Załącznik do Uchwały Nr XVI/127/04 Rady Gminy Herby z dnia 21 kwietnia 2004r.
STATUT
ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
W HERBACH
§ 1
1. Nazwa Zespołu
1) Zespół nosi nazwę Zespół Placówek Oświatowych w Herbach
2) Zespół Placówek Oświatowych w Herbach tworzą:
- Zespół Placówek Oświatowych - Szkoła Podstawowa im. Juliusza Słowackiego
- Zespół Placówek Oświatowych - Gimnazjum nr 1
3) Siedziba Zespołu Placówek Oświatowych mieści się w Herbach ul. Katowicka 6.
4) Zespół Placówek Oświatowych w Herbach skupia szkoły publiczne.
5) Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu na pieczęciach.
2. Inne informacje o Zespole Placówek Oświatowych w Herbach
1) Organ prowadzący Zespół Placówek Oświatowych :Gmina Herby.
2) Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Śląski Kurator Oświaty.
3) Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole Podstawowej– 6 lat ,w Gminazjum-3 lata.
4) Zespół Placówek Oświatowych prowadzi zajęcia świetlicowe i biblioteczne.
5) Nauka w szkole jest obowiązkowa i bezpłatna.
6) Zespół Placówek Oświatowych jest jednostką budżetową, dysponuje środkami
specjalnymi na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
CELE I ZADANIA ZESPOŁU ORAZ SPOSÓB ICH REALIZACJI
Nauczyciele dążą do wszechstronnego rozwoju ucznia jako nadrzędnego celu pracy edukacyjnej. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te stanowią wzajemne uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela.
§ 2
1 Do zakresu działania Zespołu Placówek Oświatowych należy w szczególności:
1) umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej lub gimnazjum,
2) umożliwienie absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,
3) kształtowanie środowiska wychowawczego sprzyjającego realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków Zespołu Placówek Oświatowych i wieku ucznia m.in. poprzez:
a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów Zespołu Placówek Oświatowych,
b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów.
4) sprawowanie opieki nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
a) zorganizowanie zajęć świetlicowych,
b) prowadzenie zajęć bibliotecznych .
5) zapewnienie nauki poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
6) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
7) umożliwienie dochodzenia do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
8) umożliwienie rozwijania zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),
9) umożliwienie rozwijania zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
10) umożliwienie traktowania wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie , w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
11) umożliwienie poznawania zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
12) umożliwienie poznawania dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
1.2. W Zespole Placówek Oświatowych uczniowie kształcą swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata.
Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
1) planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za swoją naukę,
2) skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień,
3) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
4) rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
5) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
6) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
7) rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
8) przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
1.3. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, zmierzają do tego, aby uczniowie w szczególności:
1) znajdowali w Zespole Placówek Oświatowych środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym),
2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy
i piękna w świecie,
3) mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie,
4) stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych,
5) poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienie własnego miejsca w świecie,
6) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego ,jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
7) przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się,
8) kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
2.1. Sposób wykonywania zadań Zespołu Placówek Oświatowych z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia , zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia realizowany jest min. w ramach Programu Wychowawczego oraz Programu Profilaktyki Zespołu Placówek Oświatowych w Herbach w następujący sposób:
1) prowadzenie zajęć z komunikacji mających na celu doskonalenie umiejętności porozumiewania się z ludźmi, nabycie cech dobrego rozmówcy,
2) wydawanie gazety szkolnej,
3) organizowanie imprez pod hasłem „ Interesuje nas los innych” - pomoc koleżeńska, pomoc ludziom jej potrzebującym,
4) organizowanie zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez specjalistów, które dotyczą obrzędów, historii, tradycji i kultury regionu,
5) prowadzenie cyklu zajęć teatralnych, kształcących umiejętność właściwego zachowania się /psychodrama/,
6) organizowanie wyjazdów do teatru, kin, galerii, organizowanie wycieczek krajoznawczych. Przy organizacji imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, a także specyfikę imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać. W Zespole Placówek Oświatowych przyjmuje się następujące kryteria :
- do 10 roku życia – 1 opiekun na nie więcej niż 16 uczestników
- powyżej 10 roku życia – 1 opiekun na nie więcej niż 25 uczestników .
Bez względu na ilość uczestników wycieczki ilość opiekunów – 2. W trakcie wycieczki zaliczanej do turystyki kwalifikowanej wyznacza się 1 opiekuna na 10 uczestników,
7) przygotowanie apeli, programów, itp. dotyczących uroczystości szkolnych,
8) popularyzacja książek z kanonu kultur światowych jako fundament rozwoju osobowości człowieka /edukacja czytelniczo-medialna/,
9) zawieranie kontraktów : wychowawca – klasa, nauczyciel – klasa,
10) samorządność uczniów – wypracowanie regulaminu dotyczącego zakresu uprawnień i obowiązków,
11) konsultowanie z uczniami aktów prawnych związanych z działalnością szkoły /statut, regulaminy, itp./ ,
12) uczenie norm postępowania w różnych sytuacjach życiowych,
13) organizowanie dni poświęconych prezentacji tradycji innych narodów np. "dzień brytyjski",
14) zwrócenie szczególnej uwagi na treści przekazywane na lekcjach biologii, przyrody , historii ,wychowania o społeczeństwie , wychowania do życia w rodzinie, a także
w czasie realizacji edukacji prozdrowotnej i ekologicznej – współpraca z Nadleśnictwem,
15) organizowanie dodatkowych zajęć sportowych – współpraca z Ludowym Klubem Sportowym ,,Błękitni”,
16) organizowanie rozgrywek sportowych wśród młodzieży szkolnej,
17) organizowanie wycieczek krajoznawczo-turystycznych, rajdów rowerowych,
18) organizowanie turniejów na wesoło,
19) powiązanie wiedzy młodzieży z autentycznym przeżyciem, doświadczeniem,
20) organizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych,
21) przeprowadzenie konkursu ekologiczny ,
22) organizacja sytuacji dydaktycznych, w których wiedza ucznia jest bazą do wprowadzenia nowych informacji,
23) wykazywanie poprzez spotkania z „ludźmi sukcesu” konieczności posiadania określonego zasobu wiedzy i umiejętności w celu rozwiązywania problemów i zadań praktycznych,
24) wzmacnianie poczucia własnej wartości ucznia, między innymi poprzez nagradzanie za każdy sukces,
25) umacnianie tradycji regionalnych: spotkania z twórcami, ciekawymi ludźmi ,
26) opracowanie jasnego i precyzyjnego systemu oceniania,
27) motywowanie uczniów do określonego sposobu zachowania – wzorce osobowe / np.film literatura, muzyka/,
28) organizowanie zajęć z religii lub etyki w celu kształtowania świadomości moralnej uczniów,
29) planowanie uroczystości szkolnych - tworzenia tradycji szkoły,
30) udział w imprezach lokalnych, państwowych.
2.2. Program profilaktyki obejmuje uczniów w cyklu 6-letnim dla Szkoły Podstawowej
i 3 –letnim dla Gimnazjum, realizowany jest przez zespoły , wychowawców klas
i nauczycieli.
1) W pierwszym roku położony będzie nacisk na:
a) integrację zespołów uczniowskich,
- wycieczki integracyjne,
- zajęcia integracyjne według scenariuszy np. „Dom na szkle”
b) samopoznanie,
c) samoakceptację.
2) Każdego roku uczniowie zostają poddani oddziaływaniom w zakresie:
a) kształtowania asertywnych zachowań ,
b) profilaktyki antynikotynowej ,
c) profilaktyki antynarkotykowej ,
d) przeciwdziałania przemocy ,
e) profilaktyki antyalkoholowej,
f) promocji pozytywnych wartości, postaw, przeciwdziałania fobiom .
3) Biblioterapia :
a) indywidualny dobór literatury,
b) zespołowa – godzina z książką,
c) reminiscencyjna .
4) Uczniom z problemami szkolnymi udzielona zostanie pomoc w ramach pracy świetlicy szkolnej i zespołów samopomocy koleżeńskiej.
5) Szkoła otacza szczególną troską (w miarę możliwości) uczniów zakwalifikowanych do grup dyspanseryjnych .
6) Wizyty domowe umożliwią rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym i staną się podstawą podjęcia działań zaradczych:
- socjoterapeutycznych w świetlicy szkolnej,
- oddziaływań indywidualnych,
- kontaktów z instytucjami Pomocy Społecznej.
7) Rodzice zostaną objęci szkoleniami w zakresie:
a) zagrożeń jakie niosą narkotyki,
b) przeciwdziałania przemocy, agresji,
c) wpływu mediów na psychikę dziecka.
8) Rodzice uczniów sprawiających trudności wychowawcze będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach indywidualnych dotyczących np.:
- pomocy w sporządzaniu kontraktu z dzieckiem,
- doradztwa pedagogicznego.
3.Zadania zespołów nauczycielskich powołanych zgodnie z § 35 pkt.11 i 12.
1) Zespół klasowy:
- ustala zestaw programów nauczania dla danego oddziału oraz modyfikuje go w miarę
potrzeb ,
- koreluje treści materiału realizowane w trakcie nauczania przedmiotowego,
- członkowie zespołów wypowiadają swoją opinię na temat ocen z zachowania uczniów danej klasy,
- przeprowadza analizę wyników sprawdzianu.
2) Zespoły tematyczne:
- analiza wyników egzaminu,
- rozwiązywanie problemów wychowawczych,
- prowadzenie działalności profilaktycznej zgodnie ze szkolnym programem profilaktyki,
- podejmowanie działań mających na celu rozszerzenie oferty edukacyjnej zespołu.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA,
KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W HERBACH
§ 3
Wewnątrzszkolny System Oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów dla dzieci i młodzieży w Szkole Podstawowej i w Gimnazjum nr 1 w Herbach.
§ 4
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:
a) rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej nauczania,
b) formułowaniu oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1/ poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie poprzez:
- sposób oceniania w kl.I-III Szkoły Podstawowej opracowują i wdrażają nauczyciele uczący w tych oddziałach prezentując go rodzicom do 15 września danego roku szkolnego – jest to ocena opisowa,
- wystawianie w kl.IV-VI Szkoły Podstawowej i I-III Gimnazjum ocen cząstkowych, śródrocznych i końcowych; zasady wystawiania tych ocen zawarte są w paragrafie 5 pkt.2.
2/ pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, poprzez: wystawianie w kl. IV-VI Szkoły Podstawowej i I-III Gimnazjum ocen cząstkowych, śródrocznych i końcowych,
3/ motywowanie ucznia do dalszej pracy, poprzez: wystawianie w kl. IV – VI Szkoły Podstawowej i kl.I-III Gimnazjum ocen cząstkowych, śródrocznych i końcowych,
4/ dostarczenie rodzicom /prawnym opiekunom/ informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia – obowiązkowo 5 razy w ciągu roku wychowawca organizuje spotkania klasowe /m.-c IX, XI, I, IV, V/, a także nauczyciele poszczególnych przedmiotów w porozumieniu z wychowawcą przekazują informacje w dowolnym terminie i formie przez siebie określonej; o sposobach przekazywania informacji powiadamia się rodziców do dn. 15.09. rozpoczynającego się roku szkolnego,
5/ dostarczenie nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
6/ umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
§ 5
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1.formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców /prawnych opiekunów/ ,
2. bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według następujących zasad:
1/ podział roku szkolnego na dwa okresy,
2/ ocenie podlegają wypowiedzi ustne oraz prace pisemne, ustalono że minimalna ilość ocen cząstkowych z jednego przedmiotu w każdym okresie wynosi:
a/ dla przedmiotów realizowanych w ciągu 1 godz. tygodniowo - 3
b/ dla przedmiotów realizowanych w ciągu 2 godz. tygodniowo - 4
c/ dla przedmiotów realizowanych w ciągu 3 godz. tygodniowo - 5
d/ dla przedmiotów realizowanych w ciągu 4 i więcej godz. tygodniowo - 6
3/ w ciągu tygodnia mogą się odbyć dwie prace pisemne obejmujące materiał z czterech lub większej ilości lekcji:
a/ w jednym dniu jedna praca obejmująca w/w zakres,
b/ pkt. c,d nie dotyczą prac pisemnych przenoszonych na prośbę uczniów,
c/ prace pisemne, a także inne powtórki obejmujące materiał z czterech lub
większej ilości lekcji muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem
poprzez informację ustną i odnotowanie w dzienniku lekcyjnym,
d/ termin w/w powtórek ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniami,
e/ ilość w/w powtórek z jednego przedmiotu w jednym okresie min. 1 max. 4,
f/ prace pisemne obejmujące materiał max. z 3 ostatnich lekcji traktowane są jak odpowiedzi ustne i nie obowiązują do nich ustalenia pkt. b, c, e,
g/ oceny z w/w prac pisemnych należy wpisać do dziennika w ciągu jednego od momentu ich przeprowadzenia,
h/ w przypadku nieobecności ucznia na pracy pisemnej, obejmującej materiał z czterech lub większej ilości lekcji, uczeń musi zaliczyć dany materiał w formie ustalonej przez nauczyciela , do dwóch tygodni po zakończeniu absencji, pod rygorem otrzymania oceny niedostatecznej,
i/ uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną otrzymaną z pracy pisemnej, obejmującej materiał z czterech lub większej ilości lekcji, w terminie siedmiu dni od jej otrzymania, przystępując jeden raz do poprawy,
j/ w szczególnie uzasadnionych przypadkach uczeń ma prawo poprawić ocenę wyższą od oceny niedostatecznej otrzymaną z pracy pisemnej, obejmującej materiał z czterech lub większej ilości lekcji, w terminie dwóch dni od jej otrzymania, przystępując jeden raz do poprawy.
3. ocenianie ścieżek edukacyjnych:
a/ treści wynikające z realizacji ścieżek edukacyjnych realizowanych poza przedmiotami, na odrębnych godzinach, są wpisywane do dziennika i oceniane jak inne zajęcia edukacyjne,
b/ treści ścieżki edukacyjnej realizowane w ramach różnych przedmiotów są wpisywane do dziennika odmiennym kolorem, oceny wpisywane są analogicznie w rubrykach przedmiotowych.
4. przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów klasyfikacyjnych,
5. ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich poprawiania.
§ 6
1. Nauczyciele do 15 września każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców /prawnych opiekunów/ o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
2. Wychowawca klasy do 15 września każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców /prawnych opiekunów/ o zasadach oceniania zachowania.
§ 7
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców /prawnych opiekunów/. Sprawdzone i ocenione na ocenę:
a/ co najmniej +3 prace pisemne otrzymuje uczeń i przekazuje je rodzicom,
b/ 3 i niżej prace pisemne pozostają do wglądu w szkole.
Prace pisemne obejmujące materiał z czterech lub większej ilości lekcji przechowywane będą przez 1 rok szkolny / do 15 września kolejnego roku szkolnego / z zastrzeżeniem pkt.1 lit. a.
2. Na prośbę ucznia lub jego rodziców /prawnych opiekunów/ nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
3. Nauczyciel ma obowiązek oceniać zgodnie z wcześniej ustalonymi kryteriami.
§ 8
1. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1, w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 9
1. W uzasadnionych wypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć z wychowania fizycznego.
2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
§ 10
1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali 15 stopniowej zamieszczonej w § 12 pkt.1, oraz oceny z zachowania./ zgodnie z § 13/.
2. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się na koniec I semestru .Oceny z poszczególnych zajęć edukacyjnych muszą zostać wystawione nie później niż na trzy dni przed rozpoczęciem ferii zimowych.
3. Klasyfikowanie końcoworoczne, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali zamieszczonej w § 12 pkt. 3 oraz oceny z zachowania / zgodnie z § 13/ .
4. Nie później niż 30 dni przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych, a także muszą odbyć się organizowane przez wychowawców spotkania z ich rodzicami /prawnymi opiekunami/ w tym samym celu. W przypadku nieobecności rodzica na spotkaniu wychowawcy zobowiązani są do przekazania w/w informacji nie później niż na 15 dni przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, w formie przez siebie ustalonej.
Przekazanie w/w informacji wymaga potwierdzenia.
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 17 pkt. 1.
§ 11
Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy.
§ 12
1. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się w stopniach według 15 stopniowej skali i następujących kryteriów:
a)
Stopień celujący 6 :
1) uczeń zna i rozumie treści programowe poszczególnych przedmiotów;
2) samodzielnie rozwiązuje problemy o znacznym stopniu trudności, często proponując nietypowe rozwiązania;
3) wszystkie wypowiedzi ucznia są poprawne pod względem gramatycznym i ortograficznym;
4) poszukuje ,porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł;
5) samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia.
Stopień + bardzo dobry +5:
1) uczeń zna i rozumie treści programowe poszczególnych przedmiotów;
2) samodzielnie rozwiązuje problemy o średnim oraz niektóre o znacznym stopniu trudności;
3) wypowiedzi ucznia są poprawne pod względem gramatycznym i ortograficznym;
4) poszukuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł;
5) samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.
Stopień bardzo dobry 5:
1) uczeń zna i rozumie treści programowe poszczególnych przedmiotów;
2) samodzielnie rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności;
3) wypowiedzi ucznia są poprawne pod względem gramatycznym i ortograficznym;
4) samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.
Stopień - bardzo dobry -5:
1) uczeń zna i rozumie treści programowe poszczególnych przedmiotów;
2) samodzielnie rozwiązuje problemy typowe i większość problemów o średnim stopniu trudności;
3) wypowiedzi ucznia są poprawne pod względem gramatycznym i ortograficznym;
4) rozwija swoje zainteresowania.
Stopień + dobry +4:
1) uczeń zna i rozumie treści podstaw programowych poszczególnych przedmiotów;
2) samodzielnie rozwiązuje problemy typowe i niektóre problemy o średnim stopniu trudności;
1) większość wypowiedzi ucznia jest poprawna pod względem gramatycznym i ortograficznym.
Stopień dobry 4:
1) uczeń zna i rozumie treści podstaw programowych poszczególnych przedmiotów;
2) samodzielnie rozwiązuje typowe sytuacje problemowe.
Stopień -dobry -4:
1) uczeń zna i rozumie treści podstaw programowych poszczególnych przedmiotów;
2) rozwiązuje typowe sytuacje problemowe z niewielką pomocą nauczyciela.
Stopień +dostateczny +3:
1) uczeń zna i rozumie treści podstaw programowych poszczególnych przedmiotów;
2) rozwiązuje typowe problemy z pomocą nauczyciela oraz podejmuje próby samodzielnego rozwiązywania tych problemów, często zakończone sukcesem.
Stopień dostateczny 3:
1) uczeń zna i rozumie treści podstaw programowych poszczególnych przedmiotów;
2) rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
Stopień -dostateczny -3:
1) uczeń zna zakres materiału umożliwiający kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia;
2) rozwiązuje sytuacje problemowe o elementarnym stopniu trudności.
Stopień + dopuszczający +2:
1) uczeń zna zakres materiału umożliwiający kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia;
2) rozwiązuje z pomocą nauczyciela sytuacje problemowe o elementarnym stopniu trudności.
Stopień dopuszczający 2:
1) uczeń zna zakres materiału umożliwiający kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia;
2) rozwiązuje z pomocą nauczyciela niektóre sytuacje problemowe o elementarnym stopniu trudności.
Stopień -dopuszczający -2:
1) uczeń zna większość materiału umożliwiającego kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia.
Stopień +niedostateczny +1:
1) uczeń pod kierunkiem nauczyciela rozwiązuje niektóre zadania o elementarnym stopniu trudności.
Stopień niedostateczny 1:
uczeń nie zna materiału umożliwiającego kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia.
b) Prace pisemne uczniów są punktowane, punkty przelicza się na procenty, którym odpowiadają następujące stopnie:
od 90% celujący
86% - 89% +bdb
81% - 85% bdb
77% - 80% - bdb
73% - 76% + db
68% - 72% db
64% - 67% - db
60% - 63% + dst
55% - 59% dst
51% - 54% - dst
44% - 50% + dop
37% - 43% dop
31% - 36% - dop
26% - 30% + ndst
pon. 26% ndst
Wszystkie prace pisemne z poszczególnych przedmiotów przygotowywane są w oparciu o zakres umiejętności i wiadomości dotyczący danej partii materiału. Skala punktowa wynika
ze stopnia trudności poszczególnych zadań i jest różna dla różnych przedmiotów i różnych prac pisemnych. W celu ujednolicenia kryteriów oceniania przyjęto zasadę , iż maksymalna ilość punktów pracy pisemnej odpowiada 100 procentom.
2. Ustalono że oceny ndst, + ndst, -dop są ocenami negatywnymi, którym w klasyfikacji końcoworocznej odpowiada ocena niedostateczna.
3. Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne ustala się w stopniach według następującej skali:
1/ Stopień celujący 6
2/ Stopień bardzo dobry 5
3/ Stopień dobry 4
4/ Stopień dostateczny 3
5/ Stopień dopuszczający 2
6/ Stopień niedostateczny 1
4. Oceny śródrocznej i oceny końcowej nie można wystawiać obliczając średnią
matematyczną z ocen cząstkowych.
5. Ocena śródroczna jest informacją, co umie uczeń ,a jej wystawienie stanowi moment zakończenia poprawiania ocen za I semestr.
6. Ocena końcoworoczna jest to ocena uwzględniająca wszystkie umiejętności ucznia zdobyte w ciągu danego roku szkolnego.
§ 13
1. Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
2) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
2. Sposób oceniania zachowania w kl.I-III Szkoły Podstawowej ustalają nauczyciele nauczania początkowego biorąc pod uwagę możliwe do uwzględnienia zapisy statutowe – w ramach sporządzanej oceny opisowej.
Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej
i I-III Gimnazjum, ustala się według następującej skali:
1) wzorowe,
2) dobre,
3) poprawne,
4) nieodpowiednie.
3. Obowiązują następujące kryteria na oceny z zachowania:
UCZEŃ KOMUNIKATYWNY
1. Umie słuchać czynnie 0 - 1
2. Radzi sobie ze stresem i umie rozładować napięcie emocjonalne w sposób społ. akceptowany 0 –1
3. Umie jasno i otwarcie i wyrażać swoje myśli 0 - 1
4. Jest otwarty w relacji z innymi /rówieśnikami, dorosłymi/ 0 - 1
5. Nie unika rozmowy o swoich problemach 0 - 1
6. Zna „język ciała”( gesty, intonacja głosu, itp.) 0 - 1
7. Umie asertywnie odmawiać 0 - 1
8. Posługuje się językiem „ja” 0 - 1
9. Zna swoją wartość, 0 - 1
10. Umie pogodzić się z krytyką 0 - 1
11. Podejmuje właściwe decyzje 0 - 1
12. Jest tolerancyjny. 0 - 1
12 pkt.= 20%
UCZEŃ KULTURALNY
1. Uczeń kulturalny odnosi się z szacunkiem do innych 0 – 1
2. Uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły 0 – 1
3. Uczestniczy w życiu kulturalnym swojego regionu i poznaje
kulturę innych regionów 0 - 1
4. Umie zachować się w miejscach publicznych 0 - 1
5. Kształtuje i identyfikuje się z tradycją szkoły 0 - 1
6. Ubiera się odpowiednio do sytuacji 0 - 1
7. Rozumie sens zasad nakazów i zakazów 0 - 1
8. Używa zwrotów grzecznościowych 0 – 1
9. Nie używa wulgaryzmów 0 - 1
9pkt. = 20%
UCZEŃ ZDROWY I WYSPORTOWANY
1. Nie używa środków uzależniających i zna ich negatywny wpływ
na zdrowie 0 - 1
2. Nie pije napojów alkoholowych (powyżej 3%) 0 - 1
3. Dba o higienę osobistą 0 - 1
4. Dba o środowisko naturalne 0 – 1
5. Dba o swoją kondycję fizyczną 0 – 1
6. Chętnie bierze udział w wycieczkach klasowych
oraz zawodach szkolnych i innych 0 - 1
6 pkt. = 20%
UCZEŃ UMOTYWOWANY
DO DALSZEGO ROZWOJU OSOBOWEGO - W TYM NAUKI
1. Umie samodzielnie myśleć i działać 0 - 1
2. Realizuje swoje talenty i zainteresowania 0 - 1
3. Ma świadomość wpływu poziomu wykształcenia na sukces zawodowy 0 – 1
4. Nie stwarza sytuacji obniżających poczucie bezpieczeństwa innych 0 – 1
5. Posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające obronę własnych praw 0 – 1
6. Zna swoje obowiązki i rozumie sens ich realizacji 0 –1
6 pkt. = 20%
UCZEŃ WRAŻLIWY MORALNIE
1. W swoim postępowaniu kieruje się ogólnie przyjętymi wartościami
moralnymi 0 - 1
2. Potrafi wyłonić z bieżących informacji wartości kształtujące
pozytywne postawy 0 - 1
3. Jest wrażliwy na dobro /osobiste, wspólne/ 0 - 1
4. Posiada swoją hierarchię wartości i potrafi ją pozytywnie weryfikować 0 - 1
4 pkt. = 20%
SKALA OCEN Z ZACHOWANIA
Powyżej 80% ------ zachowanie wzorowe
51% – 80% ------ zachowanie dobre
31% - 50% ------ zachowanie poprawne
poniżej 30% ------ zachowanie nieodpowiednie
4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły Podstawowej czy Gimnazjum.
5. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
§ 14
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła jest zobowiązana w miarę swych możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez uczestnictwo w :
1) zajęciach świetlicowych,
2) zajęciach konsultacyjnych.
§ 15
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny, na pisemną, potwierdzoną przez rodziców prośbę, którą musi złożyć wychowawcy nie później niż przed rozpoczęciem konferencji klasyfikacyjnej.
3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
4. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się :
1) śródroczny - w ostatnim tygodniu marca,
2) końcoworoczny - w terminie uzgodnionym z rodzicami ucznia(prawnymi opiekunami) pomiędzy ostatnim tygodniem czerwca ,a ostatnim tygodniem sierpnia.
W uzasadnionych przypadkach ( długotrwała absencja ucznia ) decyzję o terminie podejmuje Rada Pedagogiczna. Dokładny termin egzaminu wyznacza Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych.
5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki ( techniki ) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych.
W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
7. Nauczyciel, o którym mowa w ust.7 pkt. 2 , może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń , który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych, nie później niż 31 sierpnia danego roku szkolnego.
10. Uczeń ,który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego do 31 sierpnia danego roku szkolnego, lub nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 16
1. Uczeń klasy I-III Szkoły Podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , z wyjątkiem ucznia w stosunku do którego została wydana opinia przez lekarza lub Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w tym publiczną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
2. Uczeń IV-V Szkoły Podstawowej i I-II Gimnazjum otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego z zastrzeżeniem § 17 ust. 9.
§ 17
1. Począwszy od klasy IV Szkoły Podstawowej i kl.I Gimnazjum , z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy, na pisemną, potwierdzoną przez rodziców prośbę, którą musi złożyć wychowawcy nie później niż przed rozpoczęciem konferencji klasyfikacyjnej. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna Zespołu Placówek Oświatowych może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki ( techniki ) oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Herbach w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych.
W skład komisji wchodzą:
1/. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2/. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3/. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
5. Nauczyciel, o którym mowa w ust.4 pkt. 2 , może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych, nie później niż 30 września następnego roku szkolnego danego roku szkolnego.
8. Uczeń ,który nie przystąpił do egzaminu poprawkowego, lub nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 9.
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr1 w Herbach, Rada Pedagogiczna może jeden raz w trakcie danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem , że te zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowanym w klasie programowo wyższej.
§ 18
1.Uczeń kończy Szkołę Podstawową ,jeżeli na zakończenie klasy VI uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu o którym mowa w § 19 ust.1.
2.Uczeń kończy Gimnazjum nr 1 ,jeżeli na zakończenie klasy trzeciej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił do egzaminu o którym mowa w § 19 ust.2.
§ 19
1. W klasie VI Szkoły Podstawowej dla młodzieży okręgowa komisja egzaminacyjna , zwana dalej ,,komisją okręgową”, przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, określonych w standardach wymagań, ustalonych odrębnymi przepisami, zwany dalej ,,sprawdzianem”.
2. W trzeciej klasie gimnazjum komisja okręgowa przeprowadza egzamin obejmujący:
1) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych,
2) umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych zwany dalej egzaminem gimnazjalnym
Sprawdzian w kl.VI i egzamin gimnazjalny ma charakter powszechny i obowiązkowy z zastrzeżeniem § 22 pkt. 6.
§ 20
1. Komisja okręgowa opracowuje informator zawierający szczegółowy opis wymagań, kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego oraz przykłady zadań.
2. Informator publikuje się co najmniej na dwa lata przed terminem egzaminu gimnazjalnego.
3. Informator oznaczony jest nazwą i numerem nadanym przez komisję okręgową.
§ 21
1. Sprawdzian dla klas VI Szkoły Podstawowej przeprowadza się w kwietniu ,w terminie ustalonym przez komisję.
2. Egzamin gimnazjalny przeprowadza się w maju, w terminie ustalonym przez komisję.
3. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przygotowuje arkusze sprawdzianu dla kl.VI Szkoły Podstawowej oraz egzaminu gimnazjalnego.
4. W celu zorganizowania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole Dyrektor komisji okręgowej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest Dyrektor szkoły upoważniając go do powołania pozostałych członków tego zespołu. art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000r.Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48 poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz 2001r. Nr 111 poz. 1194/
5. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg sprawdzianu i egzaminu i wyznacza ich przewodniczących.
§ 22
1. Uczniowie z potwierdzonymi dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu po SP i egzaminu gimnazjalnego w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
2. Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni z odpowiedniej części tego egzaminu, o której mowa w § 19 ust.2. Dyrektor komisji okręgowej stwierdza uprawnienie do zwolnienia.
3. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem w tej części najwyższego wyniku.
4. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu w wyznaczonym terminie albo przerwał sprawdzian lub egzamin, przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez Dyrektora w/w komisji.
5. Uczeń który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu w następnym roku.
6. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej , na udokumentowany wniosek Dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu.
§ 23
1. Wyniki sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego ustala powołany przez Dyrektora komisji okręgowej zespół egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów.
2. Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny.
§ 24
1. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia Szkoły Podstawowej. Wynik nie wpływa na ukończenie Szkoły Podstawowej.
2. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum. Wynik nie wpływa na ukończenie gimnazjum.
3. Wyniki sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do Szkoły Podstawowej lub Gimnazjum nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w § 22 ust.4 i 5 do dnia 31 sierpnia danego roku.
§ 25
1. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 21 ust.4, sporządza protokół przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
2. Przewodniczący zespołów nadzorujących , o których mowa w § 21 ust.5, sporządzają protokoły przebiegu prac tych zespołów.
3. Protokoły, o których mowa w ust.1 i 2 podpisują członkowie odpowiednich zespołów.
§ 26
Protokoły przebiegu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego oraz pozostałą dokumentację przechowuje się według zasad określonych odrębnymi przepisami.
§ 27
1. Komisja okręgowa zapewnia prawidłowe warunki i nadzoruje przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
2. Uczeń może, w terminie dwóch dni od daty sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu lub egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.
3. Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie siedmiu dni od ich otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
4. W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego na skutek zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2 lub z urzędu dyrektor komisji okręgowej może unieważnić dany sprawdzian lub egzamin i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie. Unieważnienie może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich, jak i do poszczególnych uczniów.
5. W przypadku niemożności ustalenia wyników sprawdzianu lub egzaminu pisemnego spowodowanej zaginięciem prac egzaminacyjnych sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego lub innymi przyczynami losowymi, Dyrektor komisji okręgowej zarządza ponowne przeprowadzenie sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.
6. Termin ponownego sprawdzianu lub egzaminu o których mowa w ust. 4 i 5 ustala Dyrektor komisji okręgowej.
§ 28
1. Przygotowanie zestawów zadań i pytań, zestawów tematów oraz zadań egzaminacyjnych, a także arkuszy sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego i arkuszy egzaminacyjnych, ich przechowywanie i przekazywanie Szkole Podstawowej lub Gimnazjum odbywa się z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. W przypadku naruszenia przepisów, o których mowa w ust.1 , decyzję co do dalszego przebiegu sprawdzianu lub egzaminu podejmuje Dyrektor komisji okręgowej w porozumieniu z Dyrektorem Komisji Centralnej.
§ 29
5.Zajęcia dodatkowe
W Zespole Placówek Oświatowych w Herbach działają następujące formy ogólnodostępnych zajęć dodatkowych dla uczniów:
- Koło ,,Żywego Słowa”,
- Koło recytatorskie,
- Koło informatyczne,
- Koło geograficzno-turystyczne,
- Koło ekologiczne,
- Koło muzyczne.
6.Formy opieki i pomocy
Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne jest wsparcie , Zespół Placówek Oświatowych zapewnia pomoc pedagogiczną, logopedyczną. Dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej Zespół Placówek Oświatowych zapewnia darmowe posiłki .
W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwa jest pomoc materialna organizowana na podstawie innych przepisów( współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Herbach).
7. Zespół Placówek Oświatowych współpracuje z Publiczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Lublińcu, do której za zgodą rodziców, na wniosek nauczyciela, wychowawcy ,pedagoga kierowane są dzieci w celu wydania opinii lub orzeczenia dotyczącego specyficznych potrzeb ucznia.
8. Rodzice mają prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole,
2) znajomości przepisów regulujących życie szkoły ,
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
5) wyrażania i przekazywania – poprzez swoich przedstawicieli – organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny oraz organowi prowadzącemu opinii na temat pracy Zespołu Placówek Oświatowych.
ORGANY
ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W HERBACH
§ 30
Organami Zespołu Placówek Oświatowych są:
1. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Herbach
2. Rada Pedagogiczna
3. Samorząd Uczniowski
4. Rada Rodziców
KOMPETENCJE I ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW ZESPOŁU
§ 31
1. Dyrektor – kompetencje:
1) decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkół wchodzących w skład Zespołu Placówek Oświatowych. Przyjęcie do szkoły dziecka spoza jego obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka,
2) udziela zgody na spełnienie obowiązku szkolnego poza szkołą,
3) sprawuje kontrolę nad spełnianiem obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły,
4) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Zespole Placówek Oświatowych,
5) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Zespołu Placówek Oświatowych:
a) reprezentuje Zespół Placówek Oświatowych na zewnątrz,
b) sprawuje opiekę nad uczniami,
c) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
d) ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystywanie środków finansowych Zespołu Placówek Oświatowych,
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu Placówek Oświatowych
f) ponosi odpowiedzialność za poziom dydaktyczny i wychowawczy Zespołu Placówek Oświatowych,
g) realizuje zadania zgodnie z zarządzeniami organów nadzorujących Zespołu Placówek Oświatowych ,
h) tworzy warunki do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów,
i) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
j) zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
6) Skreślenie uczniów z listy uczniów.
Zgodnie z odrębnymi przepisami Dyrektor podejmuje decyzję skreślenia ucznia z listy uczniów na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej z równoczesnym przeniesieniem go do innej szkoły za zgodą Śląskiego Kuratora Oświaty, chyba że uczeń ukończył 18 rok życia.
7) Podejmowanie decyzji w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu Placówek Oświatowych,
b) przydziału obowiązków pracownikom obsługi,
c) przyznawania nagród Dyrektora oraz wymierzenia kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Zespołu Placówek Oświatowych,
d) występowania z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i innych pracowników Zespołu Placówek Oświatowych (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej),
e) organizowania i nadzorowania kancelarii Zespołu Placówek Oświatowych,
f) zabezpieczenia prawidłowego prowadzenia dokumentacji.
8) Współpraca z rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
9) Przedstawienie Radzie Pedagogicznej (co najmniej dwa razy w roku szkolnym) ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Zespołu Placówek Oświatowych.
10) Wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i niezwłoczne powiadomienie o tym organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad Zespołem Placówek Oświatowych oraz organu prowadzącego.
11) Organizowanie powołania Rady Szkoły pierwszej kadencji ( na wniosek dwu właściwych podmiotów).
12) Wyrażenie zgody na podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje –zgodnie z odrębnymi przepisami(po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej).
13) Udzielenie zezwoleń na wniosek lub za zgodą rodziców (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej) na indywidualny program lub tok nauczania; wyznacza nauczyciela – opiekuna temu uczniowi.
14) Ustalenie oceny pracy nauczyciela (w tym również nauczyciela pełniącego funkcje kierownicze w szkole) zgodnie z obowiązującymi przepisami.
15) Prowadzenie prac związanych z przyznawaniem stopni awansu zawodowego, a w szczególności:
a) otwiera staż dla nauczycieli na ich wniosek(z wyjątkiem nauczyciela stażysty),
b) przydziela opiekuna staży(z wyjątkiem nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego),
c) zatwierdza plan rozwoju zawodowego,
d) ustala ocenę dorobku zawodowego,
e) powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego,
f) bierze udział w pracach komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej,
g) nadaje stopień nauczyciela kontraktowego lub odmawia nadania stopnia nauczyciela kontraktowego w drodze decyzji administracyjnej,
h) prowadzi rejestry: wniosków o rozpoczęcie stażu, aktów nadania stopnia awansu zawodowego – nauczyciel kontraktowy, rejestr zaświadczeń komisji kwalifikacyjnych.
16) Nawiązywanie stosunku pracy z nauczycielami (mianowanie lub zawieranie umów o pracę).
17) Kierowanie nauczycieli (ze swojej inicjatywy lub zainteresowanego nauczyciela) na badania przez komisję lekarską d / s. Inwalidztwa i zatrudnienia.
18) Możliwość zobowiązania nauczyciela do wykonywania w czasie ferii – w czasie nie dłuższym niż 7 dni – następujących czynności:
a) przeprowadzenie egzaminów,
b) prace związane z przygotowaniem i zakończeniem roku szkolnego.
19) Udzielenie urlopu bezpłatnego lub przenoszenie w stan nieczynny nauczyciela, który wniósł podanie o przeniesienie do miejsca stałego zamieszkania współmałżonka i podanie to nie może być pozytywnie załatwione.
20) Udzielenie nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia.
21) Możliwość zawieszenia nauczyciela w pełnieniu obowiązków służbowych.
22) Rozwiązywanie konfliktów pomiędzy organami szkoły; uczniami i nauczycielami.
23) Egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustaleń Statutu.
2. Rada Pedagogiczna
1) W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole Placówek Oświatowych. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego – za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych.
3) Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Zespół Placówek Oświatowych , albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
4) Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebranie Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej wszystkich członków o terminie i porządku zebrań zgodnie z regulaminem Rady.
5) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie Planów Pracy Zespołu Placówek Oświatowych,
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole,
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli w Zespole Placówek
Oświatowych,
e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
f) wybieranie dwóch członków do komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu
Placówek Oświatowych.
6) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy Zespołu Placówek Oświatowych w tym: tygodniowy rozkład
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projekt planu finansowego Zespołu Placówek Oświatowych,
c) wnioski Dyrektora o przyznaniu nauczycielom medale, nagród i innych odznaczeń,
d) propozycje Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w sprawie przydziału
nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego lub
dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
7) Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały, Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad Zespołem Placówek Oświatowych, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna.
8) Rada Pedagogiczna nowelizuje Statut Zespołu Placówek Oświatowych.
9) Rada Pedagogiczna może występować z wnioskami do organu prowadzącego Zespołu Placówek Oświatowych o odwołanie z funkcji Dyrektora , lub do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w Zespołu Placówek Oświatowych.
10) Organ prowadzący Zespół Placówek Oświatowych lub Dyrektor są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały Rady Pedagogicznej.
11) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 jej członków.
12) Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
13) Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli lub innych pracowników Zespołu Placówek Oświatowych.
3. Rada Rodziców – kompetencje:
Radę Rodziców tworzą wszyscy rodzice uczniów uczęszczających do Zespołu Placówek Oświatowych w Herbach. Spośród rodziców uczniów danej klasy wyłaniana jest trzyosobowa reprezentacja Rady Rodziców.
1) Występowanie do Organu Sprawującego Nadzór Pedagogiczny, Organu Prowadzącego, Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu Placówek Oświatowych.
2) Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu.
3) Działanie na rzecz stałej poprawy zasobów Zespołu Placówek Oświatowych.
4) Pozyskiwanie środków finansowych w celu wsparcia działalności Zespołu Placówek Oświatowych.
5) Współdecydowanie o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.
6) Opiniowanie Programu Wychowawczego Zespołu Placówek Oświatowych.
7) Wybieranie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych.
8) Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej Regulamin, który ustala między innymi: kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców, organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji, tryb podejmowania uchwał, zasady wydatkowania funduszy. Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne.
9) Rada Rodziców przedstawia na piśmie opinię o pracy nauczyciela ubiegającego się
o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego.
4. Samorząd Uczniowski- kompetencje
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Spośród uczniów szkoły wyłaniane są trzyosobowe zespoły stanowiące reprezentację uczniów szkoły.
1) Zapoznaje się ze Statutem Zespołu Placówek Oświatowych.
2) Opiniuje pracę ocenianych nauczycieli- na wniosek Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych (dotyczy nauczycieli prowadzących zajęcia z młodzieżą gimnazjalną).
3) Reprezentuje interesy uczniów we wszystkich sprawach Zespołu Placówek Oświatowych, a w szczególności w podstawowych prawach ucznia takich jak:
a) formy i metody sprawdzania wiedzy i umiejętności,
b) zapoznanie z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
c) organizowanie życia szkolnego,
d) redagowanie i wydawanie szkolnej gazety,
e) organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
f) wybór nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4) Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami opracowuje Regulamin swojej działalności uwzględniający specyfikę Szkoły Podstawowej i Gimnazjum i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.
Organizacja współdziałania pomiędzy organami Zespołu Placówek Oświatowych:
§ 32
1. Wszystkie organy Zespołu Placówek Oświatowych mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
2. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych jest odpowiedzialny za przekazanie informacji pomiędzy Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w trakcie zebrań.
3. Opiekun Samorządu Uczniowskiego zobowiązany jest do przekazania informacji pomiędzy Radą Pedagogiczną a Samorządem Uczniowskim.
4. Opiekun Samorządu Uczniowskiego jest odpowiedzialny za przekazanie informacji Dyrektorowi Zespołu Placówek Oświatowych.
5. W przypadkach konfliktowych Dyrektor organizuje spotkanie stron w celu rozwiązania konfliktu.
6. Informacje na temat całokształtu działalności Zespołu Placówek Oświatowych Dyrektor przekazuje na zebraniach ogólnych wszystkich rodziców, organizowanych co najmniej jeden raz w ciągu roku szkolnego.
7. Rodzice mają prawo w każdym czasie uzyskać pełną informacje o swoim dziecku.
8. U uzasadnionych przypadkach nauczyciel ma prawo wezwać rodziców do szkoły.
ORGANIZACJA
ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
W HERBACH
§ 33
1 . Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu
września (z wyjątkiem soboty) a kończą się w ostatni piątek czerwca.
1) Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23-31.12 (lub od 22-31.12 jeżeli 22 jest
poniedziałek).
2) Ferie zimowe trwają 2 tygodnie .
3) Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy się w pierwszy wtorek po świętach.
4) Ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
5. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych może w porozumieniu z Radą Pedagogiczną podjąć decyzję o odrabianiu w wybrane soboty poniedziałków i piątków wypadających przed lub po świętach ustawowo wolnych od pracy.
6. Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzielą się na dwa okresy.
I okres – od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu do piątku przed feriami zimowymi.
II okres – od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych do dnia
zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych .
7. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze realizowane są w pięciu dniach tygodnia.
8. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określają arkusze organizacji szkół wchodzących w skład Zespołu Placówek Oświatowych opracowane przez Dyrektora. do dn. 30.IV. Arkusze organizacji zatwierdza organ prowadzący Zespół Placówek Oświatowych do 30.V. danego roku.
9. W arkuszach organizacji szkół tworzących Zespół Placówek Oświatowych zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbą godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół Placówek Oświatowych.
10. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
11. Podstawową formą pracy Zespołu Placówek Oświatowych są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym zgodnie z art. 64 Ustawy o Systemie Oświaty.
12. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Czas trwania poszczególnych zajęć w kl.I-III Szkoły Podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując tygodniowy wymiar godzin.
13. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu Placówek Oświatowych jest oddział. Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, przewidzianych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla Zespołu Placówek Oświatowych, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.
14. Podziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania.
15. Oddział dzieli się na grupy w nauczaniu:
a) języków obcych i informatyki (w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów),
b) wychowania fizycznego (grupa liczy od 12 do 26 uczniów).
16. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 26 uczniów, podziału na grupy na zajęciach można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Zespół Placówek Oświatowych.
17. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub między oddziałowych.
18. W Zespole Placówek Oświatowych w Herbach tworzy się stanowisko wicedyrektora. Zakres czynności dla wicedyrektora ustala dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych.
19. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
20. Oddziałem kieruje nauczyciel wychowawca.
21. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
22. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
23. Zespołu Placówek Oświatowych przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Zespołu Placówek Oświatowych lub za jego zgodą i poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
24. Zespół Placówek Oświatowych w Herbach zapewnia każdemu chętnemu uczniowi możliwość i higieniczne warunki spożycia obiadu w stołówce szkolnej.
25. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala wychowawca świetlicy i intendent w porozumieniu z Radą Rodziców z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
26. Dla uczniów, którzy muszą przebywać w szkole dłużej ze względu na warunki związane z dojazdem do domu, organizuje się świetlicę szkolną. Świetlica jest czynna w godzinach pracy Zespołu Placówek Oświatowych. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy nie powinna przekraczać 25 uczniów.
24. Określa się szczegółową organizację biblioteki szkolnej i zadania bibliotekarza:
1) biblioteka Zespołu Placówek Oświatowych pełni funkcję szkolnego ośrodka biblioteczno – informatycznego,
2) główną formą pracy biblioteki jest udostępnianie książek i innych źródeł informacji ,
3) zadanie techniczne, które realizuje biblioteka to systematyczne gromadzenie, opracowywanie i katalogowanie księgozbiorów oraz multimedialnych źródeł informacji, ich popularyzacja i udostępnianie uczniom i pracownikom Zespołu Placówek Oświatowych,
4) zadanie wychowawcze koncentruje się na rozbudzaniu i rozwijaniu indywidualnych zainteresowań uczniów, na pogłębianiu nawyku czytania i uczenia się, prowadzeniu różnych form pracy pedagogicznej np. warsztaty,
5) bibliotekarz realizuje dział podstawy programowej- edukacja czytelnicza i medialna, współpracując z nauczycielami przedmiotów,
6) bibliotekarz współpracuje z uczniami ułatwiając im zdobycie sprawności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz umiejętności praktycznego wykorzystania technologii informacyjnej,
7) czas pracy biblioteki jest dostosowany do tygodniowego planu godzin tak, by umożliwić zainteresowanym dostęp do jej zbiorów podczas zajęć jak i po ich zakończeniu.
§ 34
Sprawy kadrowe dotyczące Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych
prowadzi Urząd Gminy.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU
§ 35
1. W Zespole Placówek Oświatowych w Herbach zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Wszyscy pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych są zobowiązani przestrzegać praw dziecka, wynikających z Konstytucji RP i Konwencji Praw Dziecka.
3. Zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
4. W Zespołu Placówek Oświatowych są utworzone następujące stanowiska obsługi:
a) sprzątaczka,
b) konserwator,
c) woźna,
d) kucharka,
e) pomoc kucharki.
5. Zakres czynności dla zatrudnionych pracowników administracji i obsługi sporządza Dyrektor. Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
6. Organizacja pracy oraz związane z tym obowiązki pracodawcy i pracowników zawarte są w regulaminie pracy.
7. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonej jego opiece uczniów.
8. Do obowiązków nauczyciela należy w szczególności :
1) kontrolować systematycznie miejsca prowadzenia zajęć pod względem
bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) uczestniczyć w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
3) przestrzegać zapisów statutowych,
4) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwować przestrzeganie
regulaminów,
5) w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych używać tylko sprawnego sprzętu,
6) na każdej lekcji kontrolować obecność uczniów,
7) pełnić dyżury zgodnie z opracowanym harmonogramem,
8) dbać o poprawność językową uczniów,
9) stosować zasady oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
10) podnosić i aktualizować wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
11) dbać o powierzone pomoce i sprzęt,
12) aktywnie uczestniczyć w szkoleniowych posiedzeniach Rad Pedagogicznych,
13) stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,
14) pisemnie opracować na każdy semestr roku szkolnego plany wynikowe
do obowiązującego programu nauczania w zakresie danego przedmiotu,
15) udzielać uczniom konsultacji indywidualnych i zbiorowych oraz pomagać w
przygotowaniu się do konkursów, sprawdzianów ,egzaminów i olimpiad przedmiotowych,
16) współpracować z wychowawcami klas,
17) sprawować opiekę nad Samorządem Uczniowskim i współpracować z organizacjami młodzieżowymi działającymi na terenie szkoły,
18) prowadzić ustaloną w odrębnych przepisach dokumentację pracy związaną z realizacją zadań dydaktyczno-wychowawczych lub wychowawczo-opiekuńczych.
9. Nauczyciel jest zobowiązany do bezstronnego i obiektywnego oceniania uczniów oraz sprawiedliwego traktowania wszystkich.
10. Nauczyciel zobowiązany jest do udzielenia pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych przez m.in.:
1) współpracę z poradnią Publiczną Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
2) pomoc indywidualną.
11. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale lub nauczyciele grupy klas tworzą zespół przedmiotowy.
1) Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych kierownik zespołu.
2) Do zadań zespołu m.in. należy:
a) wybór programów nauczania i współdziałania w ich realizacji,
b) stymulowanie rozwoju uczniów,
c) opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich programów nauczania,
d) organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
12.W Zespole Placówek Oświatowych działają zespoły tematyczne:
- matematyczno-przyrodnicze,
- humanistyczny,
- profilaktyczny.
13.Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych powierza każdy oddział opiece wychowawczej
jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
1) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi samymi uczniami przez cały cykl edukacyjny.
2) Obowiązki wychowawcy danej klasy powierza Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3) Wychowawca pełni swoją funkcję w stosunku do powierzonej mu klasy / oddziału do chwili ukończenia przez uczniów tej klasy Szkoły Podstawowej lub Gimnazjum, chyba że:
a) Rada Rodziców złoży uzasadniony wniosek do Dyrektora o zmianę wychowawcy w Szkole Podstawowej (min. 55% rodziców uczniów danej klasy),
b) Rada Rodziców i uczniowie złożą uzasadniony wniosek do Dyrektora o zmianę wychowawcy w Gimnazjum (min. 55% rodziców uczniów danej klasy i 60 % uczniów),
c) nauczyciel wniesie stosowną prośbę o zmianę.
14. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami Zespołu
Placówek Oświatowych, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
2) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
15.Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w punkcie 14 winien :
1) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie pro rodzinne,
3) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
5) współpracować z Pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
7) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
8) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itd.,
9) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
10) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się ucznia,
11) powiadamiać o przewidzianym dla ucznia rocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem roku.
12) uczestniczyć w zebraniach z rodzicami tzw. „wywiadówkach”.
16.Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-
wychowawczej (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
17.Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej
ze strony Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i pedagoga szkolnego.
18.Szkoła dla efektywniejszej realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych zatrudnia
pedagoga.
19.Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności :
1) udzielanie pomocy wychowawcom w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym,
3) organizowanie i koordynowanie prac związanych z orientacja zawodową i dalszym kształceniem uczniów,
4) udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki,
5) organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
6) zwracanie uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o Prawach Dziecka,
7) ścisła współpraca z Policją, sądem rodzinnym, kuratorem, poradnią psychologiczno – pedagogiczną oraz placówkami systemu opieki społecznej.
20. Szkoła dla efektywniejszej realizacji zadań zatrudnia logopedę.
21. Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej,
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma,
4) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
5) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
6) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej , w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,
7) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli ,wynikających
z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w
odrębnych przepisach.
UCZNIOWIE ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W HERBACH
§ 36
1. Do szkół tworzących Zespół Placówek Oświatowych w Herbach uczęszczają uczniowie w zasadzie w wieku od 7 do 16 lat. Podlegają oni obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
2. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych przyjmuje z urzędu wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla szkoły obwód.
3. Warunkiem przyjęcia do Szkoły Podstawowej jest osiągnięcie wieku szkolnego ,a do Gimnazjum- świadectwo ukończenia Szkoły Podstawowej.
4. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych może przyjąć ucznia na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają.
5. W przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkujących poza obwodem Szkoły Podstawowej jest większa niż liczba miejsc w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci nauczycieli ,a dalej czynnikiem decydującym jest odległość ze szkoły do domu.
6. W przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkujących poza obwodem Gimnazjum jest większa niż liczba miejsc ,w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci nauczycieli ,
a dalej czynnikiem decydującym jest łączna średnia ocen z przedmiotów wiodących
i wyniki sprawdzianu po Szkole Podstawowej.
7. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno – pedagogicznej Dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
8. Uczeń Zespołu Placówek Oświatowych ma prawo w szczególności do:
1) wszelkich informacji w sprawach jego dotyczących oraz na temat zakresu wymagań
i metod nauczania;
2) wolności od przemocy fizycznej i psychicznej;
3) poszanowania godności własnej, dyskrecji w sprawach osobistych, a także stosunków
rodzinnych, korespondencji, przyjaźni, uczuć;
4) wyrażania własnych opinii, posiadania własnych poglądów;
5) zrzeszania się w organizacjach uczniowskich działających na terenie szkoły;
6) znajomości Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania;
7) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej;
8) znajomości Programu Wychowawczego Szkoły;
9) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem
i w myśl obowiązujących regulaminów;
10) reprezentowania Zespołu Placówek Oświatowych w konkursach, przeglądach i zawodach;
11) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego.
12) odpoczynku w trakcie przerw między lekcyjnych, na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych;
13) opieki zdrowotnej regulowanej odrębnymi przepisami;
14) przedstawienia wychowawcy klasy, Dyrektorowi Zespołu Placówek Oświatowych i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień;
15) do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwościami rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
16) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu
z Dyrektorem.
17) pracy w ramach działającej w szkole Spółdzielni Uczniowskiej
18) wyboru opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
19) składania skarg dotyczących wszystkich spraw uczniowskich za pośrednictwem wychowawcy do Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych.
7. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie, a zwłaszcza:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych,
2) aktywnego uczestniczenia w realizacji Programu Wychowawczego Zespołu Placówek Oświatowych,
3) naprawienia wyrządzonej szkody materialnej, poprzez wpłatę finansową lub przywrócenie stanu sprzed zniszczenia,
4) podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych , Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego,
5) okazywania szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez społecznie akceptowanie formy,
6) na terenie zespołu używania obuwia zastępczego,
7) na zajęciach z W-F używania stroju sportowego.
8. Uczeń Zespołu Placówek Oświatowych może być nagradzany i wyróżniany za:
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
2) wzorową postawę,
3) wybitne osiągnięcia.
9. Nagrody przyznaje Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Rodziców; po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
10. Rodzaje nagród dla uczniów klas Zespołu Placówek Oświatowych:
1) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
2) pochwała Dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
3) dyplom,
4) nagrody książkowe i rzeczowe.
11.Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
12.Ustala się następujące rodzaje kar:
1) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
2) upomnienie Dyrektora,
3) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
4) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
5) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału.
6) od każdej przyznanej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w terminie siedmiu dni.
11. Na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych może skreślić ucznia z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej szkoły, po wcześniejszym uzyskaniu zgody Śląskiego Kuratora Oświaty, gdy uczeń ten :
1) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
2) wchodzi w kolizję z prawem,
3) demoralizuje innych uczniów,
4) permanentnie narusza postanowienia Statutu Zespołu Placówek Oświatowych
w Herbach.
12. Spory między uczniami rozstrzygają w kolejności:
1) Samorząd Uczniowski,
2) wychowawcy klas,
3) Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Herbach.
13. Uczeń ma prawo dochodzić swoich praw w instytucjach rządowych i pozarządowych do tego powołanych.
1) Obowiązkiem szkoły jest umieszczenie w widocznym miejscu adresów w/w instytucji z telefonami.
§ 37
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Podstawa prawna niniejszego statutu:
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o Systemie Oświaty Art.62 pkt.1 w powiązaniu z Art.58 pkt. 6.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21.05.2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 Nr 61 poz.624 z późniejszymi zmianami) wydanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 ) z późniejszymi zmianami.
1. Zespół Placówek Oświatowych używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Regulaminy określające działalność Zespołu Placówek Oświatowych jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego Statutu jak również przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświatowym.
3. Zespół Placówek Oświatowych prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Zasady gospodarki finansowej Zespołu Placówek Oświatowych określają odrębne przepisy .
5. Pierwszy Statut Zespołu Placówek Oświatowych uchwala Rada Gminy.
6. Zmian w Statucie dokonuje się w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty.