowych i I klas gimnazjum. Część dotacji została zwrócona, gdyż rodziny nie spełniały kryterium dochodowego a także zakupiono książki w niższej cenie.
Wykonanie planu dotacji związanych z realizacją zadań bieżących na podstawie porozumień
z innymi jednostkami samorządu terytorialnego przedstawia poniższa tabela.
Dział |
Rozdz. |
Nazwa |
Plan |
Wykonanie |
% |
754 |
|
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa |
700 |
700 |
100 |
|
75414 |
Obrona cywilna |
700 |
700 |
100 |
|
|
Dotacje celowe otrzymane z powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego |
700 |
700 |
|
Ze Starostwem Powiatowym jest spisane porozumienie o finansowaniu zadań
z zakresu obrony cywilnej. Dotacja ta jest przeznaczona na konserwację i utrzymanie systemów alarmowych.
W zakresie realizacji zadań na podstawie porozumień z organami administracji rządowej gmina sprawuje opiekę nad grobami wojennymi. Dotacja od Wojewody Śląskiego na to zadanie wynosiła
i została zrealizowana w kwocie 1.500 zł.
Pozostałe dotacje otrzymane przez Gminę w 2009r. przedstawiają się następująco:
Podmiot przekazujący |
Klasyfikacja |
Plan |
Wykonanie |
Cel |
Fundusz Ochrony gruntów Rolnych |
60017 § 6260 |
67.500 |
67.500 |
Budowa drogi dojazdowej do pól w Kalinie |
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |
75412 § 6260 |
1.771 |
1.771 |
Termomodernizacja remizy OSP w Lisowie |
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |
75412 § 6260 |
20.992 |
20.992 |
Termomodernizacja remizy OSP w Chwostku |
Fundusz Pracy |
80195 § 2440 |
76.977 |
76.977 |
Zwrot pracodawcom kosztów wyszkolenia młodocianych pracowników |
Ogółem |
|
167.240 |
167.240 |
|
Wymienione dotacje gmina pozyskała na podstawie złożonych wniosków, zostały one przeznaczone na zadania inwestycyjne.
Za wyszkolenie ucznia, który ukończył praktyczną naukę zawodu i uzyskał dyplom z tego tytułu, pracodawcy przysługuje zwrot kosztów w określonej wysokości. Na wniosek pracodawcy po spełnieniu wszystkich warunków gmina wypłaca pracodawcy należne koszty. Dotychczas zadanie to było finansowane ze środków dotacji z budżetu państwa. Obecnie wskutek zmiany przepisów zwrot kosztów następuje poprzez wyodrębniony rachunek bankowy (ze środków Funduszu Pracy przekazywanych do gmin za pośrednictwem Wojewody).
W ramach planowanych dotacji budżetowych należy wymienić także środki na projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
W ramach Regionalnego Programu Europejskiego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Gmina realizuje zadanie pn.”Budowa infrastruktury informatycznej niezbędnej do funkcjonowania
e-Urzędu ”. Środki planowane na to zadanie wynosiły 239.510 zł. W 2009r. otrzymano tylko środki z I płatności w wysokości 20.783,92 zł. Pozostałe gmina otrzyma w 2010r.
W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ubiegłym roku był realizowany przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Projekt systemowy: „Zacznij od początku. Program aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Herby”. Środki zostały wydatkowane w całości w 2009 r.
Natomiast dotacja jest przekazywana na podstawie wniosków o płatność, po ich zweryfikowaniu.
W lutym 2009r. wpłynęły środki tytułem refundacji II płatności w kwocie 19.675,64 zł za realizację projektu w 2008r. W drugiej połowie roku otrzymano I płatność na Projekt 2009 r. w kwocie 103.271,76 zł.
Łącznie kwota otrzymanej dotacji rozwojowej z PO Kapitał Ludzki wynosiła 122.947,40 zł.
3 Objaśnienia do realizacji planu subwencji
Subwencja ogólna otrzymana z budżetu państwa zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, może składać się z trzech części: wyrównawczej, oświatowej
i równoważącej. Wykonanie subwencji przedstawia się następująco:
SUBWENCJE
Dział |
Nazwa |
Budżet po zm. |
Wykonanie |
% |
758 |
Różne rozliczenia |
4.932.007 |
4.932.007 |
100 |
|
Część oświatowa subwencji ogólnej dla j.s.t. |
4.365.956 |
4.365.956 |
|
|
Część wyrównawcza subwencji ogólnej |
445.980 |
445.980 |
|
|
Część równoważąca subwencji ogólnej |
79.515 |
79.515 |
|
|
Środki na uzupełnienie dochodów gmin |
40.556 |
40.556 |
|
W 2009 r. subwencje ogółem stanowią 26,56% udziału w ogólnych dochodach budżetu gminy.
Subwencja oświatowa obejmuje kwotę bazową, kwotę uzupełniającą na realizację zadań szkolnych oraz kwotę na zadania pozaszkolne. Subwencja oświatowa była o 205.305 zł większa niż w 2008r., głównie ze względu na wzrost płac nauczycieli.
Subwencja wyrównawcza składa się z podstawowej i uzupełniającej. Kwotę podstawową otrzymują gminy, w których dochód podatkowy na 1 mieszkańca jest niższy od 92 % średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju. Nasza gmina nie spełniała tego warunku.
Z informacji podawanych we „Wspólnocie” wynika, że w latach poprzednich nasza gmina zajmowała 603 miejsce pod względem dochodu na 1 mieszkańca wśród gmin wiejskich , następnie 344, a w roku 2008 – 40 miejsce.
Kwota subwencji uzupełniającej uzależniona jest od gęstości zaludnienia i dochodu podatkowego na 1 mieszkańca. Otrzymują ją te gminy, w których gęstość zaludnienia jest niższa od średniej gęstości zaludnienia w kraju i dochód podatkowy na 1 mieszkańca gminy jest nie wyższy niż 150% średniego dochodu podatkowego na 1 mieszkańca kraju. W 2009r. subwencja wyrównawcza była o 65.134 zł większa niż w roku poprzednim.
Gmina otrzymuje również subwencję równoważącą, głównie ze względu na wysoki udział dodatków mieszkaniowych w ogólnych wydatkach budżetu. Ma ona wyrównywać dochody między rejonami biedniejszymi i bogatszymi. Kwota z tego źródła wyniosła 79.515 zł, prawie o połowę mniej niż w 2008 roku.
W 2009r. gmina otrzymała też środki z rezerwy subwencji ogólnej na uzupełnienie dochodów gmin w wysokości 40.556 zł. Kwota ta została przyznana proporcjonalnie do udziału kwoty ubytku dochodów podatkowych gminy w łącznej kwocie ubytku dochodów podatkowych wszystkich gmin.
III Wydatki
Wykonanie wydatków ogółem w 2009 stanowiło 93,59% założonego planu. Wydatki bieżące zostały wykonane w 97,8 %, wydatki majątkowe w 84,23 %.
Realizację wydatków bieżących w poszczególnych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej przedstawia załącznik nr 2 do sprawozdania.
1.Realizacja poszczególnych rodzajów wydatków bieżących
Dział 010 –Rolnictwo i łowiectwo
W tym dziale występują głównie wydatki związane z gospodarką wodno-ściekową.
Pokrywają one bieżące koszty utrzymania sieci wodociągowych i Stacji Uzdatniania Wody oraz sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków w Herbach i w Lisowie. Wydatki te nie obejmują kosztów osobowych tj. wynagrodzeń i pochodnych pracowników zatrudnionych na tych obiektach.
Koszty materiałowe z tej dziedziny dotyczą głównie zakupu środków do uzdatniania wody, drobnych materiałów elektrycznych i innych do napraw i wymiany itp. Wśród wydatków dotyczących gospodarki wodno-ściekowej największą pozycję stanowi energia. Wydatki na energię elektryczną znacznie wzrosły w br. ze względu na podwyżkę ceny oraz ilość pobieranej energii (włączenie do użytkowania nowo wybudowanych obiektów). Koszty energii elektrycznej za cały rok wyniosły 476.799,06 zł.
Na remonty wydatkowano kwotę 245.188,71 zł. Remonty obejmowały przebudowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, naprawy pomp.
W zakresie gospodarki kanalizacyjnej wykonano następujące zadania:
- remont pomp (3 szt.) w przepompowniach ścieków w obrębie kanalizacji Lisów - 14.781,52 zł
- remont pomp (5 szt.) w przepompowniach ścieków w obrębie kanalizacji Herby - 15.030,40 zł
- remont uszkodzonej studni kanalizacyjnej w ul.Strażackiej w Taninie 3.531,74 zł
- przebudowa kanalizacji sanitarnej w ul.Debowej w Hadrze 29.059,96 zł
- remont przepompowni ścieków przy Zakładzie Karnym w Herbach 4.518,87 zł
- remont pomp na oczyszczalni ścieków w Herbach 3.533,12 zł
- remont pomp w przepompowni ścieków w obrębie kanalizacji Herby 6.685,60 zł
- zabudowa klapy zwrotnej w ul.Jałowcowej w Olszynie 9.265,78 zł
- remont kanalizacji sanitarnej w ul.Szkolnej w Olszynie 21.481,83 zł
- remont kanalizacji sanitarnej w ul.Świerkowej w Lisowie 6.169,99 zł
- modernizacja kanalizacji sanitarnej w ul.Stalmacha i Witosa w Lisowie 19.840,95 zł
-----------------------------
133.899,76 zł
W zakresie gospodarki wodociągowej wykonano następujące prace:
- remonty sieci wodociągowej w Lisowie (ul.Wiśniowa) 18.888,62 zł
- remonty na sieci wodociągowej w Herbach 17.422,33 zł
- wymiana rur sieci wodociągowej w drodze do byłej jednostki wojskowej w Herbach 42.240,49 zł
- remont węzła wodociągowego w ul.Stalmacha w Lisowie 6.179,53 zł
- wymiana przyłączy wodociągowych w Chwostku 19.609,01 zł
- wymiana zaworów (przepustnic) na Stacji Uzdatniania Wody (odżelaziacze) 6.948,97 zł
-----------------------------
111.288,95 zł
Wśród wydatków występuje też opłata środowiskowa za zanieczyszczanie środowiska. Płaci się ją zarówno za pobór wód jak i odprowadzanie ścieków, wpłat dokonuje się w okresach półrocznych.
W styczniu zapłacono za II półrocze 2008, kolejna rata wystąpiła w lipcu. Obecnie są to wielkości umiarkowane, ponieważ wyniki i parametry ścieków, które służą do ich naliczania są korzystne.
W tym dziale występują też wydatki na Izby Rolnicze, jest to 2% odpis z tytułu wpływów
z podatku rolnego. Za miniony rok zostały przekazane w kwocie 971,53 zł.
Gmina realizuje zadanie zlecone przez administrację rządową – zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Przysługuje on producentowi rolnemu, będącemu posiadaczem gospodarstwa rolnego na podstawie faktycznie zakupionego oleju napędowego wg ustalonych rocznych limitów.
Środki na wypłaty zwrotu podatku akcyzowego oraz 2% prowizji od kwot wypłaconych zwrotów na koszty obsługi, gmina otrzymuje w formie dotacji celowej z budżetu państwa. Dotacja na to zadanie wynosiła 43.770,78 zł. Łączne koszty faktycznie poniesione zamknęły się w tej kwocie.
Dział 400 – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę
Plan wydatków w tej dziedzinie obejmuje wydatki rzeczowe związane z utrzymaniem kotłowni olejowej w Lisowie i sieci ciepłowniczej. Kotłownia w Lisowie zaopatruje w energię cieplną bloki Spółdzielni Mieszkaniowej na osiedlu Witosa, bloki Wspólnot Mieszkaniowych przy ul.Budowlanych oraz „szeregowce” przy ul.Ligonia i ul.Lompy.
Plan wydatków na początek roku budżetowego wynosił 338.660 zł, do końca roku został zwiększony dwukrotnie. W pierwszym kwartale br. poniesiono bardzo duże koszty na zakup oleju opałowego ze względu na awarię kotła węglowego. Przeprowadzono też remonty na łączną kwotę 64.030,24 zł. Naprawa palnika i wymiana podajnika do kotła wyniosła 6.507,04 zł, wymiana naczynia zbiorczego pompy -31.520,23 zł, wymiana rur, zaworów , ciepłomierza – 26.002,97 zł.
Dział 600 – Transport i łączność
Plan wydatków w zakresie drogownictwa został wykonany w 100 %.
Gmina nie utrzymuje już drogi wojewódzkiej ani dróg powiatowych. Zadania te od początku roku przejęło Starostwo Powiatowe.
Wydatki na drogach gminnych obejmują głównie zakup żużla do wyrównania i utwardzenia dróg, zakup masy asfaltowej, zimowe utrzymanie i remonty.
W zakresie remontów ważniejsze prace obejmowały:
- remont ul.Zielonej w Herbach 65.105,26 zł
- remont ul.Dworcowej w Herbach 6.917,40 zł
- remont ul.Krótkiej w Lisowie 43.664,47 zł
- remont kanalizacji deszczowej w ul.Dworcowej w Lisowie 61.429,96 zł
- remont drogi na Cztery Kopy 49.922,40 zł
- remont drogi Hadra, Piłka, Mochała, Lisów 11.283,05 zł
- remont kanalizacji deszczowej w ul.Szkolnej w Olszynie 13.079,73 zł
- remont kanalizacji deszczowej w Chwostku (Plac Kopernika) 7.675,84 zł
- remont ul.Polnej i Nadrzecznej w Hadrze 7.076,00 zł
- wykonanie chodników przy Gminnym Centrum Kultury i Wypoczynku w Herbach 18.247,89 zł
- frezowanie nawierzchni na ul.Witosa w Lisowie 21.106,28 zł
- wykonanie nawierzchni na ul.Witosa w Lisowie 61.000,00 zł
- modernizacja kanalizacji deszczowej w ul.Stalmacha i ul.Witosa w Lisowie 32.569,68 zł
- utwardzenie drogi Olszyna Kierzki 9.842,35 zł
- utwardzenie drogi na Drapacz 7.503,00 zł
Zimowe utrzymanie dróg gminnych zapoprzedni sezon kosztowało 107.395,17 zł.
Wydatkowano też 4.000 zł jako pomoc dla Gminy Kochanowice na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, tzn. naprawę dróg uszkodzonych w wyniku powodzi, która wystąpiła w czerwcu 2009r.
Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa
W tym dziale znajdują się wydatki związane z utrzymaniem gminnych lokali mieszkalnych oraz gruntów i budynków innych niż mieszkalne. W zakresie gospodarki mieszkaniowej plan został wykonany w 99%. W pierwszym półroczu przeprowadzono prace remontowe w budynku komunalnym w Hadrze za kwotę 46.653,75 zł. W budynku socjalnym w Braszczoku 4 wykonano następujące prace remontowe: malowanie ścian, wymianę podłóg i drzwi za kwotę 34.889,09 zł), instalację wodną
i kanalizacyjną (3.751,31 zł), oraz wymianę instalacji elektrycznej ( 21.921,00 zł). Ponadto wykonano wymianę drzwi, tynków i posadzek w mieszkaniu komunalnym w Herbach ul.Lubliniecka 2 (6.415,76zł), remont schodów, montaż daszków w budynku w Herbach ul.Lubliniecka 2 ( 9.682,30 zł), zamontowano rynny na budynku w Lisowie ul.Budowlanych 4 (3.999,66 zł).
Inne wydatki w zakresie mieszkalnictwa dotyczą głównie udziału w kosztach utrzymania nieruchomości wspólnych ponoszonych przez wspólnoty mieszkaniowe, co wyniosło 41.039,67 zł.
W zakresie gospodarki gruntami i nieruchomościami plan wydatków zrealizowano w 95%.
Poniesiono wydatki za wynajem sali w budynku przy ul.Lublinieckiej 56 w wysokości 11.896,85 zł, za energię elektryczną z budynków komunalnych w Herbach, Kierzkach, Hadrze oraz na targowisku
w Herbach (15.765,86 zł). Ponosi się też koszty ogólne dotyczące budynków wynajmowanych dla celów opieki zdrowotnej ( przeglądy kominiarskie ) oraz na utrzymanie szaletu publicznego ( zakup środków czystości).
Wykonano remont pomieszczeń w Ośrodku zdrowia w Herbach w celu dostosowania do obowiązujących przepisów (26.193,05 zł).
Pozostałe wydatki związane są z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Dotyczą one następujących czynności: ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości, wycena nieruchomości, wyrysy
i wypisy z rejestru gruntów, podziały działek i wznowienia granic, aktualizację map ewidencyjnych, założenie, wpisy, odpisy z ksiąg wieczystych.
Dział 710 – Działalność usługowa
Do tego działu sklasyfikowane są wydatki związane z opracowaniem planów zagospodarowania przestrzennego gminy oraz z utrzymaniem cmentarzy komunalnych w Herbach
i w Lisowie.
Plan zagospodarowania przestrzennego gminy został niedawno uchwalony. Za prace wykonane przy zmianie fragmentów planu wydatkowano 10.000 zł.
Zarządzaniem i administrowaniem cmentarzem komunalnym w Herbach i w Lisowie zajmuje się Urząd Gminy. Koszty utrzymania obejmują energię elektryczną, wywóz nieczystości, drobne materiały oraz koszty wykopu grobów. Na cmentarzu w Herbach zatrudniony jest jeden pracownik w wymiarze ½ etatu, koszty jego wynagrodzenia są przedstawione w dziale administracja. Wydatki na utrzymanie cmentarzy zostały zrealizowane w 67%.
Dział 750 – Administracja publiczna
Dział ten obejmuje wydatki związane z funkcjonowaniem Rady Gminy i Urzędu Gminy oraz utrzymaniem obiektu. Wydatki bieżące na administrację stanowiły 14,45 % ogółu wydatków gminy.
Plan w tej dziedzinie został wykonany 94 %.
W tym dziale występują wydatki dotyczące wynagrodzeń wraz z pochodnymi wszystkich zatrudnionych pracowników, zarówno administracyjnych, ale także pracowników obsługujących obiekty oczyszczalni, stacji uzdatniania wody, cmentarza oraz pracowników interwencyjnych
i komunalnych. Wynagrodzenia pracownicze wraz z pochodnymi – plan 1.763.393 zł, wykonanie – 1.707.233,09 zł / 96,8%/. Wydatki osobowe stanowiły 77,2 % ogółu wydatków w tym dziale.
Wynagrodzenia pracowników interwencyjnych są w części refundowane przez Urząd Pracy. Pracownicy komunalni są zatrudniani na okresy od 1 do 6 miesięcy. Urząd Gminy zatrudnia także absolwentów szkół na podstawie umów podpisywanych z Urzędem Pracy, aby mogli odbyć staż absolwencki.
W zakresie administracji wykonano następujące prace remontowe: przebudowa zasilania energetycznego w budynku Urzędu Gminy (5.739,65 zł), izolacja przeciwwilgociowa budynku (7.251,01 zł), nawierzchnia z kostki brukowej przy budynku (7.320 zł) oraz naprawa i montaż herbu gminy (po uzyskaniu akceptacji Rady Gminy) oraz naprawa tynków (2.909,76 zł).
Pozostałe wydatki administracyjne kształtują się na poziomie 85,8% planowanych wielkości.
Wydatki na zadania zlecone dotyczące USC oraz prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej i zarządzanie kryzysowe dokonywano w ramach otrzymanych środków, ale należy pokreślić, że dotacje otrzymywane z budżetu państwa są niewystarczające, pokrywają zaledwie
w 30 % potrzeby. Z budżetu państwa gmina otrzymała tylko środki na wynagrodzenia i nieznaczną kwotę na wydatki rzeczowe. Na zadania nadzorowane przez Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji – 1, 8 etatu – 36.090 zł , na zadania nadzorowane przez Wydział Rozwoju Regionalnego /-sprawy związane z wydawaniem zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej/ - 0,25 etatu – 4.516 zł, na zadania związane z zarządzaniem kryzysowym i prowadzeniem akcji kurierskiej– 1.826 zł.
W 2009r wskutek odczuwalnego kryzysu finansowego budżet państwa jeszcze ograniczył te środki (część dotacji została zamrożona a następnie zmniejszona) dlatego pozostałe wydatki niezbędne dla prowadzenia tych zagadnień jeszcze w większym stopniu niż w poprzednich latach pokrywane są ze środków własnych gminy.
Wydatki w rozdziale dotyczącym Rad Gmin zostały wykonane w 90 % planowanej kwoty. Obejmują one diety i ryczałty dla radnych oraz inne rzeczowe wydatki związane z obsługą.
Na wydatki związane z promocją gminy wydatkowano 7.905,18 zł. Za publikacje prezentujące informacje o gminie zapłacono 5.627,70 zł, zdjęcia lotnicze – 1.500 zł , reklamówki, torby papierowe -777,48 zł.
Pozostała działalność obejmuje głównie koszty wydawania gazety samorządowej głównie druk gazety. Wskaźnik realizacji planu w tym zakresie wyniósł 86%.
Dział 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa
Dział ten obejmuje wydatki na zadania zlecone związane z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców. Dotacja przekazywana jest w równych ratach miesięcznych, jest to niewielka kwota. Wydatki poniesiono w wysokości otrzymanych środków.
Poniesiono również wydatki na przeprowadzenie wyborów do Parlamentu Europejskiego.
Z przydzielonej dotacji 10.960 zł wszystkie środki zostały wykorzystane na diety członków komisji
i koszty rzeczowe.
Środki własne budżetu gminy w wysokości 10.050,95 zł wydatkowano na przeprowadzenie referendum gminnego. Wydatki obejmowały diety członków komisji oraz wydatki rzeczowe.
Dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Z tego zakresu wydatkowano w postaci dotacji kwotę 3.000 zł jako wpłatę dla Policji za wykonanie zadania dla gminy z zakresu służby prewencyjnej oraz 4.945,36 zł na wyposażenie Posterunku Policji w Herbach.
Wydatki w tym dziale dotyczą głównie utrzymania i funkcjonowania Ochotniczych Straży Pożarnych oraz zadań związanych z obroną cywilną. Plan został zrealizowany w 96 %.Wydatki obejmowały koszty zakupu paliwa do samochodów strażackich, elementów wyposażenia, opału, energii, wody, ścieków, czyszczenia przewodów kominowych związanych z utrzymaniem budynków remiz strażackich, ubezpieczenia członków OSP, szkolenia oraz wynagrodzenia dla kierowców i przeglądy samochodów strażackich. Przekazano dla OSP 2.203,41 zł tytułem dotacji na zakup sprzętu, wypłacono strażakom 7.834,05 zł tytułem ekwiwalentu za udział w akcjach bojowych.
W ramach prac remontowych wykonano remont pomieszczeń remizy OSP w Hadrze ( 9.164,83 zł ),
naprawę motopompy (3.050 zł), prace malarskie w remizie OSP w Olszynie ( 7.236,78 zł ), naprawę samochodu pożarniczego Jelcz w OSP Kalina (2.031 zł), remont posadzek i ścian w OSP w Lisowie (3.321,50 zł) oraz nawierzchni przy budynku (731,65 zł) oraz naprawę urządzeń dla OSP Kalina (1.226,25 zł).
Na podstawie porozumienia zawartego ze Starostwem Powiatowym w Lublińcu gmina otrzymała i wydatkowała 700 zł na zadania z zakresu obrony cywilnej, tj. konserwację i utrzymanie systemów alarmowych.
Zakupiono też sprzęt do magazynu przeciwpowodziowego, zgodnie z zaleceniem z kontroli przeprowadzonej przez NIK.
Dział 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nie posia-
dających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
Wydatki związane z poborem podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych / koszty materiałów, opłaty pocztowe, telefoniczne, komornicze, sądowe, prowizja sołtysów za inkaso podatków/ zostały zrealizowane w 95 %.
Największą pozycję stanowią tu wynagrodzenia sołtysów za inkaso podatków i opłat. Za cały rok była to kwota 30.422,30 zł.
Ponadto ponoszone są koszty opłat komorniczych za czynności zawiązane z egzekucja podatków.
Podejmowane czynności egzekucyjne mające na celu zabezpieczenie należności podatkowych poprzez wpis na hipotekę, pociągają za sobą ponoszenie opłat sądowych, których wysokość uzależniona jest od kwoty zabezpieczonej wpisem. Są to często dość duże kwoty w porównaniu do osiąganych efektów ściągalności.
Dział 757 - Obsługa długu publicznego
Dział ten obejmuje wydatki na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek oraz opłat wnoszonych przy ich zaciągnięciu.
W 2009 roku gmina spłacała odsetki od następujących kredytów i pożyczek:
- w Banku Ochrony Środowiska:
- kredyt na kanalizacje sanitarną w Lisowie
- kredyt na budowę hali sportowej w Herbach
- kredyt na budowę Gminnego Centrum Kultury i Informacji
- w Banku Spółdzielczym w Koszęcinie:
- kredyt na budowę drogi w Mochali
- w ING Bank Śląski
- kredyt na budowę ciągu pieszo-rowerowego Herby, Kalina, Olszyna
- w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:
- pożyczka na termomodernizację szkoły w Herbach
- pożyczka na budowę kanalizacji sanitarnej w Taninie
- pożyczka na Program Ograniczenia Niskiej Emisji
- pożyczka na termomodernizację budynku w Braszczoku
- pożyczka na budowę kanalizacji sanitarnej w Kierzkach
- pożyczka na budowę kanalizacji sanitarnej w Pietrzakach
- pożyczka na budowę kanalizacji sanitarnej Tanina - Łebki
- pożyczka na budowę kanalizacji sanitarnej Kolonia Lisów – Głąby
oraz od kredytu w rachunku bieżącym gminy.
Wydatki na obsługę długu publicznego zostały wykonane w 89 %. Zminimalizowano kwotę odsetek dzięki wcześniejszym spłatom niektórych kredytów, poza tym kredyt na budowę krytej pływalni w Herbach nie został wypłacony w pełnej wysokości.
Dział 758 – Różne rozliczenia
W dziale tym zaplanowano rezerwę ogólną na nie przewidziane wydatki występujące w ciągu roku w wysokości 95.000 zł i celową na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 5.000zł. Pozostało niewykorzystane 9.542 zł. Z rezerwy ogólnej 12.850 zł wykorzystano na remont budynku komunalnego w Hadrze, 10.000 zł na wykonanie nagłośnienia w kaplicach cmentarnych w Herbach i w Lisowie, 30.150 zł na remonty i uzupełnienie wyposażenia gminnych budynków remiz OSP, 15.000 zł na zakup wyposażenia do budynku Gminnego Centrum Kultury i Informacji oraz 20.000 zł na zakup opału do kotłowni osiedlowej w Lisowie i 2.458 zł na stypendia socjalne dla uczniów.
Dział 801 – Oświata i wychowanie
W dziale tym plan po zmianach na koniec grudnia 2009r. wynosił 6.219.969 zł, wykonanie – 6.153.006,92 zł / 99 %/.
Bieżące wydatki oświatowe związane z zatrudnieniem nauczycieli i pracowników obsługi oraz wszystkie wydatki rzeczowe związane z utrzymaniem placówek szkolnych i przedszkolnych stanowiły 40,2% ogólnych wydatków bieżących całego budżetu gminy.
Główną pozycją w budżecie szkół są wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń – 4.484.494,76 zł,
co stanowi 72,9 % ogółu wydatków w tym dziale. Pozostałe wydatki bieżące zamknęły się kwotą 1.668.512,16 zł.
W gminie funkcjonuje 5 placówek oświatowych w postaci samodzielnych jednostek organizacyjnych. Dwa duże Zespoły Placówek Oświatowych w Herbach i w Lisowie obejmują szkołę podstawową, gimnazjum, przedszkole (oddziały przedszkolne), dwa mniejsze zespoły Placówek Oświatowych obejmują szkołę podstawową i przedszkole oraz Przedszkole Samorządowe w Herbach.
Szczegółowe omówienie wydatków tych placówek przedstawiają załączniki 5-9.
W zakresie oświaty gmina ponosi wydatki tytułem dotacji przekazywanych do innych gmin (Koszęcin, Lubliniec), na terenie których uczęszczają dzieci do przedszkoli. Na ten cel wydatkowano 16.399,98 zł
Gmina wykonuje remonty w budynkach szkolnych i terenach przyszkolnych.
W ramach prac remontowych w 2009 r. wykonano następujące zadania:
- w ZPO w Herbach – dobudowę wjazdu za kwotę 15.816,01 zł,
- w Przedszkolu w Herbach – wymiana grzejników (24.966,93 zł), cyklinowanie podłóg (4.727,61 zł),
remont bramy ( 1.244,40 zł), modernizacja i wymiana tablic elektrycznych i instalacji odgromowej
(13.316 zł), chodnik i parking (11.899,95 zł), wymiana pieca centralnego ogrzewania (13.396 zł).
W zakresie pozostałej działalności w oświacie w planie wydatków ujęte są środki z dotacji przeznaczone na zwrot kosztów dla pracodawców za wyszkolenie uczniów. Po zmianie przepisów zwrot ten następuje w innej formie , nie ze środków dotacji z budżetu państwa, ale poprzez wyodrębniony rachunek Wojewody na wyodrębniony rachunek gminy. Świadczenie to gmina wypłaca w ostatnim kwartale roku po okazaniu dokumentów o odbyciu i zakończeniu praktycznej nauki zawodu zakończonej egzaminem.
Bieżące wydatki działu „oświata” zostały zaplanowane prawie na tym samym poziomie , jak w 2008r., jednakże w ostatnim kwartale zwiększono ten plan prawie o 470.000 zł - głównie na wynagrodzenia.
Wydatki za rok 2009 były o 10% większe niż w 2008r., wynikało to ze wzrostu płac. Kwota wydatków rzeczowych była taka sama.
Bieżące wydatki działu „Oświata i wychowanie” w latach 2003 – 2005 wskutek podejmowanych działań organizacyjnych wykazywały niewielką tendencje spadkową. Rok 2006r. zahamował tę tendencję, znów obserwuje się wzrost wydatków, a tym samym większe dofinansowanie środków własnych z budżetu ponad subwencję oświatową.
Z roku na rok zmniejsza się liczba uczniów w szkołach. Od roku 2006r. ilość uczniów zmniejszyła się
o 80. Subwencja oświatowa z roku na rok wzrasta, ale jeszcze w szybszym tempie rosną wydatki na oświatę. W porównaniu do roku 2006 wzrost o 26 %, do roku 2007 wzrost o 21%. Obecnie znów należy dokonać wnikliwej analizy funkcjonowania „oświaty” w gminie, zmierzającej do racjonalizacji kosztów, dotyczy to zwłaszcza Przedszkola samorządowego w Herbach. Najistotniejszym czynnikiem w tej dziedzinie jest racjonalizacja zatrudnienia nauczycieli, zwłaszcza obecnie , gdy stosuje art.30a Karty Nauczyciela, tzn. gmina obowiązana jest wypłacać dopłaty do średnich wynagrodzeń nauczycieli. Polityka zatrudnienia nauczycieli w poszczególnych placówkach oświatowych musi być ściśle nadzorowana, gdyż jest to najważniejszy czynnik wpływający na koszty.
Dział 851 – Ochrona zdrowia
W dziale tym zaplanowano wydatki w wysokości środków pochodzących z opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Wydatki te odbywają się w ramach realizacji programu zwalczania narkomanii oraz programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi. Plan przyjęto na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego. Zrealizowane wpływy w 2009 r. wyniosły 121.899,74 zł, a wydatki – 119.85,22 zł.
W ramach zwalczania narkomanii wydatkowano środki na spotkania „Mikołajkowe” dla dzieci.
W ramach realizacji Programu Profilaktyki Przeciwalkoholowej przekazano 2.400 zł tytułem dotacji do Starostwa Powiatowego w Lublińcu na prowadzenie Punktu Konsultacyjnego.
Dofinansowano okolicznościowe spotkania środowiskowe organizowane w każdym sołectwie
w remizach OSP, placówkach oświatowych i bibliotece, oprawę muzyczną festynów, zakupiono nagrody dla uczestników różnych konkursów oraz udzielono wsparcia przy organizacji konkursów, rozgrywek sportowych, festynów dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka. Z tych środków dofinansowano realizację i obsługę programu dostarczania żywności dla ludności najuboższej. Ponadto dofinansowano udział w letnim wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym oraz wyjazdy dzieci, młodzieży i emerytów na „zieloną szkołę” i wycieczki turystyczno-krajoznawcze.
W ramach profilaktyki przeciwalkoholowej uruchomiono w gminie dwie świetlice środowiskowe dla dzieci i młodzieży, przy Gminnej Bibliotece w Herbach oraz przy ZPO w Lisowie. Na funkcjonowanie „Świetlicy Środowiskowej GaCek” GBP uzyskała 18.000 zł dotacji z ROPS Województwa Śląskiego oraz 12.200 zł z budżetu gminy. Zajęcia są prowadzone już od lipca. Natomiast Szkoła Lisów na utworzenie i prowadzenie Świetlicy otrzymała 9.000 zł dotacji z ROPS Województwa Śląskiego oraz 6.100 zł z budżetu gminy.
W ramach pozostałej działalności przy ZPO w Herbach kontynuowana jest działalność Klubu Środowiskowego. Na to zadanie przyznano i wydatkowano 10.000 zł
Dział 852 – Pomoc społeczna
Dział ten zajmuje drugie miejsce w strukturze wydatków budżetowych pod względem wielkości i stanowi 18% ogółu wydatków bieżących.
Gmina realizuje zadania zlecone i zadania własne. Realizację wydatków w zakresie zadań z zakresu pomocy społecznej przedstawia sprawozdanie sporządzone przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej stanowiące załącznik nr 10 do niniejszego sprawozdania.
Zadania w zakresie wypłacania dodatków mieszkaniowych realizuje Urząd Gminy. Kwota wypłaconych w 2009r. dodatków mieszkaniowych wynosiła 119.086,24 zł , stanowiło to 0,64 % ogółu wydatków budżetowych. Na przełomie ostatnich dwóch lat obniżyła się liczba korzystających z tego świadczenia, ale mimo to dodatki mieszkaniowe są nadal dużym obciążeniem dla naszego budżetu.
W ubiegłym roku gmina otrzymała dotację na urządzenie punku żywienia w budynku Gminnego Centrum Kultury i Informacji w Herbach w wysokości 15.000 zł i doposażenie punktu żywienia w ZPO Hadrze w kwocie 10.000 i w Olszynie -10.000 zł. Całość wydatków związanych z wyposażeniem tych punktów wyniosła 59.699,55 zł.
Wydatki na pomoc społeczną z każdym rokiem rosną. Nasza gmina posiada jeden z najwyższych w powiecie wskaźnik dochodów podatkowych oraz najwyższy wskaźnik ogólnych dochodów, a jednocześnie wydatki na zasiłki okresowe, celowe , na dożywianie systematycznie rosną, jest to zjawisko niepokojące. W związku z tym, że już kolejny rok jest realizowany Program Aktywnej Integracji Społecznej, należałoby wnikliwie przyjrzeć się efektom jego wdrażania i ukierunkować pomoc społeczną nie tylko na wypłacanie różnego rodzaju zasiłków, ale na aktywne wdrażanie do samodzielnego życia i funkcjonowania w społeczeństwie, samodzielnego zaspokajania potrzeb rodziny, zwłaszcza poprzez pracę socjalną ukierunkowaną głównie zwiększanie aktywności zawodowej.
Dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Dział ten obejmuje wydatki związane z funkcjonowaniem świetlic szkolnych oraz pomoc materialną dla uczniów. Ogólny plan wydatków został tu zrealizowany 97 %.
Szczegółowe omówienie zawierają sprawozdania placówek Oświatowych.
Od czterech lat gminy wykonują zadanie udzielania pomocy materialnej dla uczniów
o charakterze socjalnym albo motywacyjnym. Rada Gminy przyjęła zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy określając sposób ustalania wysokości i formy stypendium szkolnego. Na wypłatę stypendiów szkolnych gminie przyznano dotację z budżetu państwa w wysokości 30.346 zł. Wydatkowano na ten cel 33.594,40 zł. Wydatki zostały poniesione w całości na stypendia szkolne dla 107 uczniów. Wypłatę stypendiów realizują szkoły.
Ponadto z dotacji z budżetu państwa sfinansowano zakup podręczników szkolnych dla uczniów klas
I-III szkół podstawowych i klasy I gimnazjum. na to zadanie wydatkowano ogółem 8.596, 01 zł.
Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Wykonanie planu w tym dziale na koniec grudnia 2009 r. wyniosło 96%. Z tego zakresu największe wydatki dotyczą oświetlenia ulicznego.
Zadania w zakresie utrzymania czystości oraz utrzymania zieleni na terenie gminy wykonywane są
w większości przez pracowników komunalnych i w ramach programu przeciwdziałania bezrobociu.
Na utrzymanie czystości poniesiono dotąd niewielką kwotę 1.419,89 zł, na utrzymanie zieleni przeznaczono 9.023,44 zł, głównie na zakup paliwa, części do kosiarek i pił spalinowych
Na wyłapywanie zwierząt bezdomnych oraz utrzymanie ich w schroniskach nie poniesiono wydatków.
Na oświetlenie ulic, placów i dróg- zaplanowano 244.640 zł, wydatkowano 98%
Od dawna już funkcjonuje zmieniony system naliczania opłat, w fakturach występują opłaty stałe
i zmienne za pobór zużytej energii, a obecnie również za przesył energii.
Kwota wydatków obejmuje oświetlenie dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych, jest to zadanie własne gminy.
W zakresie opłaty produktowej wpływy wyniosły 217,40 zł, wydatki 48,80 zł.
W zakresie pozostałej działalności poniesiono wydatki na naprawę ławek , elementów placów zabaw, naprawę ogrodzenia i przewóz piasku, zakup słupa ogłoszeniowego oraz wiaty na przystanek autobusowy.
Dział 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
W dziale tym mieści się działalność związana z funkcjonowaniem biblioteki., która jest instytucją kultury i samodzielnie gospodaruje środkami otrzymanymi z budżetu gminy.
Dla Gminnej Biblioteki Publicznej przekazano dotację w kwocie 285.111,26 zł. W kwocie tej mieści się 25.000 zł na wymianę kotła grzewczego oraz 30.111,26 zł na prowadzenie Świetlicy Środowiskowej Gacek.
Szczegółowe omówienie planu przychodów i wydatków Gminnej Biblioteki Publicznej zawiera sprawozdanie dyrektora GBP z wykonania planu za 2009r. stanowiące załącznik nr 11 do niniejszego sprawozdania.
W zakresie pozostałej działalności w tym dziale mieszczą się wydatki związane z organizacją i oprawą muzyczną konkursów i festynów gminnych oraz wydatki na różne formy działalności kultury na terenie gminy. 22.043,38 zł stanowiły koszty osobowe muzyków, którzy prowadzą zespoły „Złota Jesień” i „Lisowianki” oraz instruktora młodzieżowego zespołu wokalnego w Lisowie.
Wydatkowano też środki na zakup wyposażenia do Gminnego Centrum Kultury i Informacji .
Dział 926 – Kultura fizyczna i sport
Działalność sportowa na terenie gminy prowadzona jest przez Ludowe Kluby Sportowe, które od 2003 roku dostają z budżetu dotacje na swoją działalność oraz utrzymanie obiektów sportowych, którymi administrują.
Dotacje na zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu są udzielane na podstawie ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i organizowanego konkursu. Kluby sportowe otrzymują dotacje na podstawie podpisanej umowy i są obowiązane rozliczyć się z wykorzystania otrzymanych środków. Za ubiegły rok dotacja ta wynosiła 120.000 zł. Wszystkie kluby złożyły rozliczenia o sposobie realizacji założonych zadań.
Na remonty obiektów sportowych przeznaczono kwotę 51.839,77 zł. W ramach tych środków wykonano remont budynku LKS w Hadrze (19.994,93 zł), zakupiono materiały do remontu boiska i ogrodzenia w Olszynie( 8.308,84 zł), stół do tenisa dla LKS w Lisowie(1.999,70 zł), materiały na ogrodzenie boiska w Lisowie (9.999,36 zł) oraz nawóz na boisko w Herbach.
2. Wydatki majątkowe
Wydatki majątkowe w ujęciu cyfrowym przedstawia załącznik nr 3 do niniejszego sprawozdania.
Najważniejsze zadania inwestycyjne, które gmina realizowała w 2009r. to budowa sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowa krytej pływalni przy ZPO w Herbach.
W strukturze wydatków poniesione nakłady majątkowe stanowiły 27,92 % i zostały wykonane w 84,2% założonego planu. Niewykonanie planu wynikało z opóźnień wynikłych przy budowie krytej pływalni, spowodowane było koniecznością dokonania dodatkowych uzgodnień dotyczących wykonania dachu i niecki basenowej.
Dział 010 – Rolnictwo i łowiectwo
W 2008 r. zaplanowano budowę kanalizacji sanitarnej w sołectwie Tanina. Zadanie to było realizowane w kilku częściach i obejmowało miejscowości Tanina, Niwy, Łęg, Braszczok, Łebki. Początkowo inwestycja ta była ujęta w programie wieloletnim na lata 2008-2010, lecz została zakończone w 2009r. Zadanie realizowane w miejscowościach Tanina – Głąby, Tanina – Łebki zostało zgłoszone do Programu Subregionalnego „Ochrona dorzecza Małej Panwi i Liswarty poprzez modernizację gospodarki ściekowej polegającej na modernizacji i budowie oczyszczalni ścieków wraz z systemem kanalizacji sanitarnej”.
Budowę rozpoczęto w ostatnim kwartale 2008 roku, do czerwca ub.r. większość prac została wykonana. Na tę inwestycję zaciągnięto pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w łącznej kwocie 736.915 zł, z czego I rata w wysokości 134.247 zł wpłynęła w grudniu 2008r., natomiast 602.668 zł w 2009r. Ogólny koszt budowy po odliczeniu podatku Vat wyniósł 1.110.136,93 zł
W ramach tej inwestycji wykonano rurociąg ciśnieniowy PE fi 50 mm – 3435 m, rurociąg ciśnieniowy PE fi 63 mm – 2706 m, rurociąg tłoczny PE fi 75 mm -3010 m, rurociąg tłoczny PE fi 90 mm – 2320 m, pompownie przydomowe fi 800 mm – 56 kpl.
Od 2008r. trwały też wstępne prace związane z budową kanalizacji sanitarnej w Kolonii Lisów –Głąby. Wykonano aktualizację map, opracowano dokumentację projektową. W październiku wyłoniono wykonawcę i przystąpiono do budowy. Zadanie to zostało zakończone w czerwcu 2009r.
Ogólny koszt budowy wyniósł 374.831,13 zł. Źródłem finansowania tej inwestycji były środki własne oraz pożyczka z WFOŚiGW w Katowicach w łącznej kwocie 235.825 zł otrzymana w dwóch ratach,
w 2009r. - 110.960 zł. W ramach zadania wykonano rurociąg ciśnieniowy PE fi 40 mm – 350 m, rurociąg ciśnieniowy PE 50 mm – 924 m, rurociąg tłoczny PE fi 63 mm – 601 m, przepompownie przydomowe PE fi 800 mm – 35 kpl. To zadanie również jest zgłoszone do Programu Subregionalnego „Ochrona dorzecza Małej Panwi i Liswarty poprzez modernizację gospodarki ściekowej polegającej na modernizacji i budowie oczyszczalni ścieków wraz z systemem kanalizacji sanitarnej”.
Zamontowano też przydomową przepompownię ścieków w Lisowie (netto- 8.413,11 zł) oraz w Łęgu (6.554,94 zł)
W ramach prac inwestycyjnych dokonano rozbudowy kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej w ul,Mokrej w Kalinie. Całość prac została wykonana w maju, obejmowała sieć kanalizacyjną z rur PCV fi 200 – 119m, studnię betonową 1000 mmm- 1 szt., studnię betonową
1200 mm – 1 szt. i studnię 425 mm – 1 szt., sieć wodociągową z rur PCV fi 90 mm – 108 m oraz hydrant pożarowy podziemny. Ogólny koszt budowy wynosił 45.825,41 zł.
W zakresie wodociągów przeprowadzono budowę wodociągu w Łęgu za kwotę 29.983,43 (netto-24.576,58 zł). Wykonano rurociąg PE 50 mm – 220m oraz PE 90 mm- 256 m- wykonano tym samym doprowadzenie wodociągu i kanalizacji sanitarnej do granicy gminy Ciasna (Stasiowe).
Planuje się budowę wodociągu w Lisowie od ul.Częstochowskiej do ul.Stawowej i w ciągu ul.Wiśniowej.
Obecnie w całej gminie jest sieć wodociągowa i sieć kanalizacyjna, w związku z tym nowe inwestycje dotyczyć będą tylko nowo zagospodarowywanych działek budowlanych.
Ponadto w ramach prac inwestycyjnych zakupiono i zamontowano pompę MS2-12R w przepompowni ścieków w Olszynie, pompy na oczyszczalnie ścieków w Lisowie i w Herbach oraz falownik wraz z oprzyrządowaniem do oczyszczalni w Lisowie.
Dział 400 – Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę
W ostatnim kwartale przystąpiono do termomodernizacji kotłowni osiedlowej w Lisowie. część prac wykonano jeszcze w listopadzie i w grudniu, pozostałe w roku 2010. Całość robót budowlanych wyniesie 64.496,90 zł. Zadanie to służy do rozliczenia umorzenia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dział 600- Transport i łączność
Plan wydatków inwestycyjnych na drogach gminnych został wykonany w 99,8 %.
W I półroczu wykonano modernizację ul.Karola Miarki w Chwostku. Ogólny koszt zadania wyniósł 196.378,87 zł.
Wybudowano także chodnik w ul.Jałowcowej w Olszynie (65.976,44 zł) oraz nawierzchnię z kostki brukowej wraz z chodnikiem w ul.Handlowej w Lisowie (65.285,53 zł)
Poniesiono też środki w kwocie 3.660 zł na aktualizację studium wykonalności modernizacji drogi Mochała –Piłka.
W ramach prac inwestycyjnych wykonano drogę dojazdową do pól w Kalinie. Całość prac zamknęła się w kwocie 145.500,67 zł. Gmina uzyskała dofinansowanie tej inwestycji z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych Województwa Śląskiego w wysokości 67.500 zł.
W dziale „transport i łączność” ujęte są również środki na realizację projektu Silesia-Net- budowa społeczeństwa informacyjnego w subregionie centralnym województwa śląskiego. Przedmiotem projektu ma być budowa subregionalnej sieci szerokopasmowej w celu połączenia ze sobą instytucji publicznych (np. urzędy, szkoły, biblioteki) z jednoczesnym zagwarantowaniem wolnego dostępu dla różnych operatorów na tych samych warunkach, którzy będą mieli możliwość świadczenia usług firmom i mieszkańcom. Poniesione wydatki dotyczą opracowania studium techniczno-ekonomicznego projektu.
Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa
W zakresie gospodarki nieruchomościami podjęto wiele zadań dotyczących termomodernizacji budynków komunalnych. Zadania te służą do rozliczeń umorzenia pożyczek zaciągniętych w latach wcześniejszych w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zostały przeprowadzone przetargi i podpisano umowy na termomodernizację budynku przy ul.Lublinieckiej 31 w Herbach oraz budynku przy ul.Piaskowej w Hadrze.
Część prac planowano wykonać w 2009r. i dokończyć w 2010r. Ocieplenie budynku w Herbach nie zostało rozpoczęte, całość prac została zaplanowana na kwotę 103.000 zł.
Koszt ocieplenie budynku w Hadrze ma wynosić 70.000 zł. Część robót została wykonana pod koniec roku.
W zakresie gospodarki gruntami wydatkowano 829.050 zł. Wystąpiły tu wydatki związane z nabyciem działek pod drogi w Kalinie, Lisowie, Olszynie, w ostatnich dniach grudnia nabyto w drodze licytacji komorniczej prawo użytkowania wieczystego nieruchomości w Mochali, złożonej z kilkunastu działek o łącznej powierzchni 5,4812 ha za kwotę 682.940 zł. Część płatności w wysokości 650.000 zł została sfinansowana z kredytu. Nieruchomość ta zostanie w częściach zbyta.
W grudniu zakupiono też z licytacji komorniczej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o powierzchni użytkowej 118,25 m2 położonego w Lisowie za kwotę 84.765 zł
Dział 710 – Działalność usługowa
Tu poniesiono wydatki na wykonanie alejek na cmentarzu komunalnym w Lisowie. Wykonano też nagłośnienie kaplicy cmentarnej w Herbach i w Lisowie.
Dział 750 – Administracja publiczna
W planie wydatków założonym na kwotę 363.127 zł przewidziano zakupy sprzętu komputerowego, oprogramowania i licencji oraz środki na zadanie ujęte w programie wieloletnim zgłoszone do Regionalnego Programu Operacyjnego „Budowa infrastruktury informatycznej niezbędnej do funkcjonowania e-Urzędu w gminach ziemi lublinieckiej”
Pierwsze wydatki związane z tym zadaniem poniesiono w 2007r. Projekt miał być zakończony do grudnia 2009r., jednakże przedłużono jego realizację do czerwca 2010r. Poniesiono wydatki na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz uruchomienie elektronicznego obiegu dokumentów. Do wykonania pozostała jeszcze sieć informatyczna i wdrożenie programu. Wszystkie wydatki w 2009r. sfinansowano ze środków własnych. Refundacja poniesionych kosztów następuje po weryfikacji wniosku o płatność. Do końca roku wpłynęły środki w kwocie 20.783,92 zł. Program jest finansowany w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe środki zostaną zrefundowane
w 2010r.
Dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Tu przewidziano wydatki na termomodernizację remiz OSP w Chwostku, w Lisowie i w Olszynie. Roboty główne dotyczące ocieplenia budynku remizy w Chwostku wykonano do końca czerwca. Potem wykonano prace końcowe związane z dachem. Cały koszt inwestycji wynosił 94.071,64 zł. Część kosztów została pokryta ze środków dotacji (20.992 zł) oraz pożyczki (28.453 zł)
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.
Do końca czerwca zakończono prace przy termomodernizacji remizy OSP w Lisowie. Ogólny koszt tego zadania wyniósł 90.565,24 zł. Źródłem finansowania tej inwestycji były środki budżetu gminy, dotacja z WFOŚiGW (1.771 zł) oraz pożyczka (47.477 zł).
Termomodernizację remizy OSP w Olszynie jest realizowana etapami. W 2009r. opracowano projekt budowlany, ocieplono ściany styropianem i wymieniono stolarkę okienną. Pozostałe roboty będą kontynuowane w 2010r. Zadania to będzie służyć do rozliczenia z tytułu umorzenia pożyczek
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Dział 801 – Oświata i wychowanie
W tym dziale wykonywana jest największa inwestycja gminna „Budowa krytej pływalni przy Zespole Placówek Oświatowych w Herbach”. Jest to zadanie wieloletnie planowane do realizacji
w latach 2008-2010. Szacowany koszt całości inwestycji wynosi 7.171 tys.zł. Już w 2007 roku opracowano koncepcję zagospodarowania terenu, wykonano mapy zasadnicze, opracowano projekt budowlano-wykonawczy. W 2008r. opracowano dokumentację geotechniczną, dokonano uzgodnień
z Sanepidem, wykonano ogrodzenie oraz przebudowę instalacji wodnej, kanalizacyjnej i deszczowej celem przygotowania terenu budowy. Następnie ogłoszono przetarg na to zadanie. 2 marca 2009r. podpisano umowę z firmą na realizację budowy. Koszt całości robót budowlanych wynosi 6.882.850,10 zł. Termin ukończenia inwestycji zaplanowano na 31 grudnia 2010r., a następnie aneksem zmieniono na 30 listopada 2010r. ze względu na konieczność wykorzystania transz kredytu do końca grudnia 2010r.
W celu pozyskania środków na finansowanie tej inwestycji złożono wniosek aplikacyjny do Urzędu Marszałkowskiego do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 Działanie 8.2 Infrastruktura placówek Oświaty Priorytet VIII Infrastruktura Edukacyjna.
Wniosek został zakwalifikowany na listę rezerwową.
Na finansowanie tej inwestycji gmina zaciągnęła kredyt w łącznej kwocie 5.300.000 zł. W planie budżetowym na rok 2009 ujęto 700.000 zł jako środki własne, jednakże trudna sytuacja finansowa gminy wskutek mniejszych wpływów niż zaplanowano, spowodowała przesunięcie 300.000 zł na wydatki bieżące w oświacie. Ostateczne całość wydatków w 2009r. wyniosła 1.936.940,67 zł, z czego 1.610.000 zł zostało sfinansowane ze środków kredytu. Niezrealizowanie pełnej wartości planowanych prac miało główny wpływ na niewykonanie planu inwestycyjnego.
Złożyły się na to przyczyny obiektywne, niezależne od gminy, ani też wykonawcy. Mianowicie wydłużono termin dostawy niecki basenowej co rzutowało na termin wykonania innych prac. Obecnie przyspieszono tempo robót tak, aby zamierzony termin oddania do użytku został utrzymany.
Rozpoczęto też inwestycje polegającą na termomodernizacji Sali gimnastycznej przy ZPO Lisów. Opracowano projekt budowlany. Roboty będą wykonywane w 2010r.
W ZPO w Lisowie przystąpiono też do uzupełnienia systemu grzewczego poprzez instalacje kotłowni węglowej. Poniesiono wydatki na opracowanie projektu.
Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
W dziale tym zaplanowano wydatki na budowę oświetlenia ulicznego.
W 2009r wykonano następujące zadania:
- oświetlenie przy ul.Krętej w Lisowie (całkowity koszt- 26.449,56 zł )
- oświetlenie przy ul.Kwiatowej w Lisowie( całkowity koszt – 68.559,39 zł)
- oświetlenie w ul.Wyszyńskiego w Lisowie ( koszt całkowity – 23.439,43 zł)
- oświetlenie w ul.Koszęcińskiej w Hadrze ( koszt całkowity – 29.344,89 zł)
- projekt oświetlenia przy ul.Częstochowskiej w Lisowie – 5.734 zł
Dział 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
W ramach tego działu realizowana była budowa Gminnego Centrum Kultury i Informacji w Herbach. Nowo wybudowany budynek jest połączony z budynkiem Gminnej Biblioteki Publicznej. Inwestycja została zakończona i przekazana do użytkowania. Całkowity koszt budowy wyniósł 1.103.405,02 zł. Budowa w części została sfinansowana z kredytu w wysokości 500.000 zł, który wpłynął w ubiegłym roku. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 Działanie 4.1 Infrastruktura kultury Priorytet IV. Kultura. Został on zaakceptowany i znajduje się na liście rezerwowej.
Dział 926 – Kultura fizyczna i sport
Poniesiono wydatki inwestycyjne na opracowanie projektów boisk wielofunkcyjnych
w Olszynie i w Lisowie w wysokości 18.300 zł.
IV. Przychody i rozchody
Przychody budżetu to zaciągane kredyty i pożyczki, nadwyżka z lat ubiegłych i inne źródła,
w tym wolne środki na rachunku bankowym gminy wynikające z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Rozchody to spłaty rat kredytów i pożyczek oraz udzielone pożyczki.
Przychody zrealizowane przez gminę w 2009r. oraz spłaty kredytów i pożyczek przedstawia poniższa tabela.
Lp |
Treść |
Plan |
Wykonanie |
Saldo |
|
PRZYCHODY OGÓŁEM |
5.118.558 |
4.228.614,13 |
|
1 |
Pożyczki |
789.558 |
789.558 |
|
|
1/ Pożyczka z WFOŚiGW w Katowicach na budowę kanalizacji sanitarnej we wsi Tanina Łebki II 2/ Pożyczka z WFOŚiGW na budowę kanalizacji sanitarnej we wsi Kolonia Lisów Głąby 3/ Pożyczka z WFOŚiGW na termomodernizację remizy OSP w Chwostku 4/ Pożyczka z WFOŚiGW na termomodernizację remizy OSP w Lisowie
|
602.668
110.960
28.453
47.477
|
602.668
110.960
28.453
47.477
|
|
2 |
Kredyty |
3.150.000 |
2.260.000 |
|
|
1.Kredyt na budowę krytej pływalni przy ZPO w Herbach 2.Kredyt z BS na zakup nieruchomości w Mochali
|
2.500.000
650.000 |
1.610.000
650.000
|
890.000
|
3 |
Przychody z tytułu innych rozliczeń krajowych (wolne środki) |
1.179.000 |
1.179.056,13 |
|
|
ROZCHODY OGÓŁEM |
1.492.827 |
1.479.331,45 |
4.504.222,72 |
1 |
Spłaty kredytów |
824.000 |
824.000 |
3.130.000 |
|
1/ Spłata kredytów z BOŚ: - na budowę hali sportowej w Herbach - na budowę Gminnego centrum Kultury i Informacji - na budowę krytej pływalni 2/ Spłata kredytów z BS w Koszęcinie - na modernizację drogi Mochała Piłka - na zakup nieruchomości w Mochali 3/ Spłata kredytu z ING BŚl na budowę ciągu pieszo- rowerowego Herby-Kalina- Olszyna
|
264.000 114.000 150.000 - 300.000 300.000 - 260.000
|
264.000 114.000 150.000
300.000 300.000 - 260.000
|
1.960.000
350.000 1.610.000 650.000 - 650.000 520.000
|
2 |
Spłaty pożyczek |
668.827 |
655.331,45 |
1.374.222,72 |
|
1/ Spłaty pożyczek z WFOŚiGW: - na termomodernizację SP w Herbach - na kanalizację sanitarną w Taninie - na realizację Programu PONE - na kanalizację sanitarną w Pietrzakach - na kanalizację sanitarną w Kierzkach - na kanalizację sanitarną Kolonia Kolonia Lisów Głąby - na kanalizacje sanitarną Tanina, Niwy, Łęg - na modernizację budynku w Braszczoku - na termomodernizację budynku OSP Chwostek - na termomodernizację budynku OSP w Lisowie
|
727.507 39.272 131.025 150.000 53.665 75.000 58.912,50
122.457,50 38.495,55 - -
|
655.331,45 39.271,45 131.025 150.000 53.665 75.000 58.912,50
122.457,50 25.000 - -
|
1.374.222,72 - 174.700 151.027,72 53.610 88.285 176.912,50
614.457,50 39.300 28.453 47.477
|
Planowane pożyczki z WFOŚiGW w Katowicach na budowę kanalizacji sanitarnych zostały przekazane na podstawie umów zawartych w 2008r. W połowie roku otrzymano pożyczki na termomodernizację budynku remizy OSP w Lisowie i w Chwostku.
10 czerwca podpisano umowę kredytu na budowę krytej pływalni przy Zespole Placówek Oświatowych w Herbach. Kredyt wypłacany będzie w transzach. Plan przewidywał 2.500.000 zł
w 2009r. i 2.800.000 zł w 2010r. Jednakże faktyczne wykorzystanie kredytu w 2009r. wyniosło 1.610.000 zł. Kwotę 890.000 przesunięto na 2010r. Spłatę kredytu zaplanowana na 5 lat od 2011 do 2015 po 1.060.000 zł rocznie. W końcu roku gmina otrzymała też kredyt na zakup nieruchomości w Mochali.
W związku z trudnościami płatniczymi 29 kwietnia 2009r. zawarto umowę kredytu krótkoterminowego- na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetowego. Kredyt ten funkcjonował jako limit debetowy do rachunku bankowego gminy i był określony do wysokości 300.000 zł. Zadłużenie z tego tytułu w rachunku bieżącym budżetu gminy na dzień 31 grudnia zostało zlikwidowane.
Wolne środki na rachunku bankowym gminy za rok 2008 wyniosły 1.179.056,13 zł i zostały w całości zagospodarowane.
Spłaty kredytów i pożyczek przebiegały planowo, zgodnie z ustalonymi terminami.
Zadłużenie gminy na 31.12. 2009 r. z tytułu kredytów i pożyczek wyniosło ogółem 4.504.222,72 zł, co stanowi 24,26% wykonanych dochodów.
Jeszcze w końcu roku gmina złożyła do Wojewódzkiego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 4 wnioski o umorzenie pożyczek. Zostały one zaakceptowane i w bieżącym roku zostaną podpisane umowy o umorzeniu na łączną kwotę 355.895 zł. Środki te zostaną wykorzystane na termomodernizacje budynków komunalnych.
V. Gospodarka pozabudżetowa
Obejmowała ona Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w styczniu 2010 r. GFOŚiGW został zlikwidowany i włączony do budżetu gminy.
Szczegółowe wykonanie planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej przedstawia poniższa tabela.
PRZYCHODY |
Plan po zmianach |
Wykona nie |
% |
I. Stan środków obrotowych na początek roku |
18.300 |
18.317,,53 |
100 |
II. Wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych przekazywanych przez Zarząd Woj.i Woj.Inspektora Ochrony Środowiska oraz opłaty za wycięcie drzew |
28.000 |
33.610,15 |
120 |
SUMA BILANSOWA |
46.300 |
51.927,68 |
112 |
WYDATKI |
45.800 |
32.698,66 |
71 |
I.1.Urządzenie i utrzymanie terenów zielonych 2.Akcje edukacyjne i ekologiczne 4.Ograniczenie niskiej emisji 5.Utrzymanie czystości i porządku 6.Segregacja odpadów i gospodarka odpadami 7.Wspomaganie systemów kontrolno-pomiarowych stanu środowiska 8.Zabiegi pielęgnacyjne drzew 9.Usuwanie wyrobów azbestowych
II. Stan środków obrotowych na koniec roku |
1.300 2.500 13.000 7.500 14.500 1.000
2.000 4.000
500 |
1.252,66 2.500,41 5.659,02 7.226,57 14.500,00 -
- 1.560,00
19.229,02 |
96 100 44 96 100
39
|
SUMA BILANSOWA |
46.300 |
51.927,68 |
112 |
Plan przychodów Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uchwalono na 2009 r. na kwotę 28.000 zł. Wpływy to część opłat z tytułu gospodarczego korzystania ze środowiska
i administracyjnych kar pieniężnych przekazywanych przez Zarząd Wojewódzki i Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz opłaty za usunięcie drzew. Przychody GFOŚiGW w 2009 r. wyniosły 33.610,15 zł, razem ze stanem na początek roku do dyspozycji pozostawało 51.927,68 zł.
Wydatki zaplanowano na kwotę 45.800 zł, zrealizowano kwocie – 32.698,66 zł.
Wydatki z GFOŚiGW przeznaczone były na zadania i kierunki ustalone uchwałą Rady Gminy. Ważną pozycję stanowił Program Ograniczenia Niskiej Emisji. Jego realizacja polegał na refundowaniu właścicielom domów indywidualnych oraz wspólnot mieszkaniowych kosztów wymiany pieców
i termomodernizacji budynków mieszkalnych. Na to zadanie wydatkowano 5.659,02 zł. Tytułem zwrotu kosztów za usuwanie wyrobów azbestowych wydatkowano 1560 zł. Na wywóz nieczystości segregowanych z terenu gminy wydatkowano 14.500 zł i pozostałych odpadów 7.226,57 zł. Ponadto 1.252,66 zł wydatkowano na zakup kwiatów do nasadzeń na terenach gminnych.
Na dzień 31 grudnia stan środków GFOŚiGW na rachunku wynosił 19.229,02 zł.
Obecnie po zmianie przepisów o finansach publicznych i Prawo Ochrony Środowiska zadania te są realizowane poprzez budżet gminy.
VI. Podsumowanie
Sprawozdanie obrazuje sytuację gminy w 2009 r. Dochody ogółem zostały wykonane
w 97,38 %. Dochody własne zostały wykonane w 97,96 %. Dotacje celowe przekazywane były zgodnie z planem i ustalonymi harmonogramami, przy czym część dotacji z budżetu państwa była nieco niższa niż w roku 2008.
Wydatki również były realizowane w sposób planowy.
Gmina pobiera również dochody związane z realizacją zadań rządowych i przekazuje je do Wojewody. Są to opłaty za dowody osobiste i udostępnienie danych osobowych (plan – 5.800, wykonanie – 11.224 zł) oraz zwroty zaliczek alimentacyjnych i wypłat z funduszu alimentacyjnego
( plan – 2.400, wykonanie 10.091,11 zł) oraz odsetek – 385,70 zł.
Budżet gminy za 2009r. zamknął się kwotą ujemną wynoszącą - 2.670.078 zł, natomiast różnica przychodów i rozchodów wyniosła 2.749.282,68 zł. W roku 2009 dał się odczuć już kryzys finansowy, sytuacja pieniężna gminy była trudna, występowały trudności z terminowym regulowaniem płatności i dlatego już pod koniec kwietnia zaciągnięto przejściowy kredyt na pokrycie deficytu budżetowego. Kredyt ten do końca roku został spłacony.
Wymagalne należności gminy na dzień 31 grudnia 2009 r. wyniosły 2.817.040,33 zł, w tym z tytułu dostaw towarów i usług 196.233,13 zł.
Stan zobowiązań gminy wynosił 4.504.222,72 zł z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek co stanowi 24,26% zrealizowanych dochodów. Gmina nie udzielała poręczeń i gwarancji.
Czasowo wolne środki pieniężne w I kwartale roku przekazano na krótkookresową lokatę w Banku Spółdzielczym oraz w Getin Banku. Uzyskano z tego tytułu 9.610,68 zł odsetek.
W końcu roku zaciągnięto zobowiązania przekraczające rok budżetowy na realizowane w cyklu wieloletnim zadania bieżące. Były to przede wszystkim umowy na zimowe utrzymanie dróg.
Zaciąganie zobowiązań na wydatki dotyczące zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach programów wieloletnich odbywało się do wysokości określonych w nim limitów.
W całym roku dokonano 28 zmian w planie dochodów i wydatków budżetowych gminy w ramach udzielonego upoważnienia. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie otrzymali uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków.
Już w marcu można było zauważyć, że realizacja dochodów budżetu gminy na zaplanowanym poziomie może być zagrożona wskutek znacznego obniżenia się wpływów. Wyraźnie odczuwalne dla gminy były zmniejszone wpływy z udziałów w podatkach od osób fizycznych ( o 9%) oraz od osób prawnych (CIT), co jest wynikiem spadku dochodów przedsiębiorstw.
Odczuwalna dla realizacji budżetu jest też długotrwała procedura refundacji wydatków z programów unijnych. Weryfikacja wniosków o płatność trwa kilka miesięcy, wydatki trzeba ponieść z własnych środków, a często dopiero w następnym roku można je otrzymać.
Rok 2009r. w przeciwieństwie do roku 2008, który był „najlepszym” finansowo i gospodarczo rozpoczął trudny i odczuwalny dla gmin okres dekoniunktury gospodarczej i finansowej.
Zmniejszone wpływy budżetowe, a jednocześnie zwiększone wydatki bieżące ( wynagrodzenia, energia, zasiłki z pomocy społecznej) powodują, że zmniejszają się możliwości inwestowania z własnych środków, a wówczas trzeba sięgać po środki pożyczkowe i kredytowe.
Trzeba pamiętać też, że nasza gminna infrastruktura komunalna w zakresie gospodarki wodnej, kanalizacyjnej i drogowej ma już wiele lat i obecnie wymaga dużych nakładów na remonty, modernizacje i utrzymanie.
Herby, dnia 18 marca 2010 r.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Herby