Statut

Statut Zespołu Placówek Oświatowych w Olszynie

Załącznik do Uchwały nr XVI/129/04 Rady
Gminy Herby z dnia 21 kwietnia 2004r.












STATUT
Zespołu Placówek Oświatowych
W Olszynie



































STATUT
ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
W OLSZYNIE


ustalony na podstawie art. 62 ust. 3 oraz art.58 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67 , poz.329 z póź. zmianami)


SPIS TREŚCI

Rozdział I – Przepisy Ogólne
Rozdział II – Cele I Zadania Placówki
Rozdział III – Ocenianie , Klasyfikowanie I Promowanie Uczniów
Rozdział IV – Organy Szkoły I Ich Kompetencje
Rozdział V – Uczniowie – Prawa I Obowiązki
Rozdział VI – Zakres Zadań Nauczycieli
Rozdział VII – Organizacja Pracy Placówki
Rozdział VIII- Rekrutacja Dzieci I Młodzieży
Rozdział IX – Postanowienia Końcowe
































ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE


§ 1
1. Nazwa placówki brzmi :
Zespół Placówek Oświatowych
w Olszynie
ul. Szkolna 4
42-284 Herby

2. W skład Zespołu Placówek Oświatowych wchodzą:
a) Zespół Placówek Oświatowych w Olszynie
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika
ul. Szkolna 4, 42-284 Herby
b) Zespół Placówek Oświatowych w Olszynie
Przedszkole Samorządowe
ul. Szkolna 4, 42-284 Herby

3. Organem prowadzącym szkołę jest gmina Herby .
4. Zadania i kompetencje organu prowadzącego określone zostały w art.5c Ustawy o systemie oświaty z dn.7.09.1991r. z późn. zm.
5. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Kurator Oświaty w Katowicach.
6. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6lat.
7. Przedszkole jest czynne 5 godzin dziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 – 1300.
8. Pobyt dziecka w przedszkolu jest nieodpłatny.
9. Dziecko przebywając w przedszkolu korzysta z jednego ciepłego napoju, za który rodzice ponoszą pełną odpłatność.
10. Szkoła podstawowa jest szkołą sześcioletnią, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian .
11. Dzieciom i uczniom którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, ZPO udziela wsparcia poprzez :
1) pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez nauczycieli – wychowawców
oraz instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo ;
2) zapewnienie dożywiania , współfinansowanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Herbach ;
3) zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej ;
4) organizowanie zajęć pozalekcyjnych.
12. Celem dostosowania treści , metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży zapewnia pomoc udzielaną przez Publiczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Lublińcu w formie :
1) kierowania na badania uczniów z deficytami rozwojowymi ;
2) wydawanie opinii o odroczeniu lub przyspieszeniu obowiązku szkolnego



ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH


§ 2
1. Cele i zadania przedszkola wynikają z przepisów prawa, dotyczą w szczególności :
1) udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej
2) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
3) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej



§ 3

1. ZPO realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy placówek i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.

§ 4

1. Realizacja celów i zadań ZPO następuje poprzez :
1) integrację wiedzy nauczanej przez :
a. wychowanie przedszkolne
b. kształcenie zintegrowane w klasach I – III
c. bloki przedmiotowe ,
d. ścieżki edukacyjne : prozdrowotną , regionalną , ekologiczną , czytelniczą i medialną ;
2) oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak :
a. pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości ,
b. personalizację życia w rodzinie , w grupie koleżeńskiej ,
c. wpajanie zasad kultury życia codziennego ;
3) prowadzenie kół zainteresowań i kół przedmiotowych , zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
zajęć korekcyjnych , świetlicy socjoterapeutycznej ;
4) naukę języków obcych
. 5) Nauczyciel przedszkola w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, a także
szanowanie godności osobistej dziecka.


§ 5

1. Placówka dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez :

1) dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim ;
2) zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych ;
3) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych i na apelach szkolnych ;
4) przeznaczenie do nauki oddzielnego skrzydła dla przedszkola i uczniów klas I – III ;
5) szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy ;
6) dostosowanie stolików uczniowskich , krzeseł i innego sprzętu szkolnego do wzrostu uczniów i rodzaju pracy ;
7) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego , kształcenie komunikacyjne , oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową ; zapewnienie uczniom warunków do spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku ;
8) utrzymanie kuchni i urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej czystości ;
9) uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno – wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu ;
10) różnorodność zajęć w każdym dniu ;
11) nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu , z wyjątkiem przedmiotów , których program tego wymaga
12) spacery i wycieczki dzieci przedszkolnych nie mogą odbywć się pod opieką tyko jednej osoby (nauczyciela). Należy zapewnić pomoc opiekuńczą drugiej osoby;
13) opiekę nad dzieckiem w drodze z domu do przedszkola i z powrotem sprawują rodzice lub osoby przez nich upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
14) w okresie ferii zimowych, jak również w czasie przerw świątecznych (w uzgodnieniu z rodzicami) przedszkole pełni dyżur;



ROZDZIAŁ III
OCENIANIE , KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW


§ 6

Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania , uwzględniających tę podstawę , oraz formułowaniu oceny .

§ 7

1.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i postępach w tym zakresie ;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju ;
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy ;
4) dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielom
informacji o postępach , trudnościach w uczeniu się oraz o specjalnych uzdolnieniach
ucznia ;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –
wychowawczej .


§ 8


1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców ;
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie , według skali
i w formach opisanych w § 13 pkt 6;
3) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych ;
4) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego
(semestru ) i warunki ich poprawienia .

§ 9

1 . Na początku każdego roku szkolnego – lekcja organizacyjna z danego przedmiotu – nauczyciele informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów .
2 . Wychowawca klasy na pierwszym spotkaniu z wychowankami informuje uczniów o zasadach oceniania zachowania . Informację tą wychowawca przekazuje rodzicom ( prawnym opiekunom ) na pierwszym zebraniu z rodzicami .
3 . Na pierwszym zebraniu z rodzicami w danym roku szkolnym rodzice będą informowani o wymaganiach na poszczególne oceny , kryteriach oceniania sprawowania i sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów .
§ 10

1.Oceny są jawne zarówno dla ucznia , jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów ) .
2. Na prośbę ucznia lub jego rodzica ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić .
3.Sprawdzone i poprawione pisemne prace kontrolne , uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu.
4.Termin oddania przez nauczyciela pracy klasowej nie powinien przekraczać 14 dni , sprawdzianu 7 dni, kartkówki na następnej lekcji z danego przedmiotu .




§ 11

1. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej , dostosować wymagania edukacyjne , o których mowa w § 9 ust. 1 , w stosunku do ucznia , do indywidualnych potrzeb ucznia , u którego stwierdzono trudności w uczeniu się , w tym specyficzne trudności , uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania .
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego , techniki , plastyki , muzyki należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć .

§ 12
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.
2. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach , wydanej przez lekarza , oraz na czas określony w tej opinii .
3. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,, zwolniony ”.

§ 13

Ustalenie ocen semestralnych i końcoworocznych oraz warunki ich poprawiania

1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Termin zakończenia I semestru i roku szkolnego określone zostały w rozdziale VII § 41 ust. 2..
2. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania .
3. Bieżące ocenianie semestralne oraz roczne klasyfikowanie uczniów
począwszy od klasy pierwszej Szkoły Podstawowej polega na :
1) systematycznym obserwowaniu i dokumentowaniu postępów ucznia w nauce .
2) określaniu poziomu jego osiągnięć w odniesieniu do rozpoznawanych możliwości i wymagań edukacyjnych .
3) diagnozowaniu .
4. Nauczyciele uczący w klasach I – III prowadzą arkusz obserwacji , w którym odnotowują raz w miesiącu osiągnięcia edukacyjne ucznia stosując trzystopniową skalę :

A – maksymalny
B – umiarkowany
C – minimalny

5. W klasach I – III obowiązuje ocena opisowa . Na koniec semestru nauczyciele sporządzają kartę oceny opisowej , która jest jednocześnie informacją dla rodziców o postępach dziecka .
6.Oceny bieżące , oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej , ustala się według następującej skali :

stopień celujący – 6
stopień bardzo dobry – 5
stopień dobry – 4
stopień dostateczny – 3
stopień dopuszczający – 2
stopień niedostateczny – 1
Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących znaku ,, + ” lub ,, -”
7. Ocenę semestralną wystawia się na podstawie ocen bieżących, a końcową na podstawie ocen semestralnych i ocen cząstkowych z II semestru .
8. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne .
9. Przed końcoworocznym ( semestralnym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i wychowawcę o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych na jeden tydzień przed planowanym posiedzeniem rady pedagogicznej .
10. O ocenie niedostatecznej ucznia poszczególni nauczyciele informują ucznia i wychowawcę , a ten z kolei pisemnie rodziców ( prawnych opiekunów ) na jeden miesiąc , przed planowanym posiedzeniem Rady Pedagogicznej .
11. Na klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu przedstawia szczegółowe uzasadnienie oceny niedostatecznej wystawionej uczniowi na koniec semestru lub roku szkolnego .
12. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
13. Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie .
14. Ucznia klasy I- III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach , uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami dziecka ( prawnymi opiekunami ) .
15. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania , uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego .
16. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem , jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych ponad 4.75 i co najmniej dobrą ocenę z zachowania . Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało – czerwonym paskiem pionowym i nadrukiem :
,,z wyróżnieniem”.
17. Oceny dzielą się na :
1) bieżące, określające osiągnięcia edukacyjne ucznia ze zrealizowanej części programu nauczania ,
2) klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne ucznia za dany okres ( rok szkolny )
18. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu , uwzględniając wkład pracy ucznia . Oceny te nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych .
19. Sprawy sporne między uczniami, ich rodzicami, a nauczycielami, dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania rozpatruje dyrektor placówki po zasięgnięciu opinii wychowawcy oraz zainteresowanego nauczyciela.
1) Jeżeli uczeń nie zgadza się z wystawioną oceną z przedmiotu ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego.
2) Egzamin może być przeprowadzony po złożeniu do dyrektora placówki pisemnej prośby przez rodziców ucznia /prawych opiekunów/, podając uzasadnienie.
3) Termin egzaminu ustala dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami.
4) Pytania na egzamin sprawdzający opracowane są na podstawie kryteriów wymagań na poszczególne oceny.
5) Egzamin sprawdzający przeprowadza komisja powołana przez dyrektora placówki zgodnie z
wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
6) Komisja może na podstawie egzaminu sprawdzającego podwyższyć stopień lub pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela
7) Ocena jest ostateczna po egzaminie sprawdzającym.
.
20. Kryteria ocen :

1) ocenę CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń , który :
a. rozwiązuje problemy w sposób twórczy , samodzielnie rozwija własne uzdolnienia ,
b. korzysta z nowości technologii informacyjnej , potrafi kojarzyć
i łączyć wiadomości z różnych dziedzin wiedzy , korzysta z wielu sposobów pracy ,
c. osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych i wiedzy ,
reprezentuje szkołę w zawodach sportowych lub posiada inne
porównywalne osiągnięcia ;
2) ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń , który :
a. opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania ,
b. potrafi efektywnie zaplanować pracę w zespole , umiejętnie podejmować decyzje , interpretować wyniki , odnajdywać i porządkować informacje , zastosować umiejętności w różnych sytuacjach ,
c. samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy
w sytuacjach trudnych i nietypowych ;
3) ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń , który :
a. posiada wiedzę określoną kryteriami oceny dobrej ,
b. potrafi współpracować w grupie zarówno jako lider jak i partner , wyciągać wnioski , różnicować ważność informacji , dzielić się wiedza z innymi , wybrać własny sposób uczenia się ,
c. rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi , wykazuje aktywną postawę wobec trudnych i nietypowych zagadnień ;

4) ocenę DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń , który :
a. opanował wiadomości i umiejętności określone kryteriami oceny dostatecznej ,
b. współpracuje w grupie , potrafi objaśnić niektóre wyniki pracy , logicznie je uporządkować , podjąć decyzję jaką przyjąć postawę ,
c. rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne ;

5) ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń , który :
a. opanował wiedzę określoną kryteriami oceny dopuszczającej ,
b. rozumie podstawowe zagadnienia wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny, współpracuje w grupie, pyta, prosi o wyjaśnienie, słucha dyskusji, potrafi dostosować się do decyzji grupy, rozwiązuje proste zadania teoretyczne i praktyczne przy pomocy nauczyciela lub kolegi;

6) ocenę NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń , który :
a. posiada tak duże braki w wiadomościach i umiejętnościach , że uniemożliwiają one dalsze
zdobywanie wiedzy,

b. nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności;

§ 14

1.Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia :
1) prace klasowe na jednej lub dwóch godzinach lekcyjnych obejmujące treść całego działu , ( lub dużą część działu )
2) testy ,
3) kartkówki z trzech ostatnich tematów ,
4) prace domowe ,
5) zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji ,
6) sprawdziany ,
7) wypowiedzi ustne ,
8) prace w zespole ,
9) testy sprawnościowe ,
10) prace plastyczne i techniczne ,
11) działalność muzyczna .

2 .W pracy pisemnej ocenie podlega :
1) zrozumienie tematu ,
2) znajomość opisywanych zagadnień ,
3) sposób prezentacji ,
4) konstrukcja pracy i jej forma graficzna .
Ilość prac pisemnych przewidzianych w semestrze jest zależna od specyfiki przedmiotu ;
ustala ją i podaje każdy z nauczycieli .
3. Wypowiedzi ustne to: udział i przygotowanie ucznia do zajęć oraz spójna odpowiedź na
pytanie nauczyciela. W odpowiedzi ustnej ocenie podlega :
1) znajomość zagadnienia ,
2) samodzielność wypowiedzi ,
3) kultura języka ,
4) precyzja , jasność , oryginalność ujęcia tematu ,

4. Ocenę za pracę w grupie może otrzymać cały zespół lub indywidualny uczeń. Ocenie podlegają umiejętności:

1) planowanie i organizacja pracy w grupie ,
2) efektywne współdziałanie ,
3) wywiązywanie się z powierzonych ról ,
4) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy .

5. W tygodniu mogą się odbyć najwyżej trzy prace klasowe lub testy, przy czym nie więcej niż jedna dziennie, zapowiedziane i wpisane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem Nauczyciel ma prawo stosowania kartkówki zamiast ustnej formy odpowiedzi i nie musi jej zapowiadać . Kartkówki sprawdzają wiadomości najwyżej z trzech ostatnich lekcji .
6. Ust.5 nie dotyczy jeżeli zmiana terminu pracy pisemnej nastąpiła na prośbę uczniów.
7. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do kontroli i wymagań jakim będzie musiał sprostać .
8. Jeżeli uczeń nie był obecny na sprawdzianie z wyznaczonej części materiału to zobowiązany jest we wskazanym przez nauczyciela terminie zaliczyć dany sprawdzian.
9. W przypadku nie wywiązania się z ust. 8 ( brak podstaw do uzasadnienia) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
10. Rodzice są informowani o osiągnięciach dziecka w czasie spotkań z wychowawcą i nauczycielami ( 2 razy w semestrze ) oraz na ich własną prośbę.


§ 15

Zasady informowania uczniów i rodziców o ocenach

1. Głównym źródłem informacji o wynikach nauczania jest dziennik lekcyjny
oraz zeszyt pochwał i uwag .
2. Sposoby informowania uczniów :
1) ustna informacja o umiejętnościach i brakach ,
2) pisemna w zeszytach przedmiotowych ,
3) recenzja pracy pisemnej ,
4) indywidualna rozmowa ,
5) prezentacja osiągnięć w postaci wystawy , gazetek ,
6) pochwała na forum klasy ( szkoły ) , nagrody .


3.Sposoby informowania rodziców :

1) informacja w zeszytach przedmiotowych ,
2) pisemna informacja listowna ,
3) informacja w zeszytach pochwał i uwag .
4) zebrania z rodzicami dzieci szkolnych i przedszkolnych indywidualnie w klasach 4 razy w ciągu roku szkolnego ( listopad, styczeń, marzec, maj)
5) zebrania ogólne dla rodziców dzieci przedszkolnych i rodziców uczniów na holu 3 razy w roku (wrzesień, styczeń, maj)

4. Indywidualna rozmowa.


§ 16

1. Ocenę klasyfikacyjną końcoworoczną ( semestralną ) zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii klasy , wszystkich nauczycieli uczących i dokonaniu przez ucznia samooceny .
2. Ocenę zachowania semestralną i końcoworoczną ustala się według następującej skali :
1) Wzorowe
2) Dobre
3) Poprawne
4) Nieodpowiednie

3. Ocena zachowania powinna uwzględniać następujące umiejętności emocjonalno – społeczne:
1) kulturę osobistą ucznia
a. toleruje innych
b. zgodnie pracuje i bawi się
c. szanuje poglądy i zdanie kolegów
d. uśmiecha się do innych
e. dba o swój wygląd
f. rozwiązuje konflikty bez stosowania agresji
2) aktywność społeczną ucznia
a. dba o wygląd swojej klasy
b. dba o najbliższe środowisko
3) współdziałanie w grupie
a. chętnie pomaga innym
b. potrafi pracować w grupie
c. umie słuchać innych
d. stara się być odpowiedzialny za swoje czyny i słowa
4) obowiązki szkolne
a. odrabia zadane prace domowe
b. przynosi wszystkie potrzebne przybory
c. nie spóźnia się na lekcje
d. uważa w czasie zajęć
e. jest aktywny w czasie zajęć


4. Zasady oceniania zachowania :
1) raz w miesiącu uczeń dokonuje samooceny poszczególnych umiejętności emocjonalno-społecznych zaznaczając na Karcie Samooceny punkty w skali od 3do 6 za każde kryterium, których jest 17.
Maksymalnie może uzyskać 102 punkty;
2) dzieli się swoimi spostrzeżeniami z wychowawcą i kolegami;
3) jeżeli uczeń dokonał oceny poszczególnych umiejętności i nauczyciel stwierdził, że są
one zgodne z rzeczywistym zachowaniem w różnych sytuacjach, wyniki zaznacza na
wykresie zachowania ucznia;
4) karty i wykres ucznia wychowawca wkłada do teczki z napisem: „Zachowanie uczniów
klasy...”
5) oceny z zachowania mogą być następujące:
Ocena WZOROWA od 95 do 102 punktów
Ocena DOBRA od 75 do 94 punktów;
Ocena POPRAWNA od 50 do 74 punktów;
Ocena NIEODPOWIEDNIA od 0 do 49 punktów
5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na :
1) oceny zajęć edukacyjnych ,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły .
6. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna .
7. Ocena zachowania śródroczna i końcoworoczna w klasach I – III jest oceną opisową .

§17

1. Nauczyciele przedmiotów oraz wychowawcy klas ustalają w końcu każdego semestru w terminie określonym przez dyrektora ocenę klasyfikacyjną oraz ocenę zachowania .
2.Podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej końcoworocznej należy uwzględnić osiągnięcia i umiejętności ucznia z poprzedniego semestru .
3. Na miesiąc przed końcoworocznym ( semestralnym ) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawca klasy zobowiązany jest poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych .
4.Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego przeprowadzonego zgodnie z paragrafem § 13
5.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono ,że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej , szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków .


§ 18
Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
semestralnych i końcoworocznych .


1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego , kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych , jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania .
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny
3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny .
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą .
5. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej , z wyjątkiem egzaminu ze sztuki , z informatyki i wychowania fizycznego .
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami, jednak termin ten nie może być dłuższy niż dwa tygodnie od zakończenia semestru .
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły . W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji ,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący ,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji .
8 . Nauczyciel , prowadzący dane zajęcia edukacyjne , może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach .
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne , z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły .
9.Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający :
1) skład komisji ,
2) termin egzaminu ,
3) pytania egzaminacyjne ,
4) wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję .
Do protokółu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach ucznia .
10. Uczeń , który z przyczyn losowych nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie , może przystąpić do niego w innym terminie , określonym przez dyrektora szkoły .
11. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego śródrocznego nie zostaje klasyfikowany w I semestrze . Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego końcoworocznego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę .


§ 19

Przeprowadzanie egzaminów poprawkowych


1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jedynych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy . W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych .
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej ,
z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych .
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora
szkoły . W skład komisji wchodzą :
1) dyrektor szkoły
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne -jako członek komisji .
5. Nauczyciel o którym mowa w ust . 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych , szczególnie uzasadnionych przypadkach . W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne , z tym że powołanie nauczyciela z innej szkoły następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły .
6. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający skład komisji , termin egzaminu , pytania egzaminacyjne , wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez egzaminującego .
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach ucznia .
7. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie , może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły .
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust.9
9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu II etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.


§ 20
Sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.

1. W klasie szóstej szkoły podstawowej przeprowadza się sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, określonych w standardach wymagań , ustalonych odrębnymi przepisami.
2. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu , w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
4. Czas trwania sprawdzianu wynosi 60 minut.
5. Dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się może być przedłużony , nie więcej niż o 30 minut.
6. Uczniowie, o których mowa w ust. 5 nabywają to prawo na podstawie opinii Publicznej Poradnii Psychologiczno - Pedagogicznej. Opinia powinna być wydana przez poradnie nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian.
7. Uczeń , który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do 20 sierpnia danego roku.
8. W czasie trwania sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki ustawione są w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy uczniów.
9. W czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali, nie mogą korzystać z żadnych środków łączności
10. W sali przebywa co najmniej trzech członków zespołu nadzorującego.
11. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie 40 punktów.
12. Wyniki sprawdzianu nie maja wpływu na promowanie ucznia.


§ 21
1.Wewnątrzszkolny system oceniania będzie podlegał ewaluacji na zakończenie roku szkolnego, a o
ewentualnych zmianach rodzice i uczniowie będą niezwłocznie powiadomieni na początku
nowego roku szkolnego .


ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE


§ 22


1. Organami zespołu są :

1) dyrektor ZPO,
2) rada pedagogiczna ,
3) samorząd uczniowski ,
4) rada rodziców .

2. Dyrektor szkoły :
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły i reprezentuje ją
na zewnątrz ;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole ;
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne ;
a. sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły ;
b. realizuje uchwały rady pedagogicznej ;
c. kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący ;
d. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie ;
e. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych .


3. Dyrektor decyduje w sprawach :
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły ;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych ;
3) występowania z wnioskami , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej , w sprawach nagród odznaczeń i innych wyróżnień dla pracowników ;
4) decyduje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej , a także w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą .


§ 23
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem zespołu realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia i wychowania . W skład zespołu rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły i przedszkola.
2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy :
1) przygotowanie projektu statutu Zespołu Placówek Oświatowych bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców ;
2) uchwalenie programu wychowawczego szkoły i profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego;
3) zatwierdzanie planów pracy ZPO po zaopiniowaniu ich przez radę szkoły ;
4) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów ;
5) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen ;
6) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych ;
7) uchwalanie warunkowej promocji ucznia ;
8) zatwierdzenie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole po zaopiniowaniu ich przez radę rodziców .

3. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1) organizację pracy ZPO , zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych ;
2) plan finansowy ZPO ;
3) przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli ;
4) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń , nagród i innych wyróżnień ;
5) wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia .





§ 24

1.Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły podstawowej; władzami
samorządu są :
1) na szczeblu klas : samorządy klasowe ,
2) na szczeblu szkoły : rada uczniowska .
2.Do zadań rady uczniowskiej należy :
1) przygotowanie projektów regulaminu samorządu uczniowskiego ;
2) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania ;
3) gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego ;
4) wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły ;
5) proponowanie kandydata na opiekuna samorządu .

3. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie rodziców ,radzie pedagogicznej oraz
dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły a w
szczególności realizowania podstawowych praw uczniów , takich jak :


1) prawo do zapoznania się z programem nauczania ;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizowania życia szkolnego , umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym , a możliwością rozwijania własnych zainteresowań ;
4) prawo do organizowania działalności kulturalnej , oświatowej , sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami , w porozumieniu z dyrektorem ZPO.
4. Szczegółowe prawa i obowiązki określa regulamin samorządu uczniowskiego .
5. Na wniosek dyrektora ZPO samorząd wyraża opinię o pracy nauczyciela .
6. Dyrektor ZPO ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie
samorządu , jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi placówki.

§ 25
1. Celem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie
działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły , a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie , a w szczególności :
1) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań ZPO ;
2) współpraca ze środowiskiem ZPO , lokalnym i zakładami pracy ;
3) gromadzenie funduszy dla wspierania działalności placówek , a także ustalania zasad użytkowania tych funduszy ;
4) zapewnienie rodzicom , we współdziałaniu z nauczycielami szkoły prawa do :
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych i wychowawczych w szkole i w
klasie,
- uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postępów lub trudności ,
- znajomości wewnątrzszkolnego systemu oceniania ,
- uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci ,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły .

2. Rada rodziców winna składać się z co najmniej 14 osób ,.
3. W skład rady wchodzą w równej liczbie przedstawiciele rodziców z poszczególnych klas
I oddziału przedszkolnego, wybranych przez zgromadzenie ogólne tych gremiów .
4. Skład rady może się zmienić , w 1/3 składu , w każdym roku szkolnym .
5. W posiedzeniu może brać udział , z głosem doradczym dyrektor ZPO.
6. Rada rodziców decyduje w sprawach:
1) uchwalania regulaminu swojej działalności
2) wybierania przewodniczącego ;
7. Rada rodziców opiniuje w szczególności :
1) plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów ;
2) roczny plan finansowy ZPO;
3) inne istotne dla placówki – wg rady rodziców

8. Rada rodziców może wystąpić z inicjatywami w sprawie zajęć pozalekcyjnych i
przedmiotów nadobowiązkowych .
9. Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł , a ich
wydatkowanie określone winno być w regulaminie rady .
10. Przedstawiciele rodziców wchodzących w skład rady rodziców mogą być powołani i
mają prawo uczestniczyć w pracach zespołu rozpatrującego odwołanie :
1) nauczyciela od ustalonej mu przez dyrektora ZPO oceny pracy ,
2) dyrektora od ustalonej mu oceny pracy .



§ 26


1. Organy ZPO współpracują ze sobą przy podejmowaniu ważniejszych decyzji dotyczących
poprzez :
1) uczestnictwo swych przedstawicieli na zebraniach plenarnych ;
2) opiniowanie projektowanych uchwał i statutu szkoły ;
3) informowanie o podjętych działaniach dyrektora szkoły .
2. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie
z funkcji dyrektora , po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego .
3. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwał organów szkoły niezgodnych z przepisami prawa
lub interesem szkoły . W takim przypadku , w terminie 2 tygodni uzgadnia sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem sporu . W przypadku braku uzgodnienia przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę .
4. Rada szkoły może wnioskować do organu nadzoru pedagogicznego o zbadanie oceny pracy
szkoły , jej dyrektora lub nauczyciela .
5. Wszystkie konflikty i sprawy sporne na terenie placówki rozwiązywane są na drodze negocjacji.
1) spory na terenie placówki rozwiązuje dyrektor lub powołana przez niego komisja;
2) w skład komisji wchodzą, w zależności od wagi sprawy po jednym przedstawicielu: Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego oraz przedstawiciel zawiązków zawodowych;
3) komisja wydaje swoje rozstrzygnięcie drogą uchwały podjętej zwykłą większością głosów, w obecności wszystkich członków

ROZDZIAŁ V
UCZNIOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 27


1. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się w tym roku kalendarzowym , w którym kończy ono 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej , nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego , w tym roku kalendarzowym , w którym kończy 18 lat .
2. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko , które przed dniem 1 września kończy 6 lat .
3. W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone , nie dłużej jednak niż o jeden rok . Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły lub o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej .
4. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej sześcioletniej szkoły podstawowej z rocznym wyprzedzeniem .
5. Do sześcioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się :
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły ,
2) na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów ) – dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły , jeżeli w klasie są wolne miejsca . Przyjęcie dziecka spoza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły , w której obwodzie dziecko mieszka .


§ 28


1. Dzieci i młodzież mają prawo do :
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia , zgodnie z zasadami higieny umysłowej ;
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających
bezpieczeństwo , ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności
3) poszanowania swej godności , przekonań i własności ;
4) swobody wyrażania myśli i przekonań , w szczególności dotyczących
życia szkoły , a także światopoglądowych i religijnych , jeśli nie narusza
tym dobra innych osób ;
5) rozwijania zainteresowań , zdolności i talentów ;
6) obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli
postępów w nauce ;
7) korzystania z pomieszczeń szkolnych , sprzętu ,środków dydaktycznych ,
księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych ;
8) wpływania na życie zespołu poprzez działalność samorządową oraz
zrzeszania się w organizacjach działających w ww. zespole.

2. Dzieci i młodzież mają prawo poprzez działalność samorządową , pod opieką wychowawcy organizować imprezy klasowe i szkolne :

1) Pierwszy Dzień Wiosny ,
2) Dzień Dziecka i Sportu ,
3) Imprezy klasowe : Andrzejki , Mikołajki , Zabawa Noworoczna,
Walentynki itp. , po zajęciach lekcyjnych .
3. Samowolne opuszczenie szkoły w trakcie ww imprez jest niedozwolone .
4. Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i Poradnię Psychologiczno- – Pedagogiczną , ze względu na stan zdrowia , do nauczania indywidualnego w domu .
5. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela , wychowawcy , samorządu uczniowskiego – zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną , jak i chęcią poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań .
6. Jeżeli droga dziecka sześcioletniego i ucznia szkoły podstawowej kl.I-III należących do obwodu szkoły przekracza 3 km, a ucz. kl. IV-VI –4 km. obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie trwania transportu lub zwrot kosztów przejazdu.
7. W szczególnych przypadkach ( dłuższa , usprawiedliwiona nieobecność spowodowana absencją chorobową ) uczeń ma prawo do korzystania z indywidualnych konsultacji z nauczycielem .
8. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń ma prawo sam, bądź za pośrednictwem samorządu uczniowskiego, wychowawcy lub rodzica złożyć ustnie bądź na piśmie skargę do dyrektora placówki.
1) W zależności od tego, na kogo złożona została skarga dyrektor bądź rada pedagogiczna w ciągu 3 dni muszą udzielić odpowiedzi na skargę w formie ustnej lub pisemnej ( w zależności od tego w jakiej formie została złożona);
2) Od decyzji uczeń ma prawo za pośrednictwem rodzica odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.



§ 29


1. Dzieci i młodzież mają obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie Zespołu , a zwłaszcza :
1) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli , kolegów i
innych pracowników szkoły ;
2) szanować własność innych osób oraz ich przekonania ;
3) przeciwstawiać się przejawom brutalności ;
4) dbać o ład i porządek w poszczególnych placówkach ;
5) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów ;
6) brać aktywny udział w lekcjach , uzupełniać braki wynikające z absencji ;
7) przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich
przeznaczenia ( pracownie, biblioteka , szatnia , sala gimnastyczna )
2. Dzieciom i młodzieży zabrania się wnoszenia na teren zespołu środków zagrażających życiu i zdrowiu .
3. Dzieci i młodzież mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń . za wyrządzoną szkodę odpowiada uczeń lub grupa uczniów ,która wyrządziła szkodę .
4. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji .
5. Uczniowie nie mogą opuszczać terenu należącego do ZPO podczas przerw .
6. Zwolnienie z lekcji może nastąpić na pisemną prośbę rodzica ( prawnego opiekuna ) .
7. Uczeń szkoły podstawowej ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły .


§ 30

1. Za rzetelną naukę i wzorowa postawę , za wybitne osiągnięcia, za pracę społeczną uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody :
a. pochwałę wychowawcy wobec klasy ,
b. pochwałę dyrektora szkoły wobec całej społeczności szkolnej ,
c. dyplom uznania ,
d. list gratulacyjny do rodziców ,
e. nagrodę rzeczową ,
f. świadectwo z biało – czerwonym paskiem .

2. Znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i wiedzy oraz w zawodach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym .





§ 31


1. Społeczność szkolna może ukarać ucznia za nieprzestrzeganie regulaminów obowiązków i niewypełnianie obowiązków ucznia.
2. Kara może być udzielona w formie:
1) upomnienia wychowawcy, nauczyciela,
2) upomnienia Dyrektora,
3) nagany dyrektora,
4) pisemnej nagany adresowanej do rodziców ucznia, a udzielonej przez wychowawcę lub Dyrektora
5) pisemnej nagany odnotowanej w arkuszu ocen,
6) zawieszenia prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz na okres od jednego tygodnia do całego roku szkolnego,
7) zawieszenia ucznia w prawach od jednego tygodnia do jednego miesiąca,
8) skreślenia z listy uczniów z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły ( za zgodą kuratora oświaty).
a. Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, w przypadku rażącego i systematycznego łamania regulaminu przez ucznia (rozboje, kradzieże i inne wybryki chuligańskie).

3. Wykonanie kary może być zawieszone na okres próbny (do pół roku), jeśli uczeń uzyska poręczenie Samorządu Uczniowskiego lub Rady Pedagogicznej.
4. Dyrektor ustosunkowuje się do odwołania ucznia złożonego w formie pisemnej w terminie do dwóch tygodni.
5. Za zniszczenie, w wyniku celowego działania ucznia, mienia szkolnego lub innego rodzice ucznia ponoszą odpowiedzialność materialną. Po ustaleniu takiego faktu Dyrektor w formie decyzji ustala wartość szkody oraz formę i termin jej usunięcia.
6. Od orzeczonej kary uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się w formie pisemnej do Dyrektora w ciągu dwóch tygodni.
7. Kara, od której odwołuje się uczeń może zostać:
1) utrzymana w mocy,
2) zmieniona na inną,
3) uchylona.
8. Odpowiedź na odwołanie się w formie pisemnej uczeń powinien otrzymać do dwóch tygodni.
9. W przypadku negatywnej odpowiedzi udzielonej na odwołanie , uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się również w formie pisemnej do innych organów placówki lub do organu prowadzącego w terminie jednego tygodnia po otrzymaniu odpowiedzi.
.

§ 32

1. Propozycje zmian do praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele , rodzice i uczniowie .
2. Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej .
3. Do przestrzegania praw i obowiązków ucznia zobowiązani są zarówno uczniowie , jak i nauczyciele .



ROZDZIAŁ V I
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI


§ 33

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół , którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb .
2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze , zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe .
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły , na wniosek zespołu .
4. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują :
1) ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb ,
2) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania , korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych , a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania ,
3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz
sposobu badania osiągnięć edukacyjnych uczniów ,
4) Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz
doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli ,
5) Współdziałanie w organizowaniu pracowni , a także w uzupełnianiu ich
wyposażenia ,
6) wspólne opiniowanie przygotowanych autorskich , innowacyjnych i
eksperymentalnych programów nauczania .



§ 34

1. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w zakresie nauczania , wychowania i profilaktyki .
2. Nauczyciel uwzględnia prawo rodziców do :
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych w klasie i szkole ;
2) znajomości Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania ;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka , jego postępów w nauce
i zachowaniu ;

§ 35

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów .
2. Nauczyciel zobowiązany jest do :
1) prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego ;
2) odpowiedzialności za życie , zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ;
3) dbanie o pomoce i inny sprzęt szkolny ;
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań ;
5) obiektywizm w ocenie uczniów ;
6) udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych ;
7) doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu swojej wiedzy .
3. Nauczyciele w ramach wykonywanych obowiązków opiekuńczo-wychowawczych mają prawo do korzystania z posiłków w stołówce prowadzonej dla dzieci i młodzieży, w cenie skalkulowanej w wysokości kosztu zakupu surowca zużytego do sporządzenia posiłku.
4. Nauczyciele zatrudnieni na podstawie minimum mianowania i umowy na czas nieokreślony mają prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii szkolnych, który powinien być wykorzystany w czasie ich trwania. Jedynie dyrektor zespołu może na okres nie dłuższy niż 7 dni zobowiązać nauczyciela do przeprowadzenia egzaminów, prac związanych z rozpoczęciem lub zakończeniem roku szkolnego, doskonalenia zawodowego.


§ 36

1. Dyrektor zespołu powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej ,, wychowawcą ’’ .
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej , wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego .
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów , ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły .
4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami , a w szczególności :

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia , proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie ;
2). inspirowanie działań zespołowych uczniów ;
3). podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole oraz między uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej .

5. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1 :

1) otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swych wychowanków ;
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale ;
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu :
a. poznania ich i ustalania potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich dzieci ,
b. włączenia rodziców w sprawy życia szkoły i klasy .
5) organizuje spotkania z rodzicami ( trzy w ciągu semestru ) informując ich o
postępach w nauce i o zachowaniu ucznia ;
6)na miesiąc przed końcem semestru ( roku szkolnego ) wychowawca zobowiązany
jest do pisemnego powiadomienia rodziców o grożącej ocenie niedostatecznej z
przedmiotu .
6. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy .
7. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej , a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych .
8. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach , mogą mieć wpływ na dobór lub zmianę nauczyciela , któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy .
1) wyrazi na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji ;
2) zebranie rodziców uczniów klasy , w której wychowawstwo pełni , zgłosi taki wniosek większością 3/4 głosów obecnych ( przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących 3/4 ilości uczniów ) .

9. Ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej .
10. Warunkiem przedłożenia sprawy radzie pedagogicznej , po spełnieniu wymogu ust.8 , jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany .


ROZDZIAŁ VII
ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU

§ 37


1. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie .
2. Podstawową jednostka organizacyjną przedszkola jest oddział dzieci w zbliżonym wieku , z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
3. Oddziały przedszkolne realizują program wychowania przedszkolnego .
4. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły podstawowej jest oddział złożony z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania .



§ 38

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym .
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut . W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut , zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć , o którym mowa w ust. 2
4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających , nauki religii, zajęć rewalidacyjnych , powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
a) z dziećmi w wieku 3-4 lat- około 15 minut
b) z dziećmi w wieku 5-6 lat- około 30 minut

§ 39

1. Organizacja zajęć dodatkowych :

1) zajęcia dodatkowe prowadzone są w grupach międzyklasowych poza systemem klasowo – lekcyjnym ;
2) zajęcia dodatkowe organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych ;


§ 40


1. Szczegółową organizację nauczania , wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły , z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania , o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do 30 kwietnia każdego roku .
Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku .
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności : liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych , ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę .
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji zespołu placówek oświatowych dyrektor zespołu , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy , ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych .

§ 41


1. Szczegółową organizację roku szkolnego określa rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu na dany rok szkolny.
2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry :
1) pierwszy rozpoczyna się pierwszego dnia powszedniego września a kończy się w ostatnim dniu nauki przed feriami zimowymi,
2) drugi semestr rozpoczyna się pierwszy poniedziałek po feriach zimowych a kończy w ostatni piątek czerwca
3. Dzień, w którym odbywa się sprawdzian dla uczniów klasy szóstej jest dniem wolnym od
zajęć dydaktyczno- wychowawczych dla szkoły podstawowej. Obowiązkiem placówki jest z
zapewnienie opieki uczniom jej potrzebującym.
4. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną mogą potraktować dzień wypadający między
dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy jako dzień wolny pod warunkiem
zrealizowania tych zajęć w sobotę.

5. 2 maja, jeżeli wypada w dzień powszedni i piątek po Bożym Ciele są dniami wolnymi
od zajęć



§ 42

1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań nauczycieli , uczniów i rodziców. Służy do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych , wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli , uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia również do korzystania z innych typów bibliotek i środków informacji .


2. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają :
1) gromadzenie zbiorów ,
2) korzystanie z księgozbiorów w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę ,
3) korzystanie ze środków audiowizualnych w czytelni ,
4) prowadzenie zajęć dydaktycznych w czytelni .

3. Biblioteka stosując właściwe sobie metody i środki pełni funkcję :

1) kształcąco – wychowawczą poprzez :

a. rozbudzanie zainteresowań czytelniczych ,
b. przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji ,
c. wdrażanie do poszanowania książek ,
d. udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym ;

2) opiekuńczo – wychowawczą poprzez :
a. współdziałanie z nauczycielami ,
b. wspieranie prac mających na celu wyrównanie różnic intelektualnych ,
c. otaczanie opieką dzieci szczególnie uzdolnionych ,
d. pomoc uczniom mającym trudności w nauce

4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie wszystkich klas , nauczyciele i inni pracownicy szkoły , rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w regulaminie . Uprawnieni do korzystania mają wolny dostęp do półek . Czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych .
5. Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza :

1) koordynowanie pracy w bibliotece :
a. opracowanie planu rocznej działalności ,
b. uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością ,
c. sprawozdanie z pracy biblioteki , zawierające oceny czytelnictwa ,
d. odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację prac biblioteki ;

2) praca pedagogiczna :
a. gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami ,
b. udostępnianie zbiorów ,
c. rozmowy z czytelnikami o książkach ,
d. poradnictwo w wyborach czytelniczych ,
e. prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego zgodnie z
programem
f. informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów i analiza czytelnictwa ,
g. organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa ,
h. dobra znajomość zbiorów i potrzeb czytelniczych ,
i. dostosowanie formy i treści pracy do wieku i poziomu intelektualnego uczniów



3) praca organizacyjna :
a. gromadzenie zbiorów oraz ich ewidencja – zgodnie z obowiązującymi przepisami ,
b. opracowanie biblioteczne zbiorów ,
c. selekcja zbiorów i ich konserwacja ,
d. organizowanie warsztatu informacyjnego ,
e. wydzielenie księgozbioru podręcznego ,
f. prowadzenie katalogów ,
g. udostępnianie zbiorów ;

4) współpraca z rodzicami i instytucjami :
a. w miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z rodzicami uczniów ,
b. bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi


6. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły :
a. zapewnia obsadę personelu oraz odpowiednie pomieszczenie i wyposażenie ,
b. zapewnia w miarę istniejących możliwości środki finansowe ,
c. zarządza skontrum zbiorów ,
d. zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć ,
e. hospituje i ocenia pracę biblioteki .


§ 43


1. Religia jako szkolny przedmiot nieobowiązkowy jest prowadzona dla uczniów , których rodzice
tego sobie życzą :
1) życzenie wyrażone jest w najprostszej formie , nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym , może natomiast być zmienione ,
2) uczniowie nie korzystający z lekcji religii objęci są zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi ;
3) nauczanie religii odbywa się w oparciu o programy potwierdzone przez władze kościelne ;
4) nauczyciela zatrudnia dyrektor szkoły na podstawie imiennego , pisemnego skierowania wydanego przez właściwego biskupa diecezjalnego ;
5) nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej ;
6) nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo ;
7) ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym ;
8) ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy ;
9) ocena z religii jest wystawiana wg regulaminu oceniania przyjętego przez szkołę ;
10) uczniowie uczęszczający na lekcje religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych ;
11) nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii , w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzi dyrektor szkoły oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego .



ROZDZIAŁ VIII
ZASADY REKRUTACJI DZIECI PRZEDSZKOLNYCH I UCZNIÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

§ 44

1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko,
które ukończyło 2,5 roku.


3. Rekrutację dzieci przeprowadza się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Rekrutacja
dzieci na nowy rok szkolny trwa od początku marca do końca kwietnia każdego roku.
4. Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu obowiązani są do złożenia odpowiednio wypełnionej karty zgłoszenia dziecka w kancelarii placówki.



ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 45

1. Zespół Placówek Oświatowych używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami .
2. Zespół Placówek Oświatowych prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami .
3. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Zespołu Placówek Oświatowych określają odrębne przepisy .
4. Zespół Placówek Oświatowych używa tablic w brzmieniu:
„Zespół Placówek Oświatowych Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika Olszyna
ul. Szkolna 4”
5. Ustanawia się dzień 19 lutego – Dniem Patrona Zespołu Placówek Oświatowych, a 21 marca – Dniem Samorządności

§ 46

1. Pierwszy Statut Zespół Placówek Oświatowych uchwala Rada Gminy.
2. Zmian w statucie dokonuje się w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty.


Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 maja 2004 08:33
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 2113
04 maja 2004 08:33 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
Zatrzymaj banner przewijany
Informuje się, że z dniem 19.09.2019 roku został uruchomiony nowy numer rachunku bankowego , na który należy uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Nr konta: 93 8288 1014 2001 0100 0042 0209 ::Informuje się, że z dniem 19.09.2019 roku został uruchomiony nowy numer rachunku bankowego , na który należy uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Nr konta: 93 8288 1014 2001 0100 0042 0209 ::