Statut

Statut Zespołu Placówek Oświatowych w Hadrze

Załącznik do Uchwały nr XVI/130/04 Rady Gminy Herby z dnia 21 kwietnia 2004r.




STATUT
Zespołu Placówek Oświatowych
w Hadrze



nadany na podstawie ust. 3 art.62 oraz art. 58 ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.)
























SPIS TREŚCI :

Rozdział 1. Postanowienia ogólne.
Rozdział 2. Organy Zespołu.
Rozdział 3. Cele i organizacja przedszkola.
Rozdział 4. Cele i zadania szkoły.
Rozdział 5. Organizacja pracy szkoły.
Rozdział 6. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
Rozdział 7. Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu.
Rozdział 8. Postanowienia końcowe.


















Rozdział 1
Postanowienia ogólne.

§ 1

1. Nazwa placówki brzmi: Zespół Placówek Oświatowych
w Hadrze.
ul. Szkolna 29
42-714 Lisów

2. Zespół Placówek Oświatowych w Hadrze tworzą:
1) Zespół Placówek Oświatowych w Hadrze
Szkoła Podstawowa im. Gustawa Morcinka

2) Zespół Placówek Oświatowych w Hadrze
Przedszkole Samorządowe

3. Siedzibą Zespołu Placówek Oświatowych w Hadrze jest miejscowość Hadra
ul. Szkolna 29.
§ 2

1. Organem prowadzącym Zespół Placówek Oświatowych jest Gmina Herby.

§ 3

1. Nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

Rozdział 2

Organy Zespołu

§ 4
1. Organami Zespołu są:
1) Dyrektor Zespołu,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Zespołu
4) Samorząd Uczniowski,
2. Poszczególne organy uchwalają regulaminy swojej działalności.

3. Regulaminy poszczególnych organów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Zespołu.

4. Wszystkie organy zespołu współpracują ze sobą zapewniając jednocześnie możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji każdemu z osobna.



§ 5

1. Dyrektor Zespołu jest powoływany w trybie określonym przez aktualne akty prawne.

2. Dyrektor Zespołu:
1) kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady zespołu podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących.

3. Obowiązki dyrektora obejmują:

1) opracowywanie dokumentów programowo - organizacyjnych
2) opracowywanie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły,
3) odpowiedni dobór kadry pedagogicznej i innych pracowników oraz ich zatrudnianie i zwalnianie,
4) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) stwarzanie warunków do działalności innych organów szkoły oraz organizacji szkolnych
6) odpowiedzialność za mienie szkolne, dbałość o odpowiednie zabezpieczenie przed kradzieżą, pożarem itd.
7) dbałość o prawidłową gospodarkę finansową szkoły
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych

4. Dyrektor Zespołu ma prawo do:

1) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom placówki,
2) przyznawania nagród z funduszu nagród,
3) udzielania kar porządkowych zgodnie z Kodeksem Pracy,
4) oceny pracy nauczycieli i innych pracowników,
5) decydowania o organizacji pracy zespołu.

5. Dyrektor placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą zespołu, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim.

§ 6

1. Rada pedagogiczna Zespołu jest kolegialnym organem realizującym zadania dotyczące opieki, wychowania i kształcenia dzieci i uczniów.

2. Radę pedagogiczną tworzą i biorą czynny udział w jej posiedzeniach wszyscy nauczyciele szkoły podstawowej i przedszkola , bez względu na wymiar czasu pracy.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.

4. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział osoby zaproszone przez jej
przewodniczącego , za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej; pracownicy obsługi, przedstawiciele rodziców, przedstawiciele samorządu uczniowskiego.

5. Rada pedagogiczna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.



§ 7

1. Kompetencje Rady Pedagogicznej :

1) zatwierdzanie planów pracy placówki po zaopiniowaniu przez radę zespołu,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) typowanie nauczycieli do rady zespołu,
5) podejmowanie uchwał w sprawie zawieszenia ucznia w prawach,
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
7) występowanie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora do organu prowadzącego.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje:

1) organizację pracy zespołu , w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) propozycje dyrektora placówki dotyczące przydziału nauczycielom stałych prac i obowiązków w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) projekt planu finansowego placówki,
5) kandydata, któremu organ prowadzący zamierza powierzyć stanowisko dyrektora placówki,

3. Rada Pedagogiczna wydaje opinię w przypadku:
1) przedłużenia przez organ prowadzący powierzenia stanowiska dyrektora placówki na kolejny okres,
2) powierzenia przez dyrektora placówki stanowiska wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych oraz odwołania z tych stanowisk.

4. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu Zespołu lub jego zmiany i przedstawia radzie szkoły do uchwalenia.

5. Rada Pedagogiczna opracowuje i uchwala program wychowawczy szkoły i program profilaktyki oraz wewnątrzszkolny system oceniania po zasięgnięciu opinii rady zespołu i Samorządu Uczniowskiego.
§ 8

1.W Zespole działa Rada Zespołu.

2 .W skład Rady Zespołu wchodzą w równej liczbie :
1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
2) rodzice wybrani przez ogół rodziców.

3. Na czele rady zespołu stoi jej przewodniczący , który reprezentuje radę na zewnątrz oraz w kontaktach z dyrektorem i radą pedagogiczną oraz samorządem uczniowskim.

4. Kadencja rady zespołu trwa 3 lata z możliwością dokonywania corocznej zmiany jednej trzeciej jej członków.

5. Rada zespołu stanowi forum porozumienia społeczności szkolnej służące rozwiązywaniu wszystkich spraw wewnątrzszkolnych w pierwszej kolejności w ramach zespołu.

6. Rada zespołu wraz z innymi organami dąży do stworzenia uczniom
najkorzystniejszych warunków nauki i wszechstronnego rozwoju.


§ 9

1. Rada zespołu jest najwyższym organem o charakterze uchwałodawczym i opiniodawczym.
§ 10

1. Kompetencje Rady Zespołu:

1) uchwala statut Zespołu
2) organizuje wspólnie z dyrektorem działalność gospodarczą zespołu.

2. Rada zespołu opiniuje:

1) podział środków budżetowych przeznaczonych na realizację zadań Zespołu,
2) wydatkowanie na potrzeby Zespołu środków specjalnych (pozabudżetowych),
3) plan pracy szkoły i przedszkola,
4) projekty innowacyjne oraz eksperymenty pedagogiczne,
5) działalność dydaktyczną i wychowawczą oraz opiekuńczą stowarzyszeń i organizacji na terenie placówki ,
6) organizację zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
7) na prośbę dyrektora pracę nauczyciela w związku z dokonywaną oceną dorobku zawodowego na wyższy stopień awansu zawodowego.

§ 11

Rada zespołu może wystąpić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole. Wniosek ten ma dla organu charakter wiążący.
§ 12

W celu wspierania działalności statutowej zespołu , rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 13

1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły podstawowej.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin.
3. Organy Samorządu są reprezentantami ogółu uczniów.
4. Samorząd uczniowski może przedstawić radzie zespołu , radzie pedagogicznej lub dyrektorowi zespołu wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności tych, które dotyczą realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny, postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.






Rozdział 3

Cele i organizacja przedszkola.

§ 14
1. Głównym celem przedszkola jest dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka.
2. W realizacji głównego celu przedszkole spełnia zadania:
1) wychowawczo – dydaktyczne wynikające z podstaw programowych, uwzględniające przygotowanie do nauki w szkole, przy użyciu nowoczesnych metod i środków dydaktycznych.
2) wychowawcze – współpracuje ściśle z rodzicami, wspomaga indywidualny rozwój dziecka, zapewniając pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Umożliwia jednocześnie podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej. Organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi z uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
3) opiekuńcze – zapewnia pełne bezpieczeństwo nad dziećmi w czasie wszystkich zajęć organizowanych w przedszkolu i poza przedszkolem.
3. W przedszkolu każde dziecko traktowane jest życzliwie, zgodnie z poszanowaniem godności osobistej. Każde dziecko traktowane jest indywidualnie
4. Niedopuszczalne jest stosowanie kar cielesnych
5. Dzieci przyprowadzane i odbierane są z przedszkola przez rodziców, prawnych opiekunów lub osoby dorosłe upoważnione przez rodziców dziecka.
6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na teren przedszkola zabroniony jest wstęp osobom nieupoważnionym.
§ 15
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 – 6 lat.
2.W przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym skończy 10 lat.
§ 16
1. Rekrutację dzieci do przedszkola przeprowadza się w okresie od 1 do 30 kwietnia każdego roku kalendarzowego.
2. W okresie do 15 maja dzieci zostają zakwalifikowane do przedszkola przez Komisję Kwalifikacyjną.
§ 17
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
2. Przedszkole Samorządowe może być przedszkolem dwuoddziałowym.
3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
4. Dzienny czas pracy przedszkola obejmuje 5 godzin.
5. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora zespołu.
6. Organizację zajęć w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
§ 18
1. Praca dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie zestawu programów dopuszczonych do użytku decyzją dyrektora po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną i rodziców.
2. Na wniosek rodziców mogą być organizowane zajęcia dodatkowe np. nauki religii, języka obcego, zajęcia umuzykalniające.
3. Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
- z dziećmi 3-4 lat około 15 minut
- z dziećmi 5-6 lat około 30 minut
§ 19
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, zatwierdzony przez organ prowadzący, po uprzednim zaopiniowaniu przez Kuratorium Oświaty.
§ 20
1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników obsługi.
2. Do zadań nauczycieli należy:
• współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z realizowanego programu i uzyskiwanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
• planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz odpowiedzialność za jej jakość,
• prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie w/w obserwacji,
• współpracowanie ze specjalistami świadczącymi m.in. pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną,
• planowanie i realizowanie zajęć otwartych dla rodziców minimum 2 razy w roku oraz zebrań dla rodziców minimum 3 razy w roku.
3. Woźna oddziałowa ma obowiązek dbania o czystość, estetykę i bezpieczeństwo w pomieszczeniach przedszkolnych jak również pomoc nauczycielowi w sprawowaniu opieki nad dziećmi w czasie zajęć odbywających się w przedszkolu, placu zabaw, spacerów i wycieczek.

§ 21
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy
3. Zasady odpłatności w przedszkolu ustala organ prowadzący.

Rozdział 4

Cele i zadania szkoły.
§ 22
1. Szkoła realizuje zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne uwzględniając poziom rozwoju psychofizycznego ucznia i jego sytuację rodzinną.

2. Szkoła poprzez odpowiednią organizację pracy, prawidłową politykę kadrową i w oparciu o właściwe wyposażenie umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.

3. Szkoła umożliwia uczniom ujawnienie zainteresowań i zdolności oraz ich rozwój.

4. Szkoła kształtuje u uczniów postawy patriotyczne, poczucie przynależności do społeczności lokalnej i narodu.
§ 23

Szkoła dopuszcza realizację indywidualnych programów nauczania.
§ 24

Szkoła współpracuje z Publiczną Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Lublińcu, w zakresie pomocy pedagogicznej i psychologicznej uczniom mającym trudności natury dydaktycznej i wychowawczej oraz uczniom niepełnosprawnym.
§ 25

Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
1) dyżury nauczycieli przed lekcjami i na przerwach między nimi według harmonogramu,
2) zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach i innych imprezach poza terenem szkoły,
3) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,
4) szkolenie pracowników zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) dostosowanie wyposażenia klas do wzrostu i wieku uczniów,
6) kształcenie komunikacyjne i przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
7) pogadanki dotyczące bezpieczeństwa - systematyczne spotkania z policjantem,
8) umożliwienie uczniom spożycie ciepłego posiłku,
9) dostosowanie tygodniowego rozkładu zajęć do wymogów higieny pracy umysłowej.
§ 26

Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza :
1) uczniami najmłodszych klas szkoły,
2) uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, organizując zajęcia gimnastyki korekcyjnej,
3) uczniami , którym z powodu warunków rodzinnych i losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym doraźna pomoc materialna .
§ 27

1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

2. Rodzice mają prawo do :

1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w klasie i szkole,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania ,klasyfikowania i promowania uczniów,
3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania , postępów w nauce i przyczyn ich trudności ,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci ,
5) wyrażania i przekazywania organom szkoły opinii na temat pracy szkoły w formie ustnej lub pisemnej,
6) tworzenia Rady Rodziców, stanowiącej reprezentację rodziców uczniów.

3. Aby umożliwić realizację w/w praw rodziców , organizowane są:

1) ogólne zebrania rodziców , co najmniej 2 razy w ciągu roku szkolnego przez dyrektora szkoły,
2) klasowe zebrania rodziców wg potrzeb przez wychowawców klas,
3) indywidualne spotkania na życzenie rodzica lub nauczyciela.

Rozdział 5

Organizacja pracy szkoły.

§ 28

1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych planem nauczania i programem ujętym w szkolnym zestawie programu nauczania.

2. Oddział powinien być podzielony na grupy na zajęciach z języka obcego i informatyki o ile liczy on powyżej 24 uczniów.

3. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
§ 29

1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest , aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
§ 30

1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.

3. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia ,zachowując ogólny tygodniowy wymiar godzin.


§ 31

1.Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć w szkole , przerw świątecznych i ferii określają corocznie przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry;

1) pierwszy rozpoczyna się pierwszego powszedniego dnia września (oprócz soboty) a kończy się ostatnim dniem nauki przed feriami zimowymi
2) drugi rozpoczyna się od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach zimowych a kończy w ostatni piątek czerwca.
§ 32
Dzień, w którym odbywa się sprawdzian dla uczniów klasy szóstej jest dniem wolnym od zajęć dydaktyczno – wychowawczych dla szkoły podstawowej. Szkoła w tym dniu zapewnienia opiekę uczniom, którzy jej potrzebują.
§ 33

1. Szczegółową organizację nauczania , wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły ,opracowany przez dyrektora szkoły , z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania - do 30 kwietnia każdego roku.

2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku po zaopiniowaniu przez Kuratorium Oświaty.

3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności : liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze , ogólną liczbę godzin przedmiotów edukacyjnych zajęć obowiązkowych edukacyjnych i nadobowiązkowych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

4. Organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.

5.Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i inne zajęcia nadobowiązkowe są prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w zależności od potrzeb.
§ 34

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a w/w zakładem kształcenia nauczycieli lub uczelnią.
§ 35

1. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada następujące pomieszczenia :
1) sale lekcyjne,
2) salę gimnastyczną,
3) szatnię,
4) boisko sportowe,
5) świetlicę,
6) kuchnię.
2. Szkoła nie posiada biblioteki szkolnej i nauczyciela bibliotekarza.
3. W budynku szkoły funkcjonuje filia Gminnej Biblioteki Publicznej w Herbach.
4. Z połączonych księgozbiorów szkoły i biblioteki filialnej korzystają uczniowie i nauczyciele szkoły.
Rozdział 5

Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§ 36

1. Wewnatrzszkolny system oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu po szkole podstawowej dla uczniów klasy szóstej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na:
1) rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej nauczania,
2) formułowaniu oceny.

3. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) dostarczanie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
§ 37

1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) bieżące ocenianie ,
2) klasyfikowanie śródroczne przy zachowaniu podziału roku szkolnego na dwa semestry,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
4) klasyfikowanie końcoworoczne.

2.Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów na pierwszych lekcjach o wymaganiach z zajęć edukacyjnych na poszczególne oceny , sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, podają liczbę przewidywanych pisemnych prac klasowych, testów , sprawdzianów, dyktand w danym semestrze oraz zapoznają z zasadami oceniania zachowania.
3. Rodzice o wymaganiach na poszczególne oceny, kryteriach oceniania zachowania i sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów są informowani na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym przez wychowawców klas.
4.Aby uczniowie umieli zaplanować i zorganizować swoją pracę podczas pisania w/w prac nauczyciel zapoznaje uczniów z punktacją i skalą ocen związaną z tą punktacją.

5.Zasady oceniania z religii (etyki ) regulują odrębne przepisy.

6.Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.

7.Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń otrzymuje do wglądu podczas zajęć przy poprawianiu prac natomiast rodzice mają możliwość wglądu do tych prac przy indywidualnych kontaktach z wychowawcą bądź na zebraniach klasowych.

8.Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

9. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia ,u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

10.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego , techniki, muzyki i plastyki -jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi-należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

11. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.

12. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor Szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.

13. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 38

1.Ocenianie bieżące prowadzone jest poprzez różne formy sprawdzania osiągnięć m.in. obserwację działających uczniów, rozmowy z nimi, odpytywanie ustne, krótkie sprawdziany, sprawdzanie prac domowych, badanie wytworów prac uczniów, karty pracy uczniów, samoocenę i ocenę koleżeńską.

2. Aby zaakcentować różnicę między oceną z pracy klasowej ,krótkiego sprawdzianu ,pracy domowej ,odpowiedzi ustnej czy aktywności ucznia wprowadza się „wskaźniki „ ocen.
3. Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych informują uczniów ,które oceny będą mnożone przez wskaźnik „1”, „2”i „3”.
4. Przy ocenach z plastyki, muzyki ,techniki i informatyki nie stosuje się wskaźników , przy ocenie wytworów ucznia z plastyki i techniki brana jest pod uwagę estetyka prac.

5. Aby pozytywnie mobilizować i motywować ucznia do aktywnej pracy na lekcji wprowadza się tzw. premie słowne .Trzykrotny zapis słowa „brawo „ w zeszycie ucznia jest podstawą do wstawienia oceny bardzo dobrej do dziennika zajęć.

6. O pisemnej formie pomiaru dydaktycznego(praca klasowa ,test, sprawdzian), obejmującego większą partię materiału nauczyciel powiadamia uczniów z conajmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

7. W ciągu tygodnia dana klasa nie może mieć więcej niż 2 prace pisemne o których mowa w ust. 6.
8. Inne formy kontroli nie wymagają uprzedniego powiadomienia.

9. Nauczyciele nie zadawają w piątek pisemnej pracy domowej na sobotę i niedzielę z przedmiotów, które występują w poniedziałek.
§ 39

1. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

2. W klasach I-III jest to jedna ocena opisowa zawierająca informacje o postępach, trudnościach edukacyjnych, specjalnych uzdolnieniach ucznia oraz jego zachowaniu.

3. W klasach I-III w ocenianiu bieżącym stosuje się:
1) ustną ocenę wobec całej klasy lub indywidualnie (pochwała lub zachęta do większej aktywności)
2) pisemną ocenę w postaci krótkiej informacji w zeszycie ucznia
3) stemple obrazkowe
4) punktację przy ocenie sprawdzianów


4. Oceny bieżące, klasyfikacyjne, śródroczne, i końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne uczniów klas od IV do VI ustala się według następującej skali:
1) stopień celujący - 6
oznacza, że osiągnięcia uczenia wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania; wykazują na dużą samodzielność w ich uzyskiwaniu, uczeń bierze udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych;
2) stopień bardzo dobry - 5
oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania;
3) stopień dobry- 4
oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne, ale uczeń rozwiązuje zadania wykraczające poza poziom podstawowy;
4) stopień dostateczny-3
oznacza, że uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie podstawowym; rozwiązuje (wykonuje ) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
5) stopień dopuszczający-2
oznacza, że uczeń ma braki w opanowaniu wiadomości na poziomie podstawowym, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, uczeń rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
6) stopień niedostateczny-1
oznacza, że uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych na poziomie podstaw programowych przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu; uczeń nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności na poziomie podstawowym.
§ 40

1. Nauczyciel podsumowując semestralną czy roczną pracę ucznia bierze pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe ucznia z uwzględnieniem stosowanych „wskaźników”.

2. Przy ocenach śródrocznych i końcoworocznych nie stosuje się plusów i minusów,
dopuszcza się ich stosowanie przy ocenianiu bieżącym.

3. Na ustaloną ocenę semestralną i końcoworoczną mają wpływ takie czynniki jak:
1) aktywność ucznia na lekcji,
2) systematyczność,
3) pracowitość,
4) jego zaangażowanie i dociekliwość,
5) umiejętność współpracy w grupie,
6) sposób prezentowania prac.

4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuację nauki w klasie programowo wyższej, szkoła jest zobowiązana w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełniania braków poprzez uczestnictwo w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych i zajęciach konsultacyjnych.
§ 41

1. W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.
2. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną w klasach IV- VI ustala się według następującej skali:
1) wzorowe,
2) dobre,
3) poprawne,
4) nieodpowiednie.
3. Ocenę zachowania ustala się według kryteriów:
I. STOSUNEK DO NAUKI .W stosunku do swoich możliwości ,wkładu pracy i innych uwarunkowań,uczeń osiąga wyniki :

4. Maksymalne.
3. Dość wysokie.
2. Przeciętne.
1. Raczej niskie.
0. Zdecydowanie zbyt niskie.

II. FREKWENCJA:

4. Uczeń nie ma nie usprawiedliwionych nieobecności i spóźnień.
3. Uczeń ma niewielką liczbę godzin nie usprawiedliwionych nieobecności lub spóźnień (łącznie do 5).
2.Uczeń czasami opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się (łącznie od 6 do 10).
1. Uczeń często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia lub spóźnia się (łącznie od 11 do 15).
0. Uczeń nagminnie spóźnia się lub opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia.

III. ROZWÓJ WŁASNYCH UZDOLNIEŃ I ZAINTERESOWAŃ:

4. Uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych lub pozaszkolnych kołach zainteresowań albo prowadzi intensywne samokształcenie co przynosi mu sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych dziedzinach.
3. Uczeń uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań albo prowadzi samokształcenie co pozwala mu osiągnąć wysoki poziom wiedzy w zakresie niektórych przedmiotów.
2. Uczeń sporadycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych kół zainteresowań, uzupełnia wiedzę zdobywaną podczas lekcji do poziomu niezbędnego dla uzyskiwania dobrych stopni.
1.Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ,satysfakcjonuje go uzyskiwanie przeciętnych wyników w nauce.
0. Uczeń nie jest zainteresowany samorozwojem ani uzyskiwaniem choćby przeciętnych wyników w nauce.


IV. TAKT I KULTURA W STOSUNKACH Z LUDŹMI:

4.Uczeń jest zawsze taktowny ,prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji, a jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia.

3.Uczeń jest zwykle taktowny, życzliwie usposobiony, a w rozmowach stara się o zachowanie kultury słowa ,umie dyskutować.

2.Zdarzyło się(1-2 razy) ,że uczeń zachował się nietaktownie lub użył mało kulturalnego słownictwa w rozmowie lub dyskusji.

1.Uczeń często bywa nietaktowny, używa wulgarnego słownictwa.

0.Uczeń zwykle jest nietaktowny, używa wulgaryzmów, jest agresywny - nie stara się nawet o zachowanie kulturalnych form w prowadzeniu rozmowy.


V. DBAŁOŚĆ O WYGLĄD ZEWNĘTRZNY:

4. Uczeń szczególnie dba o swój wygląd, jest zawsze czysty i stosownie ubrany, zawsze chodzi we właściwym obuwiu na terenie szkoły.

3. Zdarzyło się (1-2 razy),że strój ucznia lub zachowanie przez niego higieny budziły zastrzeżenia, uczeń otrzymał nie więcej niż 3 uwagi o braku zmiany obuwia na terenie szkoły.
2. Czasami zwracano uczniowi uwagę na niestosowność stroju lub niedostateczną dbałość o higienę, uczeń otrzymał nie więcej niż 5 uwag o braku obuwia zmiennego na terenie szkoły.

1. Uczniowi trzeba często przypominać o potrzebie dbałości o higienę i odpowiedni strój, uczeń otrzymał nie więcej niż 7 uwag o braku obuwia zmiennego na terenie szkoły.

0. Uczeń jest zwykle niestosownie ubrany lub nie dba o higienę i nie reaguje na zwracane uwagi, uczeń bardzo często nie zmienia obuwia na terenie szkoły.


VI. SUMIENNOŚĆ I POCZUCIE ODPOWIEDZIALNOŚCI:

4. Uczeń zawsze dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, przekazywanie usprawiedliwień itp.),rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie prac

3. Uczeń zwykle dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, przekazywanie usprawiedliwień itp.), wykonuje powierzone mu prace i zadania, które stara się wykonywać terminowo i solidnie.
2. Zdarza się, że uczeń nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niezbyt dobrze wywiązuje się z powierzonych mu prac i zadań.
1. Uczeń często nie dotrzymuje ustalonych terminów lub niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu prace i zadania, niechętnie podejmuje dobrowolne zobowiązania i czasami się z nich nie wywiązuje.
0. Uczeń zwykle nie dotrzymuje ustalonych terminów, nie wykonuje powierzonych mu prac i zadań ,nie podejmuje dobrowolnych zobowiązań.


VII. POSTAWA MORALNA I SPOŁECZNA UCZNIA.

4. W codziennym życiu szkolnym uczeń wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na dostrzeżone przejawy zła ,szanuje godność osobistą własną i innych, szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów; chętnie pomaga kolegom, wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz klasy i szkoły.
3. Uczeń zwykle postępuje uczciwie, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, stara się nie uchybiać godności własnej i innych ,szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów; nie uchyla się od pomocy kolegom, angażuje się w prace na rzecz klasy i szkoły.
2. Zdarzyło się (kilka razy),że uczeń nie postąpił zgodnie z zasadą uczciwości, uchybił godności własnej lub innych, nie zareagował na przejaw zła, szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów; nie uchyla się od prac na rzecz klasy.
1.Uczeń często nie przestrzega zasady uczciwości, nie reaguje na przejawy zła, nie szanuje podręczników, mienia szkolnego, unika pracy na rzecz klasy.
0. Postępowanie ucznia jest zwykle sprzeczne z zasadą uczciwości, uczeń jest obojętny na przejawy zła, często prowokuje kłótnie i konflikty, niszczy podręczniki, mienie szkolne oraz mienie kolegów, odmawia podejmowania działań na rzecz klasy.

VIII. PRZESTRZEGANIE ZASAD BEZPIECZEŃSTWA

4. Uczeń zawsze sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia.
3. Zdarzyło się (1-2 razy), że uczeń spowodował zagrożenie bezpieczeństwa własnego lub innych osób ale zareagował na zwróconą uwagę.
2. Czasami (kilkakrotnie) trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to, że jego postępowanie może spowodować (lub powoduje) zagrożenie jego bezpieczeństwa lub innych, ale zareagował.
1. Często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie lub lekceważy niebezpieczeństwo i nie zawsze reaguje na zwracane uwagi.
0. Często zachowanie ucznia stwarza zagrożenie lub lekceważy niebezpieczeństwo i nie zmienia swojej postawy mimo zwracanych uwag (agresja, wdawanie się w bójki itp.)

IX. POSTAWA WOBEC NAŁOGÓW I UZALEŻNIEŃ

4. Nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień(tj. palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków).Nie namawia innych, swoją postawą zachęca innych do naśladownictwa.
3. Nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień(tj. palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków).
2. Jeden raz zdarzyło się, że uczeń palił papierosy i sytuacja taka nie powtórzyła się.
1. Kilkakrotnie stwierdzono, że uczeń pali papierosy.
0. Stwierdzono, że uczeń bardzo często pali papierosy .

4. Zachowanie ucznia ocenia się w dziewięciu kategoriach opisowych oznaczonych cyframi rzymskimi.
5. Nauczyciel wybiera w kolejnych kategoriach te zdania, które najlepiej charakteryzują ucznia.
6. Cyfra przy wybranym zapisie oznacza liczbę przyznanych uczniowi punktów w danej kategorii.
7. Suma punktów zamieniana jest na ocenę według zasad:
1) Uczeń, który choć w jednym przypadku otrzymał 0 punktów, nie może mieć wyższej oceny niż poprawna.
2) W innych przypadkach sumuje się punkty uzyskane w poszczególnych kategoriach i stosuje się poniższą tabelę przeliczeniową:


§ 42

1. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
2. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę klasy jest ostateczna.
3. Wychowawca przy tej decyzji może uwzględnić samoocenę ucznia,opinię zespołu klasowego i opinię nauczycieli.
4. Na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną uczeń powinien być poinformowany o przewidywanej ocenie zachowania przez wychowawcę klasy.
§ 43

1. Na miesiąc przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych ocenach.

2. O wszystkich przewidywanych ocenach ucznia wychowawca jest zobowiązany poinformować rodziców, natomiast o przewidywanej ocenie niedostatecznej rodzice informowani są pisemnie.

3. Uczeń może być nie klasyfikowany z jednego,kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
4. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
5. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
6. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek nauki oraz obowiązek szkolny poza szkołą.
7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, który powinien mieć formę przede wszystkim ćwiczeń praktycznych.
8. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami, jednak termin ten nie może być dłuższy niż dwa tygodnie od zakończenia semestru.
9. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w skład której wchodzą:
1) dyrektor szkoły jako przewodniczący
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący
3) nauczyciel prowadzący takie same albo pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek
10. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych szczególnie uzasadnionych przypadkach.
11. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół z wynikiem egzaminu i oceną ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
12. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w innym określonym przez dyrektora szkoły.
13. Uczeń, który nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego śródrocznego, nie zostaje klasyfikowany w pierwszym semestrze. Uczeń nie zdając egzaminu klasyfikacyjnego końcoworocznego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 44

1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Ucznia klasy I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach , uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną , oraz w porozumieniu z rodzicami.

3. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej , jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
§ 45

1. Począwszy od klasy IV, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń który uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych , może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
2. Rodzice (prawni opiekunowie) w terminie 7 dni mogą złożyć pisemny wniosek o ustalenie egzaminu poprawkowego.
3. Termin egzaminu , formę i skład komisji ustala dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej.
5.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
6. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpi do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w innym określonym przez dyrektora szkoły.
7.Uczeń ,który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania , realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 46

1. W klasie szóstej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami.
2. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
3. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
4. Szczegółowe warunki dotyczące przygotowania i przebiegu sprawdzianu określają odrębne rozporządzenia.
5. Wynik sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły podstawowej przez ucznia.

Rozdział 6

Prawa i obowiązki uczniów.
§ 47

1. Uczeń ma prawo do:

1) znajomości swoich praw,
2) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
3) opieki wychowawczej i odpowiednich warunków pobytu w placówce zapewniających bezpieczeństwo i poszanowanie jego godności,
4) korzystania z pomocy w nauce,
5) życzliwego , podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
6) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących szkoły a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie naruszają one dobra innych osób,
7) rozwijania swoich zdolności , talentów i zainteresowań ,
8) sprawiedliwej , jawnej i obiektywnej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
9) wpływania na życie szkoły , przynależności do organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły.

2. W szkole zgodnie z prawem, uczeń może odwołać się od oceny, od decyzji nauczyciela, dyrektora, rady pedagogicznej.
3.W przypadku naruszenia praw ucznia ,uczeń ma prawo sam ,bądź za pośrednictwem samorządu uczniowskiego lub rodzica złożyć ustnie lub na piśmie skargę do dyrektora placówki.
1) w zależności od tego ,na kogo złożona została skarga ,dyrektor bądź rada pedagogiczna ,w ciągu 3 dni musza udzielić odpowiedzi na skargę w formie ustnej lub pisemnej ( w zależności od tego w jakiej formie została złożona )
2) od decyzji uczeń ma prawo za pośrednictwem rodzica odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny

3. Uczeń ma obowiązek:

1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,
2) przestrzegać zasad kultury współżycia w stosunku do kolegów , nauczycieli i innych pracowników szkoły,
3) odpowiadać za własne życie, bezpieczeństwo i zdrowie ,
4) dbać o wspólne dobro , ład i porządek na terenie szkoły.
§ 48

1. Uczeń może być nagrodzony za:
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
2) wzorową postawę,
3) wybitne osiągnięcia na szczeblu klasy, szkoły i międzyszkolne (olimpiady, konkursy ),

2. Nagrody przyznaje dyrektor na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady zespołu, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.


3. Nagrodą może być:
1) pochwała wychowawcy lub opiekuna organizacji uczniowskich,
2) pochwała dyrektora wobec całej społeczności szkolnej,
3) dyplom uznania
4) książka lub nagroda rzeczowa.
5) list gratulacyjny do rodziców

4. Uczniom klas IV- VI przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.

5. Uczeń może być ukarany:
1) ustnym upomnieniem wychowawcy,
2) ustnym upomnieniem dyrektora,
3) upomnieniem dyrektora lub naganą udzieloną publicznie wobec uczniów,
4) pisemną naganą dyrektora adresowaną do rodziców ucznia,
5) zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych oraz reprezentowania szkoły na zewnątrz na okres od jednego tygodnia do całego roku szkolnego
6) zawieszeniem ucznia w prawach od jednego tygodnia do jednego miesiąca,
7) przeniesieniem do innej szkoły ,w przypadku rażącego i systematycznego łamania regulaminu przez ucznia ( rozboje ,kradzieże i inne wybryki chuligańskie ),
Przeniesienie ucznia do innej szkoły może nastąpić za zgodą kuratora oświaty.

6. Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby, jeśli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego lub szkolnego, rady pedagogicznej lub rady zespołu.

7. Uczeń ma prawo do odwołania się od kary udzielonej pisemnie do dyrektora szkoły w formie pisemnej w ciągu tygodnia.

8. Odpowiedź na odwołanie od kary jest udzielana uczniom i rodzicom w formie pisemnej przez dyrektora w terminie 1 tygodnia.
9. W przypadku negatywnej odpowiedzi udzielonej na odwołanie ,uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się w formie pisemnej do innych organów placówki lub organu prowadzącego szkołę w terminie 1 tygodnia po otrzymaniu odpowiedzi.

Rozdział 7

Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu.
§ 49

1. W zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Wszyscy pracownicy są zobowiązani przestrzegać praw dziecka, które wynikają z Konstytucji RP i Konwencji Praw Dziecka.
4. Zakres czynności zatrudnionych pracowników administracji i obsługi sporządza dyrektor.
5. Organizacja pracy oraz związane z tym obowiązki pracodawcy i pracowników zawarte są w regulaminie pracy.
§ 50

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.

3. Bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów.

4. Decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów.
5. Udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów.
6. Wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej.

§ 51

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół.
2. Do zadań zespołu należy m.in.:
1) ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału i współdziałanie w ich realizacji,
2) stymulowanie rozwoju uczniów,
3) opiniowanie przygotowywanych autorskich programów nauczania.
§ 52

1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
§ 53
1.Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli danych zespołów współtworzy lider wewnatrzszkolnego doskonalenia nauczycieli wybrany spośród nauczycieli placówki.
2. Lider wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli bada potrzeby i oczekiwania nauczycieli na podstawie których, organizuje i prowadzi doskonalenie wewnątrzszkolne w zakresie oceniania, integracji międzyprzedmiotowej, troszczy się o transfer efektów do życia szkolnego.
§ 54
1. Dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale zwanemu dalej „wychowawcą”.

2. Wychowawca ma obowiązek:
1) tworzyć warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie , społeczeństwie,
2) rozwiązywać ewentualne konflikty w zespole , a także miedzy wychowankami a społecznością szkoły,
3) współdziałać z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynować ich działania wychowawcze, otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka,
4) współpracować z rodzicami celem poznania i ustalenia potrzeb wychowawczo-opiekuńczych,
5) współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
6) prawidłowo prowadzić dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik zajęć , arkusze ocen , świadectwa szkolne).

2. Wychowawca ma prawo:
1) współdecydować z samorządem klasy i rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na dany rok szkolny
2) uzyskiwać pomoc merytoryczną i psychologiczną oraz pedagogiczną od dyrektora szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę
3) ustalania oceny zachowania swoich uczniów – wychowanków,
4) ustanowienia własnych form nagradzania i motywowania wychowanków.



Rozdział 8

Postanowienia końcowe

§ 55

1. Zespół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi obowiązującymi przepisami.

2. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi obowiązującymi przepisami.

3.Zasady prowadzenia przez zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne obowiązujące przepisy.

4. Pierwszy Statut Zespołu Placówek Oświatowych uchwala Rada Gminy.

5. Zmian w Statucie dokonuje się w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 maja 2004 11:13
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 1697
04 maja 2004 11:13 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
Zatrzymaj banner przewijany
Informuje się, że z dniem 19.09.2019 roku został uruchomiony nowy numer rachunku bankowego , na który należy uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Nr konta: 93 8288 1014 2001 0100 0042 0209 ::Informuje się, że z dniem 19.09.2019 roku został uruchomiony nowy numer rachunku bankowego , na który należy uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Nr konta: 93 8288 1014 2001 0100 0042 0209 ::