Statut

Statut Zespołu Placówek Oświatowych w Lisowie

Załącznik do Uchwały nr XVI/128/04 Rady
Gminy Herby z dnia 21 kwietnia 2004r.










STATUT
Zespołu Placówek Oświatowych
w Lisowie




















Lisów, 2004



Rozdział I

Ogólne informacje o Zespole Placówek Oświatowych w Lisowie
§ 1
1. Pełna nazwa placówki brzmi: Zespół Placówek Oświatowych w Lisowie.
2. Dopuszcza się używanie skrótu: ZPO w Lisowie.
3. Siedzibą ZPO w Lisowie jest budynek przy ulicy Szkolnej 2 w Lisowie.
4. Ilekroć w niniejszym statucie mowa jest o Zespole lub o ZPO, należy rozumieć to jako Zespół Placówek Oświatowych w Lisowie.
5. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o uczniu, należy przez to rozumieć ucznia lub wychowanka placówki wchodzącej w skład Zespołu.
6. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o nauczycielu, należy przez to rozumieć również wychowawcę oraz innego pracownika pedagogicznego Zespołu.
7. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o rodzicu, należy przez to rozumieć również opiekuna prawnego ucznia.
8. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o placówce, należy przez to rozumieć Zespół Placówek Oświatowych lub każdą placówkę wchodzącą w jego skład.


§ 2
1. Zespół Placówek Oświatowych w Lisowie jest publiczną placówką oświatową.
2. W skład ZPO wchodzą:
1) Przedszkole Samorządowe w Lisowie,
2) Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Lisowie,
3) Gimnazjum Nr 2 w Lisowie.
3. Pełne nazwy placówek wchodzących w skład Zespołu brzmią:
1) Zespół Placówek Oświatowych
Przedszkole Samorządowe w Lisowie,
2) Zespół Placówek Oświatowych
Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Lisowie,
3) Zespół Placówek Oświatowych
Gimnazjum Nr 2 w Lisowie.

§ 3
1. Organem prowadzącym ZPO jest Gmina Herby.
2. Nadzór pedagogiczny nad ZPO stanowi Śląski Kurator Oświaty.
3. Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie ze stosownymi przepisami.

§ 4
1. Dla realizacji celów statutowych ZPO zapewnia:
1) pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
2) bibliotekę z czytelnią,
3) świetlicę szkolną,
4) gabinet lekarski,
5) gabinet pedagogiczno-terapeutyczny,
6) zespół urządzeń sportowych i rekreacyjnych.
2. Na wszystkich zajęciach szkolnych – obowiązkowych i ponadobowiązkowych – Zespół zapewnia kadrę pedagogiczną i pozapedagogiczną, spełniającą wymagania kwalifikacyjne- wg stosownych przepisów.
Rozdział II
Cele i zadania Zespołu Placówek Oświatowych w Lisowie
§ 5
1. Celem funkcjonowania ZPO jest koordynacja działań edukacyjno-wychowawczych poszczególnych placówek wchodzących w jego skład.
2. Cele poszczególnych placówek określają następne rozdziały niniejszego statutu.
3. Zadaniem ZPO jest stworzenie warunków dla bezpieczeństwa uczniów i wychowanków oraz pracowników ZPO.
4. ZPO ma stwarzać i utrzymywać higieniczne warunki pracy dla uczniów i pracowników.

§ 6
1. Zespół jest jednostką budżetową, która prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami prawa.
2. Źródłem finansowania działalności Zespołu są przychody własne oraz dotacja z budżetu organu prowadzącego, której wysokość musi pokrywać przewidziane w planie budżetowym wydatki na funkcjonowanie Zespołu.
3. Zespół może tworzyć środki specjalne zgodnie z przepisami prawa. Środki te muszą być wykorzystane na cele statutowe Zespołu.
Rozdział III
Organy Zespołu Placówek Oświatowych
§ 7
1. Organami ZPO są:
a) Dyrektor ZPO
b) Rada Pedagogiczna ZPO,
c) Rada ZPO,
d) Samorząd Uczniowski ZPO.
2. Wszystkie organy ZPO mają prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych przepisami prawa i regulaminem danego organu.
3. Organy ZPO mają obowiązek współpracować ze sobą dla sprawnego funkcjonowania Zespołu, kierując się szeroko pojętym dobrem dziecka.
4. Regulamin każdego organu jest opiniowany przez pozostałe organy pod kątem ich wzajemnej zgodności oraz zgodności z Ustawą o systemie oświaty.
5. Wszystkie organy zespołu mają obowiązek wzajemnego informowania się o planowanych i podejmowanych działaniach lub decyzjach.
6. Dyrektor koordynuje działania wszystkich organów Zespołu.
7. Uchwały organów Zespołu prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w Zespole w sposób zwyczajowo przyjęty, w formie pisemnych tekstów uchwał, gromadzonych pod nadzorem Dyrektora Zespołu.
8. W sytuacjach konfliktowych pomiędzy organami Zespołu Dyrektor podejmuje działania mające na celu uzyskanie wzajemnego porozumienia:
a) negocjacje – bezpośrednia umowa, której celem jest osiągnięcie porozumienia, rozwiązanie problemu. Porozumienie jest osiągnięte wtedy, gdy zostanie zaakceptowane przez wszystkie strony konfliktu,
b) mediacje – gdy konflikt jest zbyt silny zostaje powołany zewnętrzny mediator, który pomaga stronom zrozumieć problem, dokonać analizy skutków różnych rozwiązań i z jego pomocą zostaje ustalona procedura negocjacji. Ostateczne rozwiązanie wypracowują strony.
9. Jeżeli stroną konfliktu jest dyrektor, to na wniosek jednej ze stron, działania w kierunku rozwiązania konfliktu prowadzi organ prowadzący.



§8
Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych
1. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych jest powoływany przez organ prowadzący zgodnie z przepisami prawa.
2. Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych jest jednocześnie dyrektorem każdej placówki wchodzącej w skład Zespołu.
3. Zadania i zakres odpowiedzialności dyrektora Zespołu obejmują:
1) kierowanie działalnością Zespołu, a tym samym placówek wchodzących w jego skład,
2) reprezentowanie Zespołu na zewnątrz,
3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
4) przewodniczenie radzie pedagogicznej,
5) powierzanie stanowiska zastępcy dyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych utworzonych w Zespole,
6) sporządzanie arkuszy organizacyjnych placówek, regulaminu pracy,
7) opracowywanie planów pracy Zespołu,
8) opracowywanie kalendarza pracy szkoły,
9) dbałość o dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły,
10) zapewnienie należytych warunków do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
11) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i nauczycieli,
12) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
13) organizowanie pomocy materialnej dla uczniów będących w trudnych warunkach oraz pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności w nauce,
14) prowadzenie prawidłowej dokumentacji Zespołu,
15) właściwą organizację sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej i egzaminu gimnazjalnego,
16) decydowanie o uruchomieniu na terenie Zespołu działalności stowarzyszeń i organizacji,
17) planowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli,
18) zapewnienie nauczycielom pomocy w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
19) realizowanie uchwał organów szkoły podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
20) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Zespołu i pełna odpowiedzialność za ich wykorzystanie,
21) organizację administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Zespołu,
22) nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego,
23) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
24) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
4. Dyrektor Zespołu jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników, ustalania dla nich warunków pracy i płacy,
2) dokonywania oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego nauczycieli w okresie stażu,
3) przyznawania nagród i kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom,
4) występowania z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i innych pracowników.

§ 9
1. Jeśli w ZPO jest więcej niż 12 oddziałów, tworzy się stanowisko zastępcy dyrektora Zespołu.
2. W miarę potrzeb, za zgodą organu prowadzącego, w ZPO mogą być tworzone inne stanowiska kierownicze.
3. Zastępcę dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor, zasięgając wcześniej o kandydacie opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej Zespołu. W takim samym trybie powierzane są inne stanowiska kierownicze.
4. Zakres obowiązków dla wszystkich stanowisk kierowniczych ustala Dyrektor Zespołu.

§ 10
Rada Pedagogiczna
1. W Zespole działa Rada Pedagogiczna Zespołu Placówek Oświatowych w Lisowie zwana dalej Radą Pedagogiczną, która jest ciałem kolegialnym Zespołu w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Rada Pedagogiczna opracowuje regulamin swojej pracy.
3. Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej obejmują:
1) nowelizacje Statutu,
2) zatwierdzanie planu pracy szkoły, regulaminu szkoły, programu wychowawczego, szkolnego programu profilaktyki,
3) zatwierdzanie szkolnego zestawu programów,
4) zatwierdzanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
5) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
6) podejmowanie uchwał w sprawie zawieszenia uczniów w prawach, skreślenia z listy uczniów,
7) podejmowanie uchwał w sprawie promocji warunkowej ucznia,
8) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów,
9) ustalanie planu i organizacji zewnętrznego i wewnętrznego doskonalenia nauczycieli,
4. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) plan finansowy Zespołu,
2) projekty organizacyjne placówek,
3) przydział godzin dydaktycznych,
4) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5) kandydatów do pełnienia funkcji kierowniczych w Zespole,
6) przydział nauczycielom wychowawstw i innych czynności dodatkowych,
7) wnioski Dyrektora o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień pracownikom Zespołu,
8) wnioski Dyrektora o udzielenie kary, nagany pracownikom Zespołu.
5. Członkami Rady Pedagogicznej ZPO są wszyscy nauczyciele Zespołu.
6. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Zespołu jest Dyrektor Zespołu.
7. Zebrania Rady Pedagogicznej zwołuje i organizuje Dyrektor ZPO, informując i podając do wiadomości wszystkich członków Rady Pedagogicznej termin i porządek konferencji co najmniej 3 dni przed planowaną konferencją.
8. Konferencje zwołuje Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/3 składu Rady Pedagogicznej.
9. Plenarne posiedzenia Rady Pedagogicznej odbywają się:
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego,
2) po każdym semestrze, w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów,
3) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym,
4) według specjalnych zapotrzebowań.
10. Na posiedzeniu plenarnym przy udziale co najmniej połowy składu Rada Pedagogiczna może podejmować uchwały. Uchwała jest ważna, jeśli została przyjęta zwykłą większością głosów.
11. Głosowanie nad przyjęciem uchwały może odbywać się w trybie jawnym lub tajnym. Tryb głosowania nad uchwałą ustala się w głosowaniu jawnym.
12. Uchwały Rady obowiązują wszystkich pracowników i uczniów Zespołu.
13. Rada Pedagogiczna powołuje stały zespół pracowniczy ds. pracowniczych, który jest organem doradczym Dyrektora.
14. Konferencje mogą być zwołane dla Rady Pedagogicznej Zespołu lub rady pedagogicznej jednej z placówek wchodzących w jego skład, jeśli poruszane problemy dotyczą spraw informacyjnych lub organizacyjnych tylko tej placówki.
15. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby trzecie – na zaproszenie Dyrektora lub 1/3 składu osobowego Rady Pedagogicznej.
16. Posiedzenia Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokół z posiedzenia przyjęty jest – po uwzględnieniu ewentualnych poprawek – na następnym posiedzeniu.
17. Zasady działania Rady Pedagogicznej zespołu są zgodne ze statutami poszczególnych placówek.
18. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu, jeśli mogą one naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Zespołu.

§ 11
Rada Zespołu Placówek Oświatowych
1. W Zespole działa Rada Zespołu Placówek Oświatowych w Lisowie, zwana dalej Radą Zespołu lub Radą ZPO, która stanowi reprezentację rodziców uczniów wszystkich placówek.
2. Zasady tworzenia i organizację Rady Zespołu uchwala ogół rodziców uczniów Zespołu na zebraniu ogólnym.
3. Rada Zespołu uchwala regulamin działalności Rady.
4. Zadaniem Rady Zespołu jest wspieranie innych organów ZPO dla osiągnięcia celów edukacyjno-wychowawczych placówki.
5. W celu wspierania działalności statutowej Zespołu Rada ZPO może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszu Rady Zespołu określa jej regulamin.
6. Rada Zespołu może organizować między innymi:
1) pomoc finansową dla Zespołu,
2) pomoc finansową dla uczniów będących w trudnej sytuacji materialnej,
3) imprezy szkolne i środowiskowe, w tym imprezy dochodowe,
4) zajęcia pozalekcyjne,
5) prace społeczne, np. doraźne remonty,
7. Rada Rodziców opiniuje dokumenty szkoły: program rozwoju szkoły, program wychowawczy, szkolny program profilaktyki, może do nich zgłaszać wnioski.
8. Rada Zespołu może występować do Dyrektora i Rady Pedagogicznej z wnioskami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.

§ 12
Samorząd Uczniowski Zespołu Placówek Oświatowych w Lisowie
1. Samorząd Uczniowski Zespołu Placówek Oświatowych w Lisowie, zwany dalej Samorządem, stanowią wszyscy uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez uczniów.
3. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Samorząd ZPO ma uprawnienia do:
1) opracowania regulaminu Samorządu,
2) przedstawiania Radzie Pedagogicznej i dyrekcji Zespołu wniosków i opinii we wszystkich sprawach dotyczących placówek wchodzących w skład Zespołu,
3) zgłaszania propozycji do planu pracy Zespołu,
4) zgłaszania propozycji dotyczących organizacji pracy Zespołu,
5) wysuwania i opiniowania wniosków dotyczących nagradzania, karania uczniów, przyznawania im pomocy materialnej,
6) udziału w jawnej części posiedzenia Rady Pedagogicznej na zaproszenie Dyrektora,
7) prezentacji swojej działalności w dopuszczonej przez Dyrektora formie (np. gazeta szkolna, radiowęzeł),
8) organizowania imprez kulturalno-rozrywkowych na terenie szkoły – po uzyskaniu zgody Dyrektora,
9) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.




Rozdział IV
Cele i organizacja Przedszkola Samorządowego w Lisowie
§ 13
1. Głównym celem przedszkola jest dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka.
2. Przedszkole realizuje podstawę programową w zakresie wychowania przedszkolnego.
3. Celem dydaktyczno- wychowawczym jest wynikające z podstawy programowej przygotowanie dziecka do nauki w szkole, przy zastosowaniu nowoczesnych metod i środków dydaktycznych.
4. Celem wychowawczym jest wspomaganie indywidualnego rozwoju wychowanka z możliwością podtrzymywania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
5. Celem opiekuńczym przedszkola jest zapewnienie opieki i bezpieczeństwa dzieci.

§ 14
1. Przedszkole Samorządowe w Lisowie jest przedszkolem wielooddziałowym.
2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku i uwzględniający ich potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia.
3. Oddział liczy nie więcej niż 25 wychowanków.
4. Przedszkole funkcjonuje według kalendarza ustalonego corocznie przez Dyrektora ZPO i podanego rodzicom na początku roku szkolnego.
5. Przedszkole jest czynne tylko w dni robocze w godzinach od 700 do 1600 z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
6. Oddział odbywa zajęcia w zakresie wynikającym z zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
7. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony dla każdego oddziału przez Dyrektora, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, oczekiwań rodziców.
8. Szczegółowy rozkład dnia ustala nauczyciel, któremu powierzono opiekę wychowawczą w danym oddziale, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci oraz warunki organizacyjne.
9. Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe (np. nauka religii, języka obcego, zajęcia umuzykalniające).
10. Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
 Z dziećmi 3-4 lat około 15 minut
 Z dziećmi 5-6 lat około 30 minut.
11. Zajęcia przedszkolne w wymiarze 5 godzin dziennie, bez posiłków i zajęć dodatkowych, są nieodpłatne.
12. Jeśli dziecko korzysta w przedszkolu z posiłków lub zajęć dodatkowych, rodzice są zobowiązani do punktualnego i rzetelnego wywiązywania się z płatności ustalonych przez organ prowadzący, dyrekcję lub ogół rodziców dzieci przedszkolnych.

§ 15
1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci w wieku 3-6 lat na podstawie pisemnych zgłoszeń rodziców.
2. Rekrutację przeprowadza komisja kwalifikacyjna składająca się z Dyrektora i nauczycieli pracujących w przedszkolu.
3. Rekrutacja trwa od 1 do 30 kwietnia na następny rok szkolny.
4. Lista wychowanków jest zamknięta 20 maja i podana do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń w przedszkolu.
5. Listę tę można uzupełniać w ciągu roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc w grupach przedszkolnych.
6. W przypadku dzieci zakwalifikowanych przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną do kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, ale nie dłużej niż do ukończenia10 lat.





§ 16
1. Rodzice dziecka przyjętego do przedszkola są zobowiązani do punktualnego przyprowadzania i odbierania dziecka.
2. Dziecko przyprowadza i odbiera rodzic lub inna osoba dorosła upoważniona przez rodziców, zapewniając dziecku pełne bezpieczeństwo w drodze do i z przedszkola.
3. Upoważnienie stałe powinno być złożone na początku roku szkolnego u wychowawcy grupy. Upoważnienie doraźne powinno być uzgodnione z wychowawcą najpóźniej w dniu, którego to upoważnienie dotyczy. Jeśli takie upoważnienie złożono telefonicznie, nauczyciel przyjmujący je odnotowuje to w dzienniku, podając dokładną godzinę telefonu.
4. Osoby niepełnoletnie (np. rodzeństwo) mogą odbierać dzieci z przedszkola tylko na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców, złożonego u wychowawcy, o całkowitym przejęciu odpowiedzialności za bezpieczną drogę dziecka przedszkolnego do domu.

§ 17
1. Wychowankowie przedszkola podczas zajęć podlegają opiece nauczyciela prowadzącego zajęcia w danej grupie.
2. Nad bezpieczeństwem dzieci czuwa również pomoc nauczyciela i woźna oddziałowa wg przydzielonych zadań.
3. Podczas spacerów i wycieczek odpowiada wychowawca grupy.
Rozdział V
Cele i organizacja Szkoły Podstawowej im. J. Tuwima w Lisowie i Gimnazjum Nr 2 w Lisowie
§ 18
1. Ilekroć w dalszych rozdziałach niniejszego Statutu mowa jest o szkole lub placówce, należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. J. Tuwima w Lisowie i Gimnazjum Nr 2 w Lisowie.
2. Ilekroć w dalszych rozdziałach niniejszego Statutu mowa jest o dzieciach lub młodzieży, należy przez to rozumieć uczniów Szkoły Podstawowej w Lisowie lub Gimnazjum Nr 2 w Lisowie.
3. Zadaniem szkoły jest pełna realizacja prawa dzieci i młodzieży do kształcenia, wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
4. Obowiązkiem szkoły jest wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
5. Szkoła stwarza możliwości korzystania uczniów z opieki psychologicznej na terenie szkoły lub we współpracy z poradnią psychologiczno- pedagogiczną lub innymi instytucjami o podobnym zakresie działalności.
6. Szkoła zapewnia możliwość pobierania nauki dzieciom niepełnosprawnym fizycznie lub intelektualnie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami ucznia.
7. Szkoła zapewnia uczniowi szczególnie uzdolnionemu możliwość opieki pedagogicznej, realizacji indywidualnego programu nauczania z jednego lub wielu przedmiotów, ukończenia szkoły w skróconym czasie.
8. Dla pełniejszego poznania potrzeb edukacyjno- wychowawczych ucznia oraz zorganizowania w razie potrzeby pomocy dziecku i jego rodzinie, szkoła współpracuje z instytucjami do tego powołanymi: Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Herbach, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Lublińcu, Publiczną Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Lublińcu i innymi.
9. Celem szkoły jest:
1) dążenie do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego dziecka,
2) stwarzanie odpowiednich warunków zapewniających bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły,
3) zapewnienie przyjaznej atmosfery sprzyjającej efektywności procesu edukacyjnego
4) wspieranie indywidualne kariery ucznia, pozytywne motywowanie go,
5) rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci,
6) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności,
7) stworzenie możliwości dla poznania swojego środowiska i regionu,
8) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, etnicznej, narodowej, uczuć patriotycznych,
9) kształtowanie potrzeb i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną,
10) dbałość o kulturę osobistą dzieci, kulturę języka,
11) wdrażanie do społecznych zachowań, do odróżniania dobra od zła,
12) rozbudzanie wrażliwości estetycznej i artystycznej uczniów.

§ 19

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki nad uczniami określają arkusze organizacyjne opracowane przez Dyrektora, zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzone przez organ prowadzący do 15 maja danego roku na następny rok szkolny.
2. Podstawą opracowania arkusza organizacyjnego jest ramowy plan nauczania oraz plan finansowy Zespołu.
3. Rok szkolny trwa od 1 września każdego roku do 31 sierpnia roku następnego.
4. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym oraz terminy ferii i przerw świątecznych określają odrębne przepisy.
5. Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry:
1) pierwszy semestr trwa od 1 września danego roku do piątku między 13 dniem a 19 dniem stycznia następnego roku,
2) drugi semestr trwa od następnego dnia po zakończeniu pierwszego semestru do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w szkole.
6. Organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć opracowany z uwzględnieniem zasad higieny pracy uczniów i nauczycieli.
7. W klasach I-III szkoły podstawowej realizowane jest kształcenie zintegrowane.
8. Tygodniowy rozkład zajęć klas I-III szkoły podstawowej określa przydział czasu na zajęcia w poszczególne dni z uwzględnieniem zajęć dodatkowych (języki obce, religia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, gimnastyka korekcyjna). Szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel zgodnie z programem dydaktyczno-wychowawczym.
9. Podstawową formą pracy są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowym lub klasowo-lekcyjnym.
10. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Z ważnych powodów Dyrektor może na określony dzień skrócić godzinę lekcyjną, maksymalnie do 30 minut.

§ 20
1. Podstawową jednostką organizacyjną w placówce jest oddział.
2. Oddział liczy do 35 uczniów realizujących naukę w tej samej klasie.
3. Na lekcje informatyki, wychowania fizycznego, przedmiotów przewidujących laboratoria, ze względu na zbyt dużą liczebność klasy oddział może zostać podzielony na grupy – w obrębie jednego oddziału lub międzyoddziałowe.
4. Maksymalną liczbę uczniów na lekcjach, o których mowa powyżej określają odrębne przepisy.
5. Lekcje wychowania fizycznego w klasach IV-VI prowadzone są oddzielnie dla dziewcząt i dla chłopców.
6. Na lekcje języków obcych, ze względu na wybór języka lub różny stopień zaawansowania nauki języka, klasa może być podzielona na grupy.
7. Podział na grupy jest uwzględniony w arkuszu organizacyjnym placówki, zatwierdzonym do realizacji przez organ prowadzący.


§ 21
1. Dyrektor przydziela uczniów do oddziału klasowego, a każdy oddział powierza opiece wychowawczej nauczycielowi wychowawcy.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawstwo oddziału powinno być przydzielone na cały cykl kształcenia tzn. na trzy lata. Tylko z ważnych powodów organizacyjnych można odstąpić od tej zasady.
3. Rodzice mają prawo zwrócić się do dyrektora szkoły z wnioskiem dotyczącym powierzenia funkcji wychowawcy wskazanemu przez nich nauczycielowi lub zmiany wychowawcy.
4. Rozpatrywaniu podlega tylko umotywowany wniosek złożony na 2 tygodnie przed zakończeniem zajęć w danym roku szkolnym – na rok następny, w formie pisemnej, z podpisami co najmniej bezwzględnej większości rodziców uczniów danego oddziału.
5. Wniosek ten nie jest dla dyrektora wiążący , a jego decyzja w tej sprawie zależna jest od możliwości organizacyjnych.

§ 22
1. Zadaniem wychowawcy jest :
1) otaczanie opieką każdego ucznia i wychowanka,
2) konsolidacja zespołu klasowego i rozwijanie u uczniów zachowań społecznych,
3) współpraca z rodzicami w zakresie indywidualnego poznania uczniów,
4) pozyskiwanie rodziców do planowania i realizacji zadań wychowawczych,
5) koordynacja działań nauczycieli uczących w danej klasie,
6) współpraca z pedagogiem szkolnym.
2. Wychowawca w swoich poczynaniach ma prawo do korzystania z pomocy dyrekcji, pedagoga, psychologa, policji, innych instytucji, których działalność jest w danej sytuacji uzasadniona.

Zasady przyjęcia ucznia do Szkoły Podstawowej w Lisowie
§ 23
1. Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa 6 lat i kończy się sprawdzianem po szkole podstawowej.
2. Do Szkoły Podstawowej w Lisowie uczęszczają dzieci podlegające obowiązkowi szkolnemu z obwodu szkoły tzn. z miejscowości: : Lisów, Chwostek, Kolonia Lisów, Głąby, Pustkowie, Tanina, Łebki, Braszczok, Brasowe, Niwy, Łęg, Oleksiki, Otrzęsie, Drapacz.
3. Jeśli dziecko podlegające obowiązkowi szkolnemu jest zameldowane w obwodzie szkolnym, szkoła ma obowiązek przyjąć to dziecko w poczet uczniów.
4. Na pisemny, umotywowany wniosek rodziców, Dyrektor może podjąć decyzję o przyjęciu dziecka spoza obwodu szkoły, jeśli pozwala na to liczebność oddziału, do którego dziecko będzie uczęszczało.
5. W roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 rok życia, z początkiem roku szkolnego, rozpoczyna realizację obowiązku szkolnego, jako uczeń pierwszej klasy. Corocznie listę tych dzieci szkoła otrzymuje od organu prowadzącego.
6. Rodzice dziecka, które we wrześniu ma zacząć realizację obowiązku szkolnego są obowiązani dokonać zgłoszenia dziecka u dyrekcji szkoły w terminie do30 kwietnia tego roku.
7. Na pisemny wniosek rodziców do pierwszej klasy może być przyjęte dziecko, które przed 1 września danego roku ukończy 6 lat, jeśli wykazuje ono psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
8. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej.
9. W przypadku dzieci zakwalifikowanych przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną do kształcenia specjalnego, Dyrektor może podjąć decyzję o odroczeniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
10. Z ważnych przyczyn, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w stosunku do dziecka z obwodu szkoły, Dyrektor może podjąć decyzję o odroczeniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego, nie dłużej niż o jeden rok.
11. Na wniosek rodziców, w stosunku do dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły, Dyrektor szkoły może wydać decyzję o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą oraz o warunkach jego spełniania. Dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły lub poszczególnych klas na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.
12. Uczeń może być przyjęty do szkoły również w trakcie roku szkolnego, jeśli wiąże się to ze zmianą miejsca zamieszkania.



Zasady przyjęcia ucznia do Gimnazjum Nr 2 w Lisowie

§ 24
1. Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata i kończy się egzaminem gimnazjalnym.
2. Do Gimnazjum Nr 2 w Lisowie uczęszcza młodzież z obwodów szkół podstawowych: w Lisowie i w Hadrze, tzn. z miejscowości: Lisów, Chwostek, Kolonia Lisów, Głąby, Pustkowie, Tanina, Łebki, Braszczok, Brasowe, Niwy, Łęg, Oleksiki, Otrzęsie, Drapacz, Hadra, Mochała, Piłka, Kierzki.
3. Do pierwszej klasy gimnazjum szkoła ma obowiązek przyjąć wszystkich absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych, którzy są zameldowani w obwodzie gimnazjum.
4. Na pisemny, umotywowany wniosek rodziców, Dyrektor może podjąć decyzję o przyjęciu dziecka spoza obwodu szkoły, jeśli pozwala na to liczebność oddziału, do którego uczeń będzie uczęszczał.
5. Na pisemny, umotywowany wniosek rodziców, w stosunku do dziecka zamieszkałego w obwodzie szkoły, Dyrektor szkoły może wydać decyzję o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą oraz o warunkach jego spełniania. Dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły lub poszczególnych klas na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę.
6. Przyjęcie ucznia do gimnazjum następuje automatycznie w odniesieniu do absolwentów Szkoły Podstawowej w Lisowie oraz po zgłoszeniu uczniów w odniesieniu do absolwentów Szkoły Podstawowej w Hadrze i uczniów spoza obwodu szkoły.
7. Zgłoszenia należy dokonać do 30 kwietnia danego roku na nowy rok szkolny.
8. Uczeń może być przyjęty do szkoły również w trakcie roku szkolnego, jeśli wiąże się to ze zmianą miejsca zamieszkania.

Formy opieki i pomocy uczniom
§ 25
1. Zespół zapewnia uczniom opiekę w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz w przerwach między nimi.
2. Nauczyciel w czasie zajęć jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki pracy.
3. Przed zajęciami i w przerwach między nimi opiekę nad uczniami sprawują, wg planu ustalonego przez dyrekcję, nauczyciele dyżurni.
4. Zasady pełnienia dyżuru przez nauczycieli określa regulamin dyżurów.


§ 26
1. Zespół prowadzi bibliotekę szkolną.
2. Pracownikiem biblioteki może być wyłącznie nauczyciel o odpowiednich kwalifikacjach.
3. Godzina pracy nauczyciela biblioteki wynosi 60 minut.
4. Funkcjonowanie biblioteki określa regulamin biblioteki.

§ 27
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Zespole ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub czas pracy rodziców szkoła organizuje świetlicę.
2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 osób.
3. Formy pełnienia zadań wychowawcy świetlicy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Zasady funkcjonowania świetlicy określa Regulamin Świetlicy Szkolnej.
5. Nauczyciel wychowawca świetlicy zobowiązany jest do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji:
1) semestralnego planu pracy grupy wychowawczej,
2) dziennika zajęć,
3) ewidencji uczniów zgłoszonych do świetlicy.

§ 28
1. Podczas organizowanych wycieczek lub imprez poza terenem szkoły opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele oddelegowani przez Dyrektora.
2. Nauczyciel, organizator wycieczki zobowiązany jest do prowadzenia dokumentacji wycieczki:
1) programu wycieczki, karty wycieczki,
2) listy uczestników wycieczki,
3) kosztorysu wycieczki,
4) po zakończeniu wycieczki - rozliczenia kosztów.
3. Wymagane dokumenty sporządzone są w dwóch egzemplarzach. Jeden komplet dokumentów ma organizator wycieczki, drugi pozostaje w dokumentacji szkoły.
4. Program i kosztorys wycieczki oraz rozliczenie kosztów, organizator wycieczki zobowiązany jest przedstawić dyrekcji placówki oraz rodzicom na zebraniu klasowym.

§ 29
1. Zespół może wystąpić do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Herbach lub do innych instytucji i sponsorów o stałą lub doraźną pomoc materialną dla uczniów z niezamożnych rodzin.
2. Pomoc ta obejmuje miedzy innymi:
1) opłacenie posiłków w stołówce szkolnej,
2) zakup dla biblioteki szkolnej podręczników wypożyczanych uczniom na czas roku szkolnego,
3) zakup dla ucznia podręczników, przyborów szkolnych, zeszytów, itp.,
4) zakup odzieży, obuwia,
5) jednorazowe zapomogi lub stypendia.

§ 30
1. W przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych oraz kłopotów wychowawczych uczniów, Zespół zapewnia pomoc pedagoga szkolnego.
2. Pedagog szkolny ma w zakresie swojej pracy następujące zadania:
1) pomoc wychowawcom klas w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych poprzez obserwację zachowania pojedynczych uczniów i klas, rozmowy indywidualne i uczestnictwo w godzinach wychowawczych oraz innych spotkaniach z klasą,
2) koordynowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych i innych,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
4) udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów adolescencyjnych poprzez indywidualne konsultacje dla uczniów i rodziców,
5) monitorowanie absencji szkolnej i realizacji obowiązku szkolnego przy współpracy z wychowawcami klas,
6) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej poprzez informowanie rodziców i uczniów o możliwościach i procedurze uzyskiwania zasiłków i innych form pomocy materialnej oraz współdziałanie z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego,
7) współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach,
8) współdziałanie z organami szkoły, policją, sądami w przypadku wykroczeń uczniów oraz w celu profilaktyki,
9) koordynacja działań podejmowanych na terenie szkoły z zakresu orientacji zawodowej, tj. organizowanie w odpowiednim czasie informacji ułatwiającej uczniom wybór dalszego kierunku kształcenia i zawodu /spotkania , prelekcje, cykle zajęć na godzinach wychowawczych, wyjazdy na targi edukacyjne/,
10) prowadzenie dokumentacji, tj. dziennika pedagoga, ewidencji uczniów sprawiających problemy wychowawcze, żyjących w trudnych warunkach rodzinnych i materialnych, uczniów kierowanych do specjalistycznych poradni, objętych nauczaniem indywidualnym i kształceniem specjalnym, gromadzenie wyników badań z publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych lub innych publicznych poradni specjalistycznych.


§ 31
1. W ramach posiadanych środków i za zgodą organu prowadzącego Zespół organizuje zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów mających problemy w nauce.
2. W ramach posiadanych środków i za zgodą organu prowadzącego Zespół organizuje zajęcia w przedmiotowych kołach zainteresowań, pomagając tym samym we wszechstronnym rozwoju ucznia.
3. Zajęcia dodatkowe nadobowiązkowe mogą być organizowane na wniosek rodziców i przez nich finansowane.


Rozdział VI
Prawa i obowiązki uczniów, kary i nagrody
§ 32
1. Uczeń Zespołu ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i odpowiednich warunków pobytu w placówce zapewniających bezpieczeństwo,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
4) poszanowania jego godności,
5) nietykalności cielesnej,
6) równego i sprawiedliwego traktowania,
7) znajomości regulaminu oceny zachowania,
8) znajomości wymagań edukacyjnych i przedmiotowych systemów oceniania,
9) obiektywnej i jawnej oceny,
10) odwołania się od oceny,
11) wypowiadania własnych sądów światopoglądowych,
12) wypowiadania opinii na temat programów nauczania, metod nauczania oraz innych spraw dotyczących organizacji procesu dydaktycznego, pracy organów Zespołu
13) wpływania na życie Zespołu poprzez udział w pracy organizacji i stowarzyszeń działających na terenie ZPO,
14) ochrony danych osobowych co do własnego stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej, spraw osobistych, wyników testów psychologicznych,
15) wnoszenia skarg dotyczących nieprzestrzegania powyższych praw do organów Zespołu,
2. Uczeń Zespołu ma obowiązek:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych,
2) pracować nad rozwojem własnej osobowości,
3) brać odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych,
4) sumiennie wywiązywać się z powierzonych obowiązków, dotrzymywać terminów
5) być uczciwym,
6) przestrzegania abstynencji w zakresie alkoholu, nikotyny, narkotyków, środków odurzających,
7) przestrzegać zasad kultury współżycia w zespole,
8) nie stosować przemocy słownej, fizycznej ani psychicznej wobec innych osób,
9) szanować godność innych osób,
10) być tolerancyjnym wobec poglądów, przekonań religijnych, zachowań innych osób, o ile nie wykraczają poza granice ogólnie uznane za zgodne z normami życia społecznego,
11) przestrzegać punktualności,
12) usprawiedliwiać nieobecności w terminie 1 tygodnia,
13) dbać o higienę osobistą,
14) dbać o schludny wygląd, strój dostosowywać do okoliczności,
15) dbać o ład i porządek na terenie szkoły,
16) szanować mienie wspólne i własność prywatną.

§ 33
1. Społeczność szkolna może nagrodzić ucznia za:
1) rzetelną naukę,
2) wybitne osiągnięcia,
3) wzorowe zachowanie,
4) pracę społeczną.
2. Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymują nagrody i wyróżnienia przyznawane przez władze oświatowe, różne organizacje i stowarzyszenie według odrębnych zasad.
3. Wyróżniający się uczniowie otrzymują nagrody w formie:
1) pochwały nauczyciela w klasie,
2) pochwały Dyrektora na forum klasy, szkoły,
3) pochwały na ogólnym zebraniu rodziców,
4) umieszczenia nazwiska w szkolnej gazecie,
5) przyznania dyplomu,
6) listu pochwalnego do rodziców,
7) nagrody książkowej lub rzeczowej.
4. Społeczność szkolna może ukarać ucznia za nieprzestrzeganie regulaminów i niewypełnianie obowiązków ucznia.
5. Kara może być udzielona w formie:
1) upomnienia wychowawcy, nauczyciela,
2) upomnienia Dyrektora,
3) ustnej nagany Dyrektora,
4) pisemnej nagany udzielonej przez Dyrektora, adresowanej do rodziców ucznia
5) pisemnej nagany Dyrektora, odnotowanej w arkuszu ocen ucznia,
6) zawieszenia prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz na okres od jednego tygodnia do całego roku szkolnego,
7) zawieszenia ucznia w prawach na okres od jednego tygodnia do jednego miesiąca,
8) skreślenia z listy uczniów z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły (za zgodą kuratorium oświaty).
6. Uczeń za to samo przewinienie może otrzymać karę w kilku formach (np. upomnienie i pisemna nagana).
7. Kara za określone przewinienie powinna być wyznaczona nie później niż dwa tygodnie od powzięcia wiadomości o wykroczeniu i nie później niż miesiąc od daty, w której miało miejsce to zdarzenie.
8. Wykonanie kary może być zwieszone na okres próbny (do pół roku), jeśli uczeń uzyska poręczenie Samorządu Uczniowskiego, Rady Zespołu lub Rady Pedagogicznej.
9. Za powstałe w wyniku celowego działania ucznia zniszczenia mienia szkolnego lub prywatnego, rodzice ucznia ponoszą odpowiedzialność materialną. Po ustaleniu takiego faktu Dyrektor w formie decyzji ustala wartość szkody oraz formę i termin jej usunięcia.
10. Od orzeczonej kary uczeń lub jego rodzice mają prawo, w formie pisemnej, odwołać się do Dyrektora, w terminie dwóch tygodni.
11. Kara, od której odwołuje się uczeń może zostać:
1) utrzymana w mocy,
2) zmieniona na inną,
3) uchylona.
12. Pisemną odpowiedź na odwołanie uczeń powinien otrzymać w terminie do dwóch tygodni od daty złożenia odwołania.
13. W przypadku negatywnej odpowiedzi udzielonej na odwołanie, uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się do innych organów placówki lub do organu prowadzącego, w terminie jednego tygodnia od otrzymania odpowiedzi.
14. W przypadku, gdy uczeń (lub grupa uczniów) uzna, że naruszono w stosunku do niego prawa ucznia, może on złożyć skargę do Dyrektora szkoły.
15. Uczeń może wnieść skargę osobiście lub w jego imieniu może to uczynić jego rodzic.
16. Skargę rozpatruje Dyrektor szkoły w terminie dwóch tygodni i niezwłocznie o decyzji powiadamia zainteresowane strony.
17. Jeśli skarga uznana jest jako zasadna, Dyrektor określa formę naprawienia krzywdy przez winnego naruszenia praw ucznia.
18. Od decyzji Dyrektora przysługuje odwołanie do organu prowadzącego. Odwołanie może złożyć skarżący, którego skarga została odrzucona lub forma naprawienia krzywdy jest uznana przez niego za nieadekwatną, oraz osoba, która nie poczuwa się do naruszenia praw ucznia, a za taką została uznana.
19. Organ prowadzący rozstrzyga odwołanie w terminie dwóch tygodni od daty złożenia odwołania.

Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych
§ 34
1. Zespół zatrudnia nauczycieli i innych pracowników zgodnie z arkuszami organizacyjnymi placówek.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
3. Szkoła może przyjmować słuchaczy uczelni wyższych i kolegiów kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Zespołu a uczelnią.

§ 35
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Odpowiedzialny jest za jakość, wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Dla pełniejszej realizacji zadań edukacyjno-wychowawczych nauczyciele mogą tworzyć stałe lub doraźne zespoły.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący zespołu. Praca zespołu powinna być udokumentowana.
§ 36
Prawa i obowiązki nauczycieli
1. Nauczyciel ma prawo:
1) do odpowiedniej bazy i warunków organizacyjnych pozwalających na realizację zadań dydaktycznych,
2) decydowania w sprawie wyboru programu dydaktycznego w ramach swojego przedmiotu,
3) decydowania o doborze metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych,
4) decydowania o przedmiotowym systemie oceniania,
5) wnioskowania w sprawie nagród, wyróżnień i kar regulaminowych dla swoich uczniów,
6) wnioskowania do organów Zespołu w sprawach organizacyjnych i programowych,
7) do poszanowania godności osobistej ze strony uczniów, nauczycieli, dyrekcji, rodziców,
8) do ochrony danych osobowych, których ujawnienie mogłoby naruszyć dobra osobiste,
9) do obiektywnej oceny pracy przez Dyrektora,
10) wnoszenia skarg do organów Zespołu w przypadku naruszenia praw wynikających z niniejszego statutu i innych aktów prawnych,
11) do umożliwienia podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.

2. Nauczyciel ma obowiązek:
1) kształcić i wychowywać dzieci i młodzież w duchu umiłowania Ojczyzny, poszanowania Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej,
2) kształtować u uczniów postawy moralne i obywatelskie zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras, światopoglądów,
3) realizować program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych klasach i zespołach,
4) dążyć do osiągania w stopniu optymalnym celów szkoły ustalonych w programach i w planie pracy szkoły,
5) wzbogać własny warsztat pracy,
6) dążyć do pełni własnego rozwoju, aby lepiej wypełniać funkcję nauczyciela i wychowawcy,
7) wspierać swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
8) współpracować z rodzicami celem poznania i ustalenia potrzeb wychowawczych i dydaktycznych,
9) udzielać pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby ucznia,
10) zapoznać uczniów i rodziców z przedmiotowym i wewnątrzszkolnym systemem oceniania, regulaminem oceny zachowania uczniów, regulaminami obowiązującymi w ZPO,
11) bezstronnie, obiektywnie oceniać ucznia,
12) sprawiedliwie traktować ucznia,
13) kierować się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie,
14) informować rodziców ucznia i wychowawcę klasowego o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,
15) zapewnić uczniom bezpieczeństwo na zajęciach oraz w czasie przydzielonych dyżurów,
16) prowadzić prawidłowo i zgodnie z wymaganiami zwierzchników dokumentacji szkolnej,
17) współpracować z osobami i instytucjami, których zadaniem są działania pedagogiczno- prewencyjne,
18) uczestniczyć w różnych formach doskonalenia zawodowego,
19) dbać o powierzone mienie szkolne,
20) podnosić estetykę sali lekcyjnej i całej szkoły.

Rozdział VIII
Zasady i formy współpracy z rodzicami
§ 37
1. Rodzina i szkoła jako podstawowe środowiska wychowawcze dziecka mają obowiązek wspierania swych działań w zakresie edukacji i wychowania.
2. Współpraca rodziców i szkoły oparta jest na zasadach:
1) pozytywnej motywacji z każdej strony (dobrowolny udział w działaniach ),
2) partnerstwa z równymi prawami i obowiązkami we współpracy,
3) wielostronnego przepływu informacji,
4) jedności oddziaływań przy realizacji wspólnie określonych celów,
5) aktywnej i systematycznej współpracy obu stron.
3. Formy współpracy szkoły z rodzicami:
1) zebrania ogólne zwoływane przez dyrekcję (co najmniej 2 razy w roku),
2) zebrania klasowe zwoływane przez wychowawcę (co najmniej 2 razy w roku),
3) „dni otwarte” organizowane w szkole (co najmniej 2 razy w roku),
4) indywidualne konsultacje przeprowadzane z inicjatywy rodzica, wychowawcy, nauczyciela przedmiotu lub dyrekcji,
5) kontakty korespondencyjne (listowne lub w dzienniczku ucznia),
6) rozmowy telefoniczne,
7) spotkania okolicznościowe (Dzień Matki, Mikołaj itp.),
8) udział rodziców w zajęciach otwartych (po uzgodnieniu z nauczycielem możliwej liczebności rodziców na zajęciach).

§ 38
1. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z programem wychowawczym i szkolnym programem profilaktyki placówki,
2) zapoznania się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania,
3) znajomości regulaminu oceny zachowania,
4) zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi wobec swoich dzieci, wynikającymi z przedmiotowych systemów oceniania,
5) odwołania się w imieniu swojego dziecka od oceny semestralnej lub końcoworocznej,
6) wypowiadania opinii na temat programów nauczania, metod nauczania oraz innych spraw dotyczących organizacji procesu dydaktycznego, pracy organów Zespołu,
7) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat postępów w nauce, zachowania, problemów pedagogicznych dotyczących swojego dziecka,
8) uzyskania porad w sprawach dydaktyczno- wychowawczych od wychowawcy, pedagoga szkolnego,
9) uzyskania pomocy w skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej,
10) wpływania na życie Zespołu poprzez udział w pracy Klasowej Rady Rodziców, Rady Zespołu, organizacji i stowarzyszeń działających na terenie ZPO,
11) ochrony danych osobowych co do stanu zdrowia swojego dziecka, sytuacji rodzinnej, spraw osobistych, wyników testów psychologicznych dziecka,
12) wnoszenia skarg dotyczących nieprzestrzegania powyższych praw do organów Zespołu,
2. Rodzice mają obowiązek:
1) dopełnienia czynności zgłoszenia dziecka do szkoły,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka do szkoły,
3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć szkolnych,
4) zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą, warunków nauki określonych w decyzji dyrektora o zezwoleniu na taką realizację obowiązku szkolnego,
5) interesowania się sprawą postępów w nauce swojego dziecka, jego zachowaniem,
6) kontaktowania się z wychowawcą i innymi nauczycielami w terminie zebrań klasowych, w terminach konsultacji lub na indywidualne wezwanie wychowawcy lub dyrekcji,
7) materialnej rekompensaty za mienie szkoły lub osób trzecich zniszczone przez jego dziecko w wyniku umyślnego działania.
Rozdział IX
Wewnątrzszkolny system oceniania
§ 39
Cele i zakres oceniania
1. Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz udostępnianie ich uczniom i rodzicom,
2) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w przedmiotowych systemach oceniania przy zachowaniu podziału roku szkolnego na dwa semestry,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
4) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.
Tryb oceniania
§ 40
1. Zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy.
2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
3. Ocenianie jest systematyczne, odbywa się w ciągu całego semestru (roku szkolnego) i jest na bieżąco odnotowywane w dzienniku lekcyjnym.
4. Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów obejmuje różne formy aktywności ucznia.
5. Oceny cząstkowe wynikają z różnych form sprawdzania osiągnięć ucznia przy zachowaniu równowagi między ustnymi i pisemnymi formami sprawdzania.
6. Dopuszcza się przy ocenach cząstkowych stosowanie znaków graficznych (+, -, ), jeśli przedmiotowy system oceniania dokładnie precyzuje znaczenie poszczególnych znaków. Dopuszcza się stosowanie na poszczególnych przedmiotach odrębnych i różnorodnych ocen np. ocena punktowa, symbole graficzne.

§ 41
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego zapoznają uczniów oraz rodziców z wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
3. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki – jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
5. Dyrektor szkoły w formie decyzji, zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza lub innego uprawnionego specjalistę. Zwolnienie obejmuje czas określony w tej opinii.
6. W przypadku zwolnienia z zajęć z wychowania fizycznego przez okres uniemożliwiający klasyfikowanie śródroczne lub końcoworoczne w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony”.

§ 42
1. O przewidywanej pisemnej formie pomiaru dydaktycznego obejmującego większą partię materiału nauczyciel zobowiązany jest powiadomić uczniów w terminie 7 dni przed planowanym terminem.
2. W ciągu tygodnia tego rodzaju pomiar dydaktyczny może być przeprowadzony z dwóch przedmiotów, w różnych dniach tygodnia.
3. Mniejsze pisemne formy kontroli (dyktando, kartkówka z bieżącego materiału) nie wymagają uprzedniego powiadomienia.
4. W ciągu dnia mogą być najwyżej dwie takie formy kontroli. W dniu, w którym zaplanowany jest pomiar dydaktyczny z większej partii materiału, nie może być żadnej innej pisemnej formy kontroli.
5. Kontrolne prace pisemne powinny być sprawdzane w terminie do 14 dni i przedstawione uczniom.
6. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są do wglądu dla rodziców u nauczyciela i udostępnione w czasie konsultacji.
7. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
8. Uczeń ma prawo jeden raz w ciągu semestru poprawić ocenę z pracy pisemnej. Powinno się to odbyć w terminie wspólnie uzgodnionym przez nauczyciela i ucznia, nie później jednak niż miesiąc po otrzymaniu w/w oceny. Jeśli uczeń uzyska z tej pracy ocenę wyższą niż pierwotnie, to wcześniejsza ocena zostaje anulowana i zastąpiona uzyskaną wyższą oceną. Jeśli ocena poprawkowa będzie niższa lub równa ocenie pierwotnej nie zmienia się wpisu w dzienniku.
9. Uczeń często nieuczestniczący w pracach pisemnych, na wniosek własny lub rodziców, może być dopuszczony do zaliczenia znajomości materiału w jednym sprawdzianie pisemnym semestralnym (całorocznym). Jego termin, formę i zakres ustala nauczyciel przedmiotu i podaje uczniowi do wiadomości na minimum 2 tygodnie przed końcem danego semestru.
10. Wprowadza się „Szczęśliwy numerek” – codziennie o 730 losowany jest numer spośród liczby uczniów najliczniejszej klasy. Numer podany jest do wiadomości uczniów i nauczycieli na tablicy informacyjnej Samorządu.
11. Uczeń, którego numer w dzienniku jest zgodny z wylosowanym może w tym dniu korzystać z przywileju zwolnienia z ustnej odpowiedzi i kartkówki, natomiast nie zwalnia go z wcześniej zapowiedzianych form pomiaru dydaktycznego.


Klasyfikowanie i promowanie ucznia
§ 43
1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych:
1) z poszczególnych przedmiotów według skali słownej i cyfrowej:
 stopień celujący (6)
 stopień bardzo dobry (5)
 stopień dobry (4),
 stopień dostateczny (3),
 stopień dopuszczający (2),
 stopień niedostateczny (1).
Nie są dopuszczone żadne znaki graficzne przy ocenach klasyfikacyjnych.
2) zachowania według skali:
 wzorowe
 dobre
 poprawne
 nieodpowiednie
2. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania śródroczna i końcoworoczna mają formę opisową.
3. Śródroczną i końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną z danego przedmiotu ustala na podstawie ocen cząstkowych nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z tego przedmiotu.
4. Wyniki klasyfikacji zatwierdza w formie uchwały Rada Pedagogiczna na klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które odbywa się dwa razy w roku: przed końcem semestru i przed końcem zajęć dydaktycznych danego roku szkolnego.

§ 44
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. Ucznia klasy I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych wypadkach uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno- pedagogiczną albo inną publiczną poradnię specjalistyczną w porozumieniu z rodzicami.
3. Uczeń klasy IV-VI szkoły podstawowej oraz I-III gimnazjum otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
4. Uczeń, który nie spełnił powyższych warunków nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
5. Uczeń na dwa tygodnie przed konferencją klasyfikacyjną ma prawo zapoznać się z proponowaną oceną śródroczną (końcoworoczną).
6. O przewidywanej ocenie niedostatecznej wychowawca jest zobowiązany na miesiąc przed klasyfikacją powiadomić pisemnie rodziców.
7. Uczeń może na wniosek swój lub rodziców poprawić proponowaną ocenę śródroczną (końcoworoczną) po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem formy, zakresu materiału i terminu poprawiania oceny (przed konferencją klasyfikacyjną).
8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
9. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu.
10. Uczeń kończy gimnazjum, jeśli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do egzaminu gimnazjalnego.
11. Jeżeli uczeń otrzyma końcoworoczne oceny, których średnia arytmetyczna (bez religii/etyki) wynosi 4,75 lub więcej, oraz ocenę co najmniej dobrą z zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
12. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej i I klasy gimnazjum, z wyjątkiem klas programowo najwyższych, uczeń może zdawać egzamin poprawkowy. Warunki jego przeprowadzenia określone są w dalszej części Statutu.


§ 45
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. O braku podstaw do klasyfikacji wychowawca jest zobowiązany na miesiąc przed klasyfikacją powiadomić pisemnie rodziców ucznia.
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionych nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.


Ocena zachowania ucznia
§ 46
1. Przedmiotem oceny zachowania ucznia jest jego postawa społeczno-moralna zaangażowanie w życie szkoły, kultura zachowania, stroju, języka, relacje w grupie rówieśniczej, relacje z nauczycielami i innymi osobami dorosłymi, przestrzeganie regulaminów i zaleceń szkolnych, zachowania proekologicznego, prozdrowotnego, dbałość o własne i cudze bezpieczeństwo.
2. Ocenę zachowania ucznia wystawia się dwukrotnie w ciągu roku szkolnego: przed klasyfikacją śródroczną i przed klasyfikacją końcoworoczną.
3. Śródroczną i końcoworoczną ocenę z zachowania ustala wychowawca w oparciu o reguły zawarte w „szczegółowych kryteriach oceny zachowania ucznia”, biorąc pod uwagę samoocenę ucznia , opinię zespołu klasowego, własne obserwacje , pozytywne i negatywne uwagi o uczniu zgłaszane przez nauczycieli i inne osoby.
4. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
5. Ocena z zachowania nie ma wpływu na oceny przedmiotowe ani na promocję ucznia.



Egzamin klasyfikacyjny
§ 47
1. Dziecko spełniające obowiązek szkolny poza szkołą może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły lub poszczególnych klas na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych.
2. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z jednego przedmiotu.
3. Rada Pedagogiczna, w wyjątkowych wypadkach (losowych, życiowych,...itp.), na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności lub na prośbę jego rodziców może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. W szczególnie uzasadnionym przypadkach (losowych, życiowych,...itp.) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny z dwóch przedmiotów.




§ 48
1. Rada Pedagogiczna ma obowiązek powiadomienia ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o nieklasyfikowaniu ucznia oraz przyczynach nieklasyfikowania, w ciągu 3 dni od podjęcia uchwały w tej sprawie.
2. Rodzice w ciągu 3 dni od otrzymania decyzji Rady Pedagogicznej mogą na piśmie wystąpić do dyrektora szkoły o umożliwienie uczniowi zdawania egzaminu klasyfikacyjnego.
3. Termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły uzgadnia z uczniem i jego rodzicami.
4. Egzamin klasyfikacyjny powinien odbyć się do 15 lipca danego roku.
5. Egzamin klasyfikacyjny obejmuje podstawę programową danego przedmiotu.
6. Na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców podstawę programową można rozszerzyć, w zależności od tego o jaką ocenę ubiega się uczeń
7. Do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego Dyrektor powołuje komisję , w skład której wchodzą:
1) przedstawiciel dyrekcji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
8. Wynik egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczny i nie podlega odwołaniu.
9. O wyniku egzaminu kwalifikacyjnego uczeń i jego rodzice powiadomieni zostają w dniu, w którym odbywał się egzamin.

Egzamin poprawkowy
§ 49
1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej i od klasy I gimnazjum , z wyjątkiem klas programowo najwyższych, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena końcoworoczna może być zmieniona jedynie w wyniku egzaminu poprawkowego.
3. Rodzice ucznia w terminie 3 dni od daty konferencji klasyfikacyjnej końcoworocznej zostają powiadomieni o uzyskaniu przez ucznia oceny niedostatecznej.
4. Rodzice w terminie 3 dni od powiadomienia mogą złożyć pisemny wniosek o ustalenie daty egzaminu poprawkowego.
5. W wyjątkowych przypadkach (losowych, życiowych, ...itp.) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

§ 50
1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły. Termin ten przypada na ostatni tydzień wakacji.
3. O terminie egzaminu poprawkowego dyrektor powiadamia pisemnie rodziców do końca czerwca danego roku szkolnego.
4. Zakres egzaminu poprawkowego obejmuje podstawę programową danych zajęć edukacyjnych.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) przedstawiciel dyrekcji,
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne-jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne-jako członek komisji.
6. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
7. O wyniku egzaminu poprawkowego uczeń i jego rodzice powiadomieni są w dniu egzaminu.
8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę lub może ubiegać się o promocję warunkową.
9. Pisemny wniosek o promocję warunkową może złożyć w imieniu ucznia: rodzic ucznia, wychowawca , pedagog szkolny, w terminie 3 dni od dnia egzaminu poprawkowego.

Sprawdzian
§ 51
1. Cykl kształcenia w szkole podstawowej trwa 6 lat i kończy się sprawdzianem.
2. Sprawdzian przeprowadzany jest w VI klasie szkoły podstawowej.
3. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
4. Tryb i termin sprawdzianu ustala dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
5. Dyrekcja Zespołu zapewnia warunki do prawidłowego przebiegu sprawdzianu.
6. Sprawdzian odbywa się w jednym dniu i trwa 60 minut. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych sprawdzian może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
7. Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
9. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej.
10. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na pisemny wniosek dyrektora szkoły.
11. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, , na wniosek rodziców, zaopiniowany przez Dyrektora szkoły, może być zwolniony przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
12. Uczeń z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępuje do sprawdzianu.
13. Prace uczniów oceniane są zewnętrznie przez zespół egzaminatorów. Wynik sprawdzianu ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny.
14. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
15. Zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu Dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom.

Egzamin gimnazjalny
§ 52
1. Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata i kończy się egzaminem gimnazjalnym.
2. Egzamin jest przeprowadzany w dwóch częściach.:
1) humanistycznej
2) matematyczno-przyrodniczej.
3. Egzamin ma charakter powszechny i obowiązkowy.
4. Tryb i termin egzaminu ustala dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
5. Dyrekcja Zespołu zapewnia warunki do prawidłowego przebiegu egzaminu.
6. Egzamin odbywa się w dwóch kolejnych dniach, i trwa każdego dnia 120 minut. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych sprawdzian może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 60 minut.
7. Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. Opinia powinna być wydana przez poradnię nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym odbywa się egzamin.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał egzamin, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
9. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej.
10. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu, na pisemny wniosek dyrektora szkoły.
11. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, na wniosek rodziców, zaopiniowany przez dyrektora szkoły może być zwolniony przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z obowiązku przystąpienia do egzaminu.
12. Uczeń z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępuje do egzaminu.
13. Prace egzaminacyjne oceniane są zewnętrznie przez zespół egzaminatorów. Wynik egzaminu ustalony przez zespół egzaminatorów jest ostateczny.
14. Wyniku egzaminu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
15. Zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu Dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom.

Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 53
1. Zespół Placówek Oświatowych w Lisowie posługuje się następującymi pieczęciami prostokątnymi:
1) Zespół Placówek Oświatowych
42-714 Lisów, ul. Szkolna 2
tel.(034) 357-12-18
NIP 575-17-55-061

2) Zespół Placówek Oświatowych
w Lisowie
42-714 Lisów, ul. Szkolna 2

3) Zespół Placówek Oświatowych
Przedszkole Samorządowe
w Lisowie
42-714 Lisów, ul. Szkolna 2

4) Zespół Placówek Oświatowych
Szkoła Podstawowa
w Lisowie
42-714 Lisów, ul. Szkolna 2

5) Zespół Placówek Oświatowych
Gimnazjum nr 2 w Lisowie
42-714 Lisów, ul. Szkolna 2
tel. 357 12 18
2. Zespół Placówek Oświatowych w Lisowie posługuje się następującymi pieczęciami okrągłymi:
1) duża okrągła:
Gimnazjum nr 2 w Lisowie

2) mała okrągła:
Gimnazjum nr 2 w Lisowie

3) duża okrągła:
Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Lisowie

4) mała okrągła:
Szkoła Podstawowa im. Juliana Tuwima w Lisowie.

3. Pierwszy Statut Zespołu Placówek Oświatowych uchwala Rada Gminy.
4. Zmian w Statucie dokonuje się w trybie określonym w ustawie o systemie oświaty.












Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 maja 2004 11:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 2509
04 maja 2004 11:02 (Administrator) - Zmieniono treść dokumentu
Zatrzymaj banner przewijany
Informuje się, że z dniem 19.09.2019 roku został uruchomiony nowy numer rachunku bankowego , na który należy uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Nr konta: 93 8288 1014 2001 0100 0042 0209 ::Informuje się, że z dniem 19.09.2019 roku został uruchomiony nowy numer rachunku bankowego , na który należy uiszczać opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Nr konta: 93 8288 1014 2001 0100 0042 0209 ::